Thursday, July 18, 2013

BISKUT Y



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Akhirnya bersiaran juga blog ni...hehehe...sebenarnya dah beberapa hari QH menunggu cuaca cerah belah petang di kawasan umah QH...akhirnya semalam termakbul juga doa...dapat la QH mengambil gambar kukis raya...hihihi...hari minggu hari tu adelah beberapa jenis kukis yang QH buat tapi bile dah siap belah petangnya hujan pula...snap juga gambar kukis raya tersebut tapi bile nak diedit gambarnya tidak memuaskan hati...konon...hehehe...tu yang jadi bertangguh dari sehari ke sehari...nak update resepi yang lain dulu rasanya macam tak sesuai lak pula untuk ditayangkan bersempena bulan Ramadhan ni...kebanyakkan dalam simpanan resepi yang QH ade ni berkaitan dengan kek2 aje...sudahnya senyap sunyi aje la blog ni...nanti orang kata kita tak prihatin la pula...huhuhu



Tetapi ade juga yang datang berkunjung memeriahkan blog QH ni mencari2 resepi...terima kasih kerana sudi singgah sebentar disini...semoga segala resepi yang ade dalam blog ni dapat dimanfaatkan bersama dan dapat menolong kalian yang kebuntuan untuk menyediakan hidangan untuk berbuka...kalau ade berkenan pada mana2 resepi ambil saja...dah lama QH izinkan...lagipon kebanyakkan resepi yang ade ni pon bukan la hak milik kekal QH...ianya juga kepunyaan orang lain dimana empunya resepi tu sendiri pon dah lama mengizinkan untuk kita mengambil dan mencuba resepi beliau...QH pasti mana2 blog pon sekarang ni pasti ramai bilangan pengunjungnya dari hari kebiasaan...mencanak2 naik pageview setiap hari...perasaan QH sudah tentu la gembira sebab blog ni hanya blog picisan aje...bukan blog popular...hehehe...


Ok perkongsian hari ni merupakan biskut raya pertama yang QH buat untuk tahun ni...kalau nak tengok resepi2 biskut yang lepas boleh cari di Label Cookies tu yer...

Kalau di tengok pada rupa bentuk biskut ni tentu ada yang dah dapat menekakan ni biskut apa?...itu sudah tentu la sebab awal2 lagi dah terpampang nama biskut ni...hahaha...saje ajekan...sebenarnya ni merupakan satu biskut lama...QH sendiri pon tak pernah tengok dan tahu akan kewujudan biskut ni sebelum ni...sampai la bile 1 hari tu ade opismate yang bertanya pada QH tahu tak resepi biskut Y...itu pada 2 tahun yang lepas...tapi masa tu QH tak minat lagi nak ambil tahu benda2 tu semua...jadi takde la nak mencari resepinya...sebab orang yang bertanya tu kata biskut ni sedap dan rangup!!!


Tapi bila dah berblog ni...timbul minat nak ambil tahu pasal resepi ni...nak tahu aje tapi masih lagi tak mencari...hehehe...sampai la tahun ni tetiba saja Kak Wawa dari FB menayang biskut ni...teruja yang amat dibuatnya...terus saje bookmark resepi ni...bukan QH aje tau yang berminat dengan biskut ni...malahan ramai...siap ade dah buat bisnes pon...pasti raya tahun ni kebanyakkan rumah ade biskut Y ni...hihihi...disebabkan keterujaan tu biskut ni yang pertama QH buat...ramai yang menempah acuan ni pada kak Wawa...jadi QH pon sama juga...hehehe...kat KL ni QH tak jumpa lagi tau acuan ni di mana2 bakery yang QH pergi...kalau ade yang berminat cuba tanya pada kat Kak Wawa yer...

Terima kasih yang teramat sangat pada Kak Wawa kerana memperkenalkan kembali biskut lama ni...bagai yang dikata biskut ni sedap dan rangup...resepinya pon amat mudah juga...insyaallah pasti menjadi la kalau buat biskut ni...tak perlu diterap2 pon...cuma perlu sumbatkan adunan ni ke dalam acuan tu saje...senangkan...sambil tengok TV pon boleh buat...hihihi...resepinya di bawah yer dan selamat mencuba...


Biskut Y
Oleh: Kak Wawa@FB 

Sumber asal: myresepi

Bahan-bahan 
1 cawan gula pasir
3 cawan tepung gandum
marjerin/butter secukupnya (dalam 180g) – QH hanya guna butter 180g sahaja

p/s WA**butter kalau tak cukup boleh tambah sikit.

Cara-cara
Campurkan/gaulkan gula pasir dengan tepung dalam mangkuk.
Masukkan marjerin/butter sikit2 sehingga boleh dijadikan seperti doh.
***(WA adun sehingga jadi serbuk roti)
Tekan masuk ke dalam acuan Y dan susun di dalam loyang pembakar.
Bakar dgn suhu 180C selama 20 minit atau sehingga masak (nampak kuning nak coklat, pastu nampak corak petak gula pasir timbul) – suhu mengikut kepanasan oven masing2…QH bakar dengan suhu 180C selama 15 minit.
Dah masak, keluarkan dari oven.

Sejukkan dan kemudian baru keluarkan dari acuan. Kalau tak nanti dia pecah.
Kemudian siap sedia untuk disimpan atau makan.

Acuan Y tidak perlu disapukan marjerin/butter keran tidak melekat.



17 comments :

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyerrrr...!!!

Asyifa Mustaffa said...

tgh pikir nak buat kukis apa thun nie...x de idea..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. waduhhh bestnya lah kalau pandai buat kuih2, kek2 ni. boleh jimat duit kannnn QH :)

JaSSNaNi said...

assalamualaikum..
tadi ingatkan ada letak kacang ke.. rupanya takde ye.. simple je resepi.. tapi hasil ko.. nahhh... sedappp nampak cantek sangat.. kalau biskut raya yg buat sendiri ni memang sedap.. dari yg beli selonggok2 tu kan..

Acik Erna said...

asalam qaseh..terima kasih
lamanya acik tak nampak dan makan kuih ni..kuih zaman acik muda2 ni..kalau raya tiap tahun buat..tak raya pun buat sebab sedap dan rangup..dulu sampai 100 biji acik beli acuan y tu,,tapi sejak dah pindah randah ni..tah mana la perginya acuan y acik tu

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

mudah jer bahannya kan.. sy ada tengok biskut ni dalam blog Hairul, ada beza sikit namanya pulak biskut dahan, hehehe.. wahhhh, cepatlah tunjuk biskut2 yg lain tu, QH..

Gee® said...

QH, nak order kukis Y satu balang... sedap jer nampak...

Ayu said...

Assalam Qh,
biskut ni seakan2 butter cookies ke?
dan acuan Y tu kena ada banyak atau tekap2 atas doh aje?...menarik pulak akak tengok first time ni..

Sury Abil said...

Menarik biskut y ni..bhan pun x byk.
Kite blm lagi buat sekut raya..:-)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

owhh.. biskut y... akak pernah makan jiran rumah makcik memang tiap2 tahun akan buat.. memang rangup.. rangupnya dtg dari adunan biskut dan juga dari gula pasir di dalamnya kan? mmg sedap jugalah biskut lama ni.. bahan2 pun mudah kan.. cuma bab acuan je yg susah nak dpt.. hehe..

Qasey Honey said...

@Kak Ayu

wslm kak..lain kak..biskut ni rasa marjerin n gula..pastu rangup..mmg sedap..
biskut ni lbih kurang sama mcm buat crust tart tu..bkr dlm acuan tu juga..kena ade byk..klau kt bakery jual 1 bgkus ade 100pcs..

Amie said...

Kalau gini gayanya nak datang beraya umah QH lah... nak merasa kuih muih hasil air tangan QH yang cantik2 tu...

norhidana miswan said...

kalu biskut Y mmg gaya dia gini yek kak? sbb aritu ada membe opis pun penah bwk biskut Y nih... sedap jugak tak manis sgt, nk bt pun senang n simple je bahan nyer

IeRA said...

sedapnya..

Tina Othman said...

La mcm tu jeke buatnya, aritu ada kawan bg rasa tapi dia letak mixfruit tu

Haa acuan tu mmg payah dpt, kawan tu import dari utara acu tu

diela nahar said...

Ermmm menarik biskut nie QH nnt D5 nk cuba jugak heheh Awat susah sgt masuk blogspot ek asyik DNS error je susah nk buat blogwalking nie haiisshh...

ayu jamal said...

awal lg dah siap biskut raya, ni mesti sebelum raya dah tinggal sikit ni, hehe..nampak sdap, nati boleh cuba