Wednesday, February 12, 2014

IKAN CENCARU BAKAR BERSAMA AIR ASAM & SAMBAL KICAP



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...


Hari ni QH masih bersiaran dengan resepi lauk lagi la...bila la yer nak mula membaking ni...tekak ni bukan tak teringin nak makan kek buatan sendiri, brownies, muffin dan macam2 lagi tapi sifat malas tengah bertahta sekarang ni...hehehe...setiap minggu asyik kecundang aje untuk bersama mixer...hehehe...siap2 sediakan bahan bagai tapi lepas tu simpan semula...punya la bercintan cintun nak mula membaking...macam renyahnya je nak buat semua tu...padahal membaking ni la yang paling QH suka buat dulu...sekarang ni sebaliknya pula...hihihi...agaknya kalau membaking nanti...entah menjadi ke tidak lagi kan...sama2 la kita tunggu nanti yer...hehehe


Sudah nampakkan gambar yang terpampang dalam entri kali ni...tentula kan...kali ni bersama dengan menu ikan cencaru bakar pula...ni semua gara2 kawan sekolah QH la yang mulakan dulu...tak tahan la tengok bile lepas seorang...seorang pos gambar ikan bakar caru ni di wasap...ade pula air asam...jadi terliur dibuatnya...sabar je la kan...menu ikan bakar ni salah satu lauk kegemaran QH...biasenya kalau teringin nak makan...QH akan ke jalan Bellamy belakang Istana Lama tu atau ikan bakar di Tanglin...yang ni biase bungkus je bila ade kawan2 opis yang nak ke sana...


Ok senang aje nak buat ikan bakar ni...lagi senang kalau ade pemanggang ajaib kat rumah...tapi kalau takde pon takpe...bakar pakai tudung periuk pon boleh...masuk dalam oven pon boleh...tapi nanti nak bakar kek bau ikan la pulak ye tak...dulu2 sebelum ade pemanggang ajaib atau kuali2 yang canggih macam sekarang ni...mak2 kita bakar atas tudung periuk tu aje...sedap jugakkan...hihihi...tapi kalau yang sudah ade tu baik gunakan saje pemanggang ajaib tu...dari tersimpan dalam kotak aje kan...


Untuk ikan bakar ni...QH bakar menggunakan pemanggang ajaib Vantage...sama je fungsinya dengan pemanggang ajaib yang lain...lagipon QH adalah kumpul sikit2 barangan Vantage ni...jadi tu yang pemanggang ajaib ni pon QH pilih dari jenama yang sama...yang QH beli ni ianya lain sikit la dari yang biase tu sebab dalam tu kaler gold...katanya ni la yang paling terbaru...tu yang buat semakin terpikat...hihihi...QH beli di Sogo...sesiapa yang takde lagi tu...boleh la beramai2 ke sana yer...kalau minat dengan barangan Vantage ni...bakar atau panggang dalam ni senang...dapur atau oven tak kotor...ikan pon cantik je kan...lagi 1 sekejap je dah masak...jimat masa...kalau takde pon takpe...macam yang QH cakap di atas tadi...bakar dalam oven atau gunakan penutup periuk pon boleh...janji jadi ikan bakar tu kan...hehehe...ok la jom layan resepi dekat bawah ni...resepi ni QH buat mengikut selera QH dan hubby...jika nak ditambahkan dengan bahan lain mengikut selera masing2 itu terpulang la yer...jom masak!!! 


IKAN BAKAR

 

Bahan2

Ikan cencaru secukupnya (gunakan ikan lain pon boleh – kembung, pari, talapia dll)

Serbuk kunyit

Garam secukup rasa

Daun pandan secukupnya

Lidi/pencungkil gigi

 

Caranya

Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit sehingga rata.

Lilitkan daun pandan keseluruhan badan ikan tadi. Sematkan dengan lidi/pencungkil gigi yang bersih.

Sediakan pemanggang ajaib, pan nonstick atau bakar dalam oven.

Bakar sehingga ikan masak.



