Monday, January 27, 2014

WANTAN GORENG



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Kembali lagi!!!
Baru la ade kesempatan untuk mengupdate blog…
Apa khabar semua??? semoga semua berada dalam keadaan yang baik dan sihat yer…sekarang ni macam dah musim demam akibat perubahan cuaca…walaupon kat luar sana panas tetapi terasa sejuknyakan…kalau malam lagi la terasa sejuk…kadang2 malam pon QH bersweater tak tahan sejuk…macam berada di Cameron Highland pula rasanya…mungkin sebab rumah QH ni berada di atas bukit…tu yang lagi terasa kot…hihihi…kalau ade yang kurang sihat waktu ni…cepat2 la pergi ke klinik atau hospital yer…sebab sekarang ni macam2 penyakit ade…baik kita mencegahnya dari awal sebelum melarat…


Tentu ramai yang suka dengan wantan gorengkan...QH pon begitu juga…hihihi…sekali hidang cepat aje licin pinggan tu…lagi sedap bila dimakan panas2 dan dicicah bersama sos…hmmmm lazat…hehehe…dah la wantan ni comel2 mananya tak banyak masuk ke mulut…sambil mengoreng wantan yang lain…sambil tu boleh la mengunyah sama wantan goreng yang dah siap tu…hihihi…cuma versi wantan goreng QH ni…macam terlebih goreng pula…hihihi…agak2 kalau dah kuning keemasan tu terus aje angkat…tak perlu tunggu lagi…nanti jadi macam dalam gambar tu…hihihi…tapi bab nak buatnya tu yang membuatkan QH bercinta sikit…orang lain QH tak tahu la macam mane…nak tunggu angin rajin tu punya la berkasih sayang dia datang…hahaha…resepi wantan goreng ni QH ambil dari blog Tun Telani…tapi QH ade la ubahnya sikit dari resepi asal…kalau nak tengok resepi asal boleh la ke blog Tun yer…ape2 pon terima kasih pada Tun untuk resepi ni…


Untuk membuat wantan goreng ni tidak la sesusah mane pon…tapi tu la sebab perasaan bercinta tu ade yang jadi macam susah aje…hehehe…mula2 kita kena sediakan la intinya dulu…resepinye seperti di bawah tu yer…tapi terpulang juga pada kita untuk meletakkan ape bahan yang sesuai…selepas tu perapkan inti tersebut di dalam peti sejuk…selepas tu dah boleh bungkuskan inti tersebut dengan kulit wantan…kulit wantan ni senang untuk didapati…kebiasaanya kalau di Jaya Jusco, Giant dan Aeon Big diletakkan di bahagian sejuk…dekat2 dengan tempat tauhu…kulit wantan ni ade 2 jenis…berbentuk bulat dan 4 segi…QH pilih yang 4 segi tu…setiap paket ade 50 keping kulit wantan…untuk melipat kulit wantan ni pula…ikut la pada kreativiti masing2…QH buat simple aje…punjutkan aje…senang…hihihi…pada yang ingin mencuba dipersilakannye…selamat mencuba pula…


WANTAN GORENG
Resepi asal dari Tun Telani

Bahan-bahan
1 paket kulit wantan
Sedikit air untuk melekatkan kulit wantan
Minyak untuk mengoreng

Bahan untuk inti
200 gm isi ayam (dipotong dadu)
100 gm isi udang (dipotong dadu)
1 biji bawang besar (dicincang halus)
2 sudu teh tepung jagung
1 sudu teh minyak bijan
3 sudu besar kicap cair
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
1/4 sudu teh serbuk lada hitam
1 batang lobak merah (dipotong dadu)
1-2 tangkai daun sup
Garam secukup rasa

Cara penyediaan inti
Satukan kesemua bahan inti di atas dalam mangkuk dan digaul rata.
Perapkan bahan tersebut di dalam peti sejuk selama 1 jam.

Cara penyediaan wantan
Ambil sekeping kulit wantan dan letakkan 1 sudu kecil inti di atasnya.
Basahkan bahagian tepi kulit wantan tadi dengan air untuk melekatkannya. Bungkuskan.
Goreng dalam minyak yang banyak dengan api yang perlahan sehingga kuning keemasan.
Dihidang panas bersama sos cili.


13 comments :

JaSSNaNi said...

assalam..
saya ni memang minat sangat wantan goreng.. selalu wat saya makan lebih pada org lain.. hahahaha.. nampak lagi yg kar2 nak buat lagi.. crispy tu yg best kan.. :)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum QH, ni fav sheila. dari sekolah rendah suka beli kat kantin sekolah. thanks sharing resepi. sheila mohon share dekat fanpage sheila ye. nak bookmark, balik kg ni nak cuba dengan akak ipar. yeayyy. mengidam wantan dah 5 bulan kak, hihi (",)

:: Mrs.Eady :: said...

seda pye kak?tak pernah rase wantan nie..

asyifa mustaffa said...

Time mkn laju...nak msak tu mcm becinta skit kan...hehe...

Gee® said...

Sedapnyaaa QH... terguda ai taww!!!

ady said...

salam
buat ratah2 sambil tgk tv sedap ni...

Bbwana adienia said...

salam QH..

wantan goreng memang sedap..kalau sya cicah dengan sos cili pun dah cukup..heheh..

Bbwana adienia said...

salam QH..

wantan goreng memang sedap..kalau sya cicah dengan sos cili pun dah cukup..heheh..

Umie Jazz said...

Assalamualaikum QH sedapnya nmpk wantan goreng tu..kena pulak yg masih pns lgi tu...huhu...

norhidana miswan said...

sedapnye rangup2 gitu time mkn nyer... akak duk bukit mana kak? kalu bkt antarabngsa senang lah nk jmpa hehehhe

Sheila Salim said...

QH, aah. sheila mengidam nak makan pulut mangga tu... hehe

fazliana said...

salam QH..terliuq sy lahh..kalo mkn ptg2 dgn mly syok nie..tq=)

saniah said...

Da try..sedap wlpn xckup bhan mcm lda sulah n kicap bijan..