Wednesday, February 29, 2012

APAM SPRITE

 

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Hari ni adalah entri yang paling teristimewa...entri terakhir untuk bulan Februari ni...ape sebabnya tu yang kita nak tahu kan...
Sebab hari ni bertarikh 29.2.2012...biase kita akan panggil tahun tersebut sebagai tahun lompat...sebabnya lagi kita akan jumpa tarikh yang sama ni 4 TAHUN sekali...

Bersempena tarikh tersebut QH pon taknak ketinggalan untuk mengupdate enrti pada tarikh istimewa ni...entah di masa akan datang berkesempatan atau tidak untuk QH mengadakan enrti pada tarikh tersebut...sebab ajal dan maut kita tak tahu bile kan...kalau dipanjang usia InsyaAllah la kan...akan berjumpa lagi dengan tarikh tersebut...huhuhu...tetiba lak sedih melanda...

Jadi dikesempatan ni QH nak ucapkan Selamat Hari Lahir kepada sesiapa yang menyambutnya pada hari ni...semoga anda semua dapat manfaatkan hari yang teristimewa ni...sambut la dengan seadanya dan sebaik-baiknya...tapi jangan lupa jemput QH tau...hehehe...hari ni hari anda...4 tahun sekali baru anda akan menyambutnya pada tarikh tersebut...

 

Oleh itu untuk hari ni QH nak buat enrti panjang la sikit dari biase2 tu...sikit aja tak banyak...hahaha...

Dikesempatan ini juga QH nak mengucapkan TAHNIAH kepada blogger2 yang telah diberi peluang dan diintai sekali lagi oleh pihak majalah untuk meletakkan hasil karya mereka ni di majalah...memang berbaloi2kan...tapi ade pembetulan sikit yea...JANGAN ade yang salah sangka pula...tujuan blogger2 masakan ni takde la nak mengejar glamour semata2 dengan adenya blog masakan sendiri...takde niat sedikit pon macam tu...cuma masing2 nak tunjukkan hasil kerja yang telah dihasilkan dan membuatnya sebagai hobi semata...tak mintak sikit pon balasan dan pengiktirafan...

Tapi pihak majalah itu sendiri yang mencari mereka2 ni...bile dah diberi peluang macam tu...takkan kita nak lepaskan kan...kita pon tumpang gembirakan bile tengok kejayaan mereka ni kan...dengan hasil kerja mereka ni memang layakkan...blogger yang QH maksudkan tu adalah jeng3...hehehe...Kak Reen Khan dari Air Tangan Reen Khan untuk majalah Aroma Mac 2012...Kak Azlita dari MasamManis dua majalah sekali sambar iaitu Majalah Jelita 2012 dan majalah Eternity Mac 2012... dan Love2Cook Malaysia untuk majalah Jelita bulan Mac 2012...semoga lepas ni anda semua lebih sukses dengan blog masak2 ni...hehehe...

Majalah Eternity adalah majalah online yea...sila ke sini www.mediaglam.com secara percuma saje...QH pon baru tahu akan kewujudan majalah tersebut...


Okey...sekarang kita tengok resepi pula yer...sempena 29.2.2012 ni...QH nk letak menu istimewa jugak...APAM SPRITE...apam aje...hehehe...tapi berwarna warni dan kembang setaman you...diluar jangkaan...terkejut sampai pengsan!!!! Hahaha...tak tau la macam mane boleh jadi gitu...agaknya kalau buat balik tak jadi camtu lagi kot...hahaha...nak perasan kejap boleh tak...hikhik...sebab pada QH ni la hasil terbaik sepanjang QH berblog ni...suka tengok kesemua gambarnya...ade banyak lagi gambar2 yang menarik lagi...tapi takkan nak letakkan semuakan...yang hanya menggunakan kamera poket berjenama CANON tu...huhuhu

Resepi Apam Sprite ni QH ambil dari Kak Azlita@Masam Manis...struktur apam ni memang molek kejadiannya...yang penting sedap...tak puas rasanya kalau makan sebiji dua...hehehe...sepanjang sesi photoshoot apam ni...tanpa sedar dah berketul QH makan...tanpa sedar yer...bau semasa mengukus jangan cakap la...semerbak satu dapur...penyediaannya pon mudah...satu adunan ni boleh dapat dalam 20 ketul saiz M...

