Friday, December 21, 2012

CHOCOLATE BAR BUBBLE RICE


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bersua kembali di alam maya ini...
Hari ni gumbira sangat2 sebab hari ni merupakan hari terakhir QH bekerja di tahun 2012…yahoo…tak sabar rasanya nak tunggu sampai ke petang…terasa lambat pula jam ni bergerak…sebab hati dah berbunga2 untuk bercuti…ape lagi balik kampong la jawabnya…nak berehat puas2 dulu tahun depan baru fikir pasal kerja semula…sudah menjadi kebiasaan setiap hujung tahun QH akan mengambil cuti seminggu sampai la menyambut tahun baru...jadi setiap tahun QH akan berkira2 dengan cuti…kena bajet betul2 takut cuti tak cukup pula sampai ke hujung tahun…hihihi



Sebenarnya sekarang ni mak QH pon dah seminggu ade kat rumah…masa hubby amik QH di Kuala Kangsar hari tu mak QH pon ikut sekali…nak berehat kat KL pula katanya…katanya la…tapi tengok macam2 jugak yang dibuatnya dalam rumah tu…berkemas sana, berkemas sini…masak tu, masak ni…kita suka aje la…tak halang pon…hihihi…siap minta2 lagi suruh masak ni, masak tu ade la kot…dalam minggu ni hari2 QH bawak bekal…sebab pagi2 lagi dah terhidang sarapan di atas meja…jimat duit poket seminggu…hahaha…bile lagi kan nak merasa airtangan mak sendiri…masa ni la kan…asyik makan hasil airtangan sendiri pon boring jugak…psttt alasan aje tu…sebenarnya diri sendiri dah jadi pemalas semula…hahaha…


Baik la asyik bebel aje dari tadi jom la tengok resepi pula…kali ni coklat pula…saje2 nak buat coklat sendiri pula…masa ke bakery hari tu berkenan sangat la tengok acuan coklat bar ni…tu yang beli…QH beli di Yummie, Bangi…jadi daripada acuan tersebut menjadi hiasan dalam kabinet…baikla digunakan dengan sebaik2nya…tu yang terjadinya Chocolate Bar Bubble Rice…kebetulan pula bubble rice tu dah lama juga QH membelinya…sebelum raya lagi dah ade…tapi tak tahu nak diapa2kan…lagi pon senang saje nak buat coklat ni…QH tak campurkan ape2 bahan2 yang lain…semata2 coklat masakan tu dicairkan dan tabor la bubble rice tu kat dalamnya…senangkan…sekejap saje dah siap…jadi ape tunggu la…cepat2 cari acuan tu dan boleh la mulakan projek mencoklat hari ni…boleh la anak2 makan sambil nonton tv…resepi dan caranya ade di bawah ni yer…selamat mencuba semua…


CHOCOLATE BAR BUBBLE RICE

Bahan2
Coklat compound secukupnya – QH guna jenama Beryl’s
Bubble rice secukupnya
Acuan coklat bar

Caranya
Coklat dipotong kecil dan cairkan coklat menggunakan kaedah double boiler.
Tambahkan cocoa butter jika mahukan coklat nampak berkilat. (QH tak letak)

Setelah coklat benar2 cair masukkan coklat tadi ke dalam piping bag. Ketepikan.

Sediakan acuan untuk coklat bar tersebut. Pastikan acuan tadi bersih dan kering.


Paipkan coklat yang telah dicairkan tadi ke dalam acuan lebih kurang 1/2 sahaja.
Taburkan bubble rice pada coklat cair tersebut.
Letakkan semula coklat cair tadi sehingga menutupi permukaan bubble rice tersebut.

Kemudian hentak-hentakkan acuan supaya semua gelembung udara keluar dan ratakan permukaan coklat tersebut.

Simpan di dalam peti ais sehingga mengeras.
Setelah keras keluarkan coklat dari acuan.
Ratakan lebihan coklat tersebut jika ade dengan menggunakan pisau yang tajam.

Jika ingin membalut coklat tersebut bolehlah sediakan aluminium foil yang dibuat khas untuk membalut coklat. Siap.


20 comments:

khairiah khaizu said...

saya dh lama nak buat tapi bubble rice yg akak beli tu lembik, knapa ye QH, boleh bakar ker rice tu

rahel said...

Salam QH....
Canteknya coklat tu...terliur gue tengok...bole la jual klu mcm ni kan...

yan's cottage said...

salam QH...
selamat bercuti....dan rehat puas2 ye....
yan ingat tadi coklat beli.....rupanya buat sendiri....sedapnya anak2 yan tak boleh tenguk coklat macam nie...mesti nak punya....he heee

ady said...

as-salam
Wow these look wonderful, sounds a delicious recipe ..

:: Mrs.Eady :: said...

i likeeee coklat!!!

Mas Sani said...

samalah dengan kita...seronok ek kalau mak dtg sbb boleh mintak masak yg best2 hehehe...air tangan mak juga yg paling sedappppppp :)
selamat bercuti dan beristirehat ye... kami pun x sabar nak bercuti juga hehehe...
coklat tu kalau dpt kat anak2 memang suka! budak n coklat memang x blh dipisahkan tp mak2 n bpk2 budak pun suka gakkkk... mesti sedap coklat coklat qh tu...bak lah sikit nk bg amani nge..nge..nge...

zila norazila said...

salam syg qh
amboii boleh ler bermalas2 yer mak dtg ..he hhee coklat nampak sedap..kasi kat bdk2 laju jew diorg ngap nie:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

berkenan jugak akak tgk acuan tu.. nampak dah sebiji mcm coklat yg dijual tu kan? kedai bakeri dekat opis akak ni lom nampak lgi acuan mcm tu.. kalau ada wajib juga akak rembat.. hehe.. kebetulan bubble rice tu pun ada juga stok kat rumah lebihan buat granola bars tempohari.. bagus juga idea QH ni.. TQ ye dik berkongsi idea... ni kalau mkn mesti ada rasa ala2 coklat crispy.. hehe

Nooriah Abdullah said...

wah bestnya buat coklat bar bubble rice akak selalu beli je nak senang, mmg rajin lah QH ni, kalau dekat akak nak order je heee

Rohah said...

cup cup..sedapnya kunyak coklet...mmg sedap buat coklat ada bubble rice,raya ari tu akak buat banyak jenis, mmg anak2 suka yg ada mende ni...tapi akak tak jumpa lagi acuan cam gini..ke tak perasan kat kedai bakeri..hi2

tun_telani said...

Salam kak rohah.. cantik! nmpk mcm coklat yg beli kt kedai la ^^

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Boleh le buka kedai coklat jenama QH lepas ni.

Asyifa Mustaffa said...

sedapnya....
dah planning nak jenjalan la smpi thun baru ye...:)

Tina Othman said...

bestnya

wah ke Yummie tak inform pun keke, mesti bertenat2 kan, tak penah tau pun ada loyang coklat mcm ni, nanti nak carik jugak lah

haa aritu ada jgk nampak bubble rice ni, tapi dok pikir apa nak buat, rupanya boleh jadi Crispy kan, conform lah lg sedap sebab kita boleh pilih nak guna coklat apa

asmah yusof said...

salam syg QH...
amboi mak dtg yea..jelesnya...hehe
cantik+kemas choc barnya...sure anak2 suke..

Shiela said...

Assalam QH.. wahh.. dap dapp.. akak suruh dak Farrah nