Friday, June 1, 2012

APAM SPRITE OREO


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Allhamdulillah dapat jugak untuk bersiaran pada hari Jumaat pertama di bulan Jun ni…walaupon sibuk sedikit…tapi akan mencari masa jugak untuk mengupdate entri…tapi tak boleh nak bercerita pepanjang sangat…mane yang perlu aje…sebab banyak lagi kerja2 yang harus dipersiapkan dulu…

QH tak mahu la nanti bile dah berpindah ke tempat baru tu nanti…akan meninggalkan nama busuk pulak…ni pon QH dah dengar macam2 cerita jugak…terasa panasnye hati…semoga bersabar dan bertabah la hati…semoga kerja2 tu semua cepat la siap…tapi bile nak cepat ni…lain internet lak problem…siput pon tak semput macam tu sekali…menunjukkan betapa tenatnya lain tenet tu…bertabah dan bertabah la…membuatkan mood pon agak merundum sikit…

Jom la layan resepi lagi bagus…hilang sikit perasaan stress tu…lagi2 bile tengok dan baca komen2 dari teman2…terhibur sikit hati...


Resepi kali ni Apam Sprite Oreo pula…kalau ikutkan resepi asalnye adelah Apam Coca Cola…tapi macambiase QH ni akan olah sikit2 resepi yang ade tu…terjadinye sebab terlupa nak beli coke…tu yang tukar kepada sprite…kebetulan stok sprite banyak pula kat rumah masa tu…tu yang terjadi apam sprite oreo…namanye pon terpaksa QH tukar sikit…kalau nak buh nama apam sprite…resepi tu QH dah penat buat dulu…boleh lihat di SINI yer…

Harap empunya resepi ni tak marah la yer…resepi ni QH ambil dari Kak Wan@Resepi Citarasawan…kalau singgah ke blog Kak Wan ni…kita semua pasti akan terpegun dan kagum dengan sentuhannye…membuatkan kita pon tak jemu memandangnye…kalau buat mungkin la kot…hihihi…sebab hanya orang yang betul2 boleh bersabar dan berseni aje yang boleh mencuba kebanyakkan resepi2nye…yang tak mampu QH nak buat atau mencubanya…yang senang boleh la…hihihi

Sebelum ni banyak jugak QH dah menceduk resepi dari Kak Wan ni…hehehe…semuanya memang sedap..termasuk la apam ni…sangat lembut…pada Kak Wan…QH mohon untuk kongsi dan panjangkan resepi ni pula yer…terima kasih bebanyak…jom tengok resepinye…


APAM SPRITE OREO
Resepi asal: Apam Coca Cola

Bahan2
200gm tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder / double action – QH guna double action
25gm susu tepung
50gm serbuk oreo
2 biji telur A
2 sudu kecil ovalette
150gm gula pasir
50gm gula perang
1/4 sudu teh garam
225ml coca cola – QH guna sprite


Caranya
1.           Pukul telur, gula pasir, gula perang, garam hingga rata. Masukkan 1 sudu besar tepung dan ovalette dan pukul dengan kelajuan tinggi hingga putih dan pekat.
2.        Tukar pada perlahan perlahan, masukkan tepung selebihnya yang di ayak bersama baking powder sedikit demi sedikit berselang seli dengan coca cola dan putar hingga bergaul rata.
3.         Masukkan serbuk oreo dan kaupbalik hingga sebati.
4.        Alas acuan lompang dengan paper cup, tuang adunan hingga penuh.
5.         Panaskan pengukus terlebih dahulu dan kukus selama 15 – 20 minit dengan api sederhana.
6.         Jika ingin apam mekar, guna double action baking powder, jarakkan acuan dan kukus dengan api yang besar.
7.         Apam ini lebih sedap di makan keesokkan harinya.


30 comments :

Bicara Kak Noor said...

salam QH, pepagi akak dtg kesini nak mengenden barang sebiji dua apam ni cantiknya mekar dan segar bugar oreo dah ada ni tapi sprite pulak boliaw cola pun baru je habis heee nak kena cari jugak sbb apam mmg fav kat rumah ni..

Tina Othman said...

salam qh

menariknya apam tu, yg paling tak tahan tersengih je kan hehe

saya kalau apam ni tersengih mcm ni mmg suka sangat dahlah

kakcik said...

Memang mekar betul apam yang Qaseh buat tu. :)

Norzie hany said...

Assalam QH.
Mekar dan gebunya apam sprite oreo ni.Sis datang bawa piring ni...nak 2 biji ye.

Asmara said...

sprite pun sedap! yg penting bergas gitu kan. teringin nak mkn apam pulak dah. hehe..

Asyifa Mustaffa said...

salam QH

belahan yg cntik ! kemas jer dia tebelah tu....mcm kena potong...hehe...

Gya Duniaku said...

Salam QH...
memang comel, cantik, menarik, tertarik itu apam memang debommmm.... nak sket....heehheh
insyaallah nak cuba juga...

rahel said...

Waw..waw..waw...mekarnya..nampak sangat texture apam yang gebu tu..

tun_telani said...

Salam kak QH.. wah.. letak oreo mesti sedap kan. semua pun mekar, suka tun nengok.

ibh_sue said...

Aslmkum QH..
Menderhakakan resepi tu perkara biasa la kan..hehehe..Janji menjadi. Nampak gebus dan mekar apam tu. :)

norhanim md zain said...

Wah ..mekar se taman..semua apam nie..cantik..sedap nie di tambah dengan oreo..:)))

Ilhamkreatif said...

Salam HQ,...gebusss,gebuss je apam hq.senyum mekar lagiii...

Nazrah said...

Salam Kak... agaknya semua tersenyum riang ..tu yg sengih je

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

menggoda betul apam mu dik...
merekah-rekah gitu...
aii.. bilalah nak merajinkan diri nak buat apam ni... lama betul tak mengapam..

Amie said...

Wah! Cantik merekah apam sprite oreo QH.... mmmmm tengah rajin nak mengapam ni, masuk list dulu ye QH cayangggg.....

HALAMANKU said...

Salam QH wah.. kembang n mekar setaman kuih apam akak tu.. comel n sekata lak tu.. membuatkan terliur melihatnyer.. rajinnyer kak.. erma jarang wat menu mengukus neh ha ha ha join apam sprite akak yang gebus tu.. he he he

Mamasya said...

Salam QH.nampak lembut apam sprite ni...mekar elok....menarik utk dicuba.
byk2 bersabar ya Qh...yg penting kita dah buat kerja dg baik.sltm berpindah tempat kerja Qh.Moga dpt menyesuaikan diri tempat baru....

zila norazila said...

salam qh cygggg ..he hehe wahhh debooommmm mekar2 apam tue..kita jew x sempat nk buat lg..beli air sprite dah 3 kali..he hhee tp habis diminum..x myempat nk buat..ada jew org cilok amik minum..:)..smoga heppy kt tmpat baru tau..biasalh lumrah hidup org sentiasa x akn snang dgn kita..sabar yer:)

Juwita Jamaludin said...

salam QH.. wah seronok nya tgk dia masak hari2 ada je menu yang best2 disajikan.. hihihiihi.. ita baru sempat nak jalan2 ni.. thanks ebab sudi singgah blog ita ye.. apam nampak menarik tapi kat rumah ni ramai yang kurang gemar tu yang kurang nak buat tu

FnF Simple Life said...

salam QH...cantik dan mekar apam nye...buat breKFast best ni

Nina Mirza said...

As'salam QH ...

cantik nyer apam QH .. tersenyum meleret nampaknya. Semuanya kembang mekar !!! mesti sedapp tuu
QH,
kekadang tuu, perubahan tempat kerja sangat diperlukan agar kita akan lebih menjadi lebih baik dan terus memajukan diri. Moga QH tabah dan banyakkan sabar di tempat baru kerana pasti akan ada dugaan yg menanti. Sebaik-baik perkara yang berlaku adalah datang dari DIA. Tentu ada hikmahnya......

quinnie said...

wahhh kembang setaman apamnya qasey...mesti happy tengok kejadian apam kembang2 cam gini kan..kita dha lama betul tak baut apam..huhuhu

khairiah khaizu said...

cantik mekarnya...tapi che abang x suka makan...x de mood nk buat...:( ...nk sikit QH....

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Wahhh cantik tersenyum apam2 tu!!! Nak grab a few for dinner :))))

mama sara nur said...

ASSALAM
mekar apam Qh ni, cantik jadinya

sHa AhM@d said...

sedapnyer lama tak mengapam..cantik mekarnyer

ady said...

AS-SALAM QH
mmg cantiklah mekar apam tu..senyum apam tu..

lina_pg said...

mekar tersenyum apam ni..lagi sedap kalau tekak ni dapat merasa

Rohah said...

Happy je tengok apam yang tersenyum riang..hehe..

Nieda said...

selalu juga buat apam.......tapi apam ku tak tersenyum !Jelesnya tengok apam QH