Pada yang teringin tu boleh la cuba yer...pada Kak Ita...QH mintak izin untuk kongsikan resepi ni di sini pula yer...jom tengok bahan2nya...



APAM SPRITE
Adaptasi dari resepi : APAM KUKUS MEKAR COLA
Sumber : Majalah SEDAP
2 biji telur
1/4 sudu teh garam
150 gm gula pasir
50 gm gula merah - ita guna gula perang
1/2 sudu makan ovalete
275 gm tepung gandum
15 gm susu tepung
1/2 sudu teh baking powder
225 ml air sprite
50 gm coklat cip - ita lebihkan sebab 50 gm ni macam sikit sangat
pewarna merah dan perasa strawberry
pewarna hijau dan perasa pandan
Perwarna purple dan perasa blueberry
choc emulco

Caranya
Pukul telur, garam, gula pasir, gula merah dan ovalete sehingga kaku selama 10 minit. (dia mmg akan kaku tau! lagi pekat dari yg selalu kita buat kek chiffon yg pukul sampai jadi bertanduk tu)
Masukkan tepung gandum, susu tepung, dan serbuk penaik yg di ayak berselang seli dgn minuman sprite.
Sambil dipukul perlahan.
Masukkan coklat cip dan kacau rata guna spatula.
Sudukan adunan ke dalam papercup dan masukkan dalam acuan apam yg berlobang2 boleh lihat di
SINI takde acuan jenis ni QH guna acuan aluminium saje contoh di SINI
Sediakan kukusan. Buka api kuat. Biar air kukusan mendidih.
Susun dalam kukusan dan kukus selama 10 - 15 minit dgn api besar sehingga masak.

* Tip: Kalau boleh coklat chip tu diletakkan kemudian. Bagi memudahkan untuk gaul sebati warna dengan adunan tersebut. Letak selepas adunan tu bile sudah siap diwarnakan. Ini bagi mengelakkan coklat chip tersebut hancur atau mencair. Dan berfungsi untuk membahagikan coklat chip tu sama rata dengan setiap color yang ade. Ini dari pengalaman QH sendiri.  


9 comments:

Only Fish Recipes said...

first time in ur space n i absolutely loved it...wow...the cake looks just so gorgeous...never seen such designs....they look so beautiful n colorful....absolutely loved them....bookmarked :-)I'm ur new follower now...do visit my space sometime !

izahdaut said...

cantikkkkk.. nak 7 ketuiii

Qasey Honey said...

Only Fish Recipes...
tq dear....

Qasey Honey said...

izahdaut...
cukup ke 7 ketuiii...nk bg lbih ni...hahaha

Asyifa Mustaffa said...

menarik..bole cuba nie...siap ada sudu tupperware lgi tu...eh eh..betui ke ?

Rohah said...

Salam..molek lingkaran warna dan aksinya..cute

LYAfrina said...

alahai..comel sgt2... pndai buat ni

rahel said...

Wallaaaa...mekar setaman je apam sprite ni...suke3..

CT Delima said...

As'salam QH

amboiiii...sakan kembang apam tu, jeles pulak tengok..hehehe. ni baru buat semalam ker..? ada lagi tak maklumlah date bersejarah tu 29.2.2012..hehehe. k.ct tak sempatlah nak update semalam memang sibuk uruskan banyak kerja2 yang tertangguh. kalau bab2 apam ni memang sedapkan QH. lama juga tak mengapam ni :)