Tuesday, March 21, 2017

KEK EPAL LOBAK MERAH



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Membaking pula resepi kali ni...orang kata nak lepaskan gian...hehehe...sungguh memang jarang sangat dah QH membakingkan sekarang ni...banyak resepi masak2 yang QH kongsikan sekarang...minat dah tukar kot


Sejak2 jaga badan a.k.a diet la sangat ni...tak boleh kerap sangat membaking...kikiki...boleh caya ke tuhhh...lagipon memang tak larat dah nak mengadap kek macam dulu2...suka buat tapi makan sekeping dua je dah cukup...sekarang ni kalau QH buat mesti bawak ke opis makan ramai2...bestkan...

Thursday, March 16, 2017

AYAM MASAK SAMBAL KACANG



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Ingat tak lagi QH pernah kongsikan resepi sambal kacang ni…tak ingat takpe…boleh klik SINI…resepi yang lepas QH letakkan tauhu goreng dalam sambal ni…kali ni bubuh ayam pula…sebab sedap dan kena sangat2 dengan citarasa QH…maka masak la lagi…


Ayam tu QH tak goreng garing sangat…goreng setengah masak…lagi sedap bila isi ayam tu juicy dan lembab2 macam tu…jadi takde la isinya nanti keras dan kering…yang ni terpulang pada selera masing…kalau suka ayam tu garing…boleh je nak buat macam tu…tak salah pon…pilihan di tangan anda…hehehe

Tuesday, March 14, 2017

CUCUR UDANG



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Nah tiba giliran QH pula untuk mencuba resepi viral ni…tetapi sedikit lambat la mencubanya dengan kawan2 yang lain…hehehe…biasekan macam tu…masa tengah hot resepi ni boleh dikatakan hari2 la lalu di wall FB QH…mana boleh tahan melihat je cucur udang ni lalu je depan mata…kena buat juga baru puashatikan…


Resepi ni QH ambil dari FB@Kak LinaZubir…geram tengok kegebuan kekembongan cucur udang ni…ni percubaan pertama QH…Alhamdulillah menjadi walaupon ade sedikit gabra la bermain dengan minyak panas…hehehe…seram tu bile sesekali udang tu letup2 dalam kuali…hihihi…

Friday, March 10, 2017

SAMBAL KERING TAUHU TEMPE KENTANG & IKAN BILIS



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…


Resepi hari ni yang biase2 je…sesiapa pon boleh masak dan selalu buatkan…mak QH pon selalu masak begini juga tau…terkadang resepi yang mudah macam ni la selalu dicari2kan…sebagai pembuka selera macam tu…hihihi…pada musim haji kebiasaannya para Jemaah Malaysia sudah tentu menjadikan sambal kering ni sebagai menu pilihan utama untuk dibawa bekal ke sana…masak garing2 dan kering lagi…boleh tahan lama jika disimpan elok…tapi tauhu tu tak boleh letak la sebabnya mudah basi nanti…

Tuesday, March 7, 2017

KERABU MAGGI



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...
Bertemu lagi…
Hari ni nak kongsikan resepi yang simple2 je tapi ianya mengenyangkan juga tau…sesekali tukar la sikitkan selera tu…
Kali ni menu kita ala-alai thai gitu…boleh ker…hihihi
Kerabu maggi ni QH baru2 juga mencuba...pertama kali nak makan memang agak teruja juga...tak sabar nak tahu akan rasanya...kalau di KL ni tidak susah nak mencari kedai yang menjual kerabu maggi ni...banyak kedai2 makan siam di sini...kena dengan selera atau tidak je...hehehe...bila dah cuba tu boleh la masuk dengan selera QH...

Wednesday, March 1, 2017

SIAKAP GORENG LADA HITAM




Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...


Terlebih dahulu QH ingin mengucapkan salam takziah kepada keluarga Allahyarhamah Ary Malik iaitu bekas peserta Masterchef Malaysia musim pertama yang telah kembali kerahmahtullah malam tadi...semoga suami dan anak2 beliau tabah dan redha dengan pemergiannya...pada yang beragama Islam mari kita sama2 sedekah Al-Fatihah buat arwah...semoga tenang disana dan dicucuri rahmat...