AIR ASAM


Bahan2
1/2 - 1 sudu besar pes asam jawa Adabi
2 biji lada merah
8 biji cili api hijau
1 1/2 labu bawang besar
Sedikit belacan – bakar sehingga naik bau
Garam dan gula secukupnya

Caranya
Hiris bawang besar, lada merah dan cili api hijau. Basuh dan toskan. Ketepikan.
Bancuh pes asam jawa dengan sedikit air sehingga sederhana pekat.
Masukkan belacan, garam dan gula secukup rasa. Kacau sehingga semuanya larut dan rata.
Kemudian masukkan bahan yang telah dihiris tadi. Perasakan rasanya.
Jika rasa sudah cukup hidangkan bersama dengan ikan bakar tadi.


SAMBAL KICAP 

Bahan2
1 biji cili merah
8 biji cili api hijau
1 labu bawang merah
1 biji limau nipis
Kicap lemak manis secukupnya
Garam dan gula secukupnya

Caranya
Hiris bawang besar, lada merah dan cili api hijau. Basuh dan toskan. Ketepikan.
Tuang kicap secukupnya dalam mangkuk dan tambahkan perahan air limau nipis. Kacau rata.
Masukkan pula garam dan gula secukup rasa. Kacau sehingga semuanya larut dan rata.
Kemudian masukkan bahan yang telah dihiris tadi. Perasakan rasanya.
Jika rasa sudah cukup hidangkan bersama dengan ikan bakar tadi.


* kuantiti setiap bahan untuk air asam dan sambal kicap bergantung kepada kuantiti ikan bakar yang disediakan.

20 comments :

Bbwana adienia said...

wah, makan ikan bakar lepas tu cicah pula dengan air asam..pergh..memang sedap giler ni QH..memang terliur la..

Gee® said...

Huwaaaaa.... nk nangis tengok menu QH hari ini... sedap wooo!!!

Sheila Salim said...

Assalamualaikum QH, mahal tak pemanggang ajaib Vantage tu? sheila nak beli... teringin sangat nak masak healthy-healthy masa tengah mengandung ni...

Tina Othman said...

Adui sumpah terliur ni, kita dulu2 bakar gitu je dlm kuali ok je tak lekat pun, balut daun pandan lg wangi kan

Muda2 dulu diet mkn ni lah dgn nasi sedap gila rasa

syapex said...

tgk gmbr pn boleh buat terliur akak...
hehehee...

norhidana miswan said...

terliur nengok ikan bakar akak tuh... elok je berbalut gitu...

rahel said...

Sedap n menyelerakan....boleh bertambah nasi kat pinggan....

Ibu Lala said...

Wiken ni nak buat jugak la. Meleleh air liur dah ni.

loytha'san said...

baru lps wt utk lunch td..tq QH. simple n menjilat jari hubs kata :D

Nani shuhada said...

Wah sedapnya.. X sabar nk cuba.. Hehe

Aya Suria said...

sedap! harini nk buat utk lunch.
btwy jom jln2 blog sy. sy ada tips2 kesihatan & kecantikan :)

Cikgu Sal said...

Rm119 je

Cikgu Sal said...

Rm119 je

grace thana said...

Sedapnya. ...tgk gambar pun dah terliur..... ..esok nak cuba resepi ini....

Syah said...

Semoga dalam rahmat اللە t.kasih atas perkongsian

jazilah said...

Ini resepi sihat tp yg x tahannya nasi bakal bertambah2. Hehehe.. Baru je mkn nasi+ikan bakar siakap. Sedap eh sampai bgtau diri sndiri "stop stop stop". :)

Suhaimi Yakub PPG/10091 said...

Air Asam ni sama ke dgn air asam negeri kelantan.....nampak sama lebih kurang je

Suhaimi Yakub PPG/10091 said...

Air Asam ni sama ke dgn air asam negeri kelantan.....nampak sama lebih kurang je

sharh_gsm said...

salam, amik gmbr ngn kamera atau phone apa? cantik sgt...hehehe

Qasey Honey said...

Sharh_gsm..
wasalam..ambil gambar guna camera dslr