Tuesday, June 21, 2016

POPIA OREO & KOKO KRUNCH



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Kembali bersiaran dengan projek kuih raya...hehehe
Kali ni satu lagi resepi yang sangat senang dan mudah...QH share dulu resepi yang senang2 dulu yer...bak kata QH bersenang2 dahulu bersusah2 kemudian ye...hahaha...ehhh kalau makan ni mahunya tak boleh nak berhenti tau...sedar2 je dah sebalang...hihihi...ni sebenarnya resepi belasahan QH je...tapi sedap la...ok resepi ni memang la senang...bahan yang digunakan pon tak banyak...5 bahan je yang diperlukan dan senang dapat...tak perlu ke bakery pon takpe...banyak dijual kat mana2 pon...bila2 rasa nak makan pon sesuai...antara rajin dengan tidak je la kan...hihihi



Cuma tu la ada sikit kesulitan nak buat kerepek ni...nak tahu apa dia...hehehe...tu haa nak kopek kulit popia satu persatu...pula tu saiz pulak kecik2 QH buat...jenuh la sikit banyak yang nak dikopek satu2...rasa macam taubat je nak buat kerepek ni lagi...hehehe...QH guna kulit popia jenama KG Pastry...oh ye saiz terpulang ye nak besar mana...nak bentukkan macam mana pon terpulang...untuk buat campuran serbuk pula...QH buat macam ni...contohnya ye 1 cawan serbuk oreo + 1 cawan serbuk koko krunch + 1 sudu besar gula kastor...sebabnya oreo dan koko krunch tu dah manis...tapi kalau nak tambah lagi gula kastor tu boleh jika suka sedikit manis...nanti sesuaikan la rasanya... 


Kulit popia tu la tak nak ianya melekat ketika goreng QH buat macam ni...lepas kita ceraikan satu2 persatu lapisan kulit popia tu...susun atau taburkan di atas loyang/tray...jangan terlalu banyak nanti bahagian bawah tak kering pula...kena selalu balik2kan baru la semua akan kering sekata...sebaiknya jemur di tengah panas atau cara yang lain panaskan oven...bila oven dah panas masukkan tray2 yang kita dah susun kulit popia tu...masuk ke dalam oven tu bukan untuk di bakar ye...cuma proses nak cepatkan kulit popia ni kering dalam suhu panas oven tersebut...bila dan betul2 kering barulah digoreng...kulit popia tadi takkan melekat...goreng hingga kuning keemasan dan angkat...lepas tu baru la ditaburkan dengan serbuk oreo dan koko krunch...senangkan...ok nanti boleh cuba ye...resepi ada di bawah...


POPIA OREO & KOKO KRUNCH

Bahan2
Kulit popia
Oreo – dikisar
Koko Krunch – dikisar
Gula kastor
Minyak untuk mengoreng

Caranya
1.      Potong kulit popia mengikut saiz dan bentuk yang diingini.
2.     Cerai2kan kulit popia satu persatu. Susun di atas loyang. Biarkan sehingga kering.
3.     Bila kulit popia sudah betul2 kering, bolehlah digoreng. Goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan minyaknya.
4.    Satukan oreo dan koko krunch yang telah dikisar. Gaul rata.
5.     Tambahkan gula kastor secukupnya ke dalam campuran oreo dan koko krunch tadi. Sesuaikan rasa.
6.    Taburkan campuran oreo dan koko kurnch tadi ke atas popia yang telah digoreng. Gaul hingga rata.
7.     Siap dan simpan dalam bekas kedap udara.


4 comments :

Norma NML said...

simple tapi nampak mcm sedap sgt..sure bdk2 suka ni :)

adda syuhada said...

sedapnyer...

Rosmiza Ali said...

Pandai QH reka2 resepi kuih.. Nampak sedap.. Kalau orang ada anak kecik ni elokla buat byk wat stok, budak2 mesti suka..^_^
RosmizaAli.Com

Nooriah Abdullah said...

mesti sedap versi manis macam ni QH nk try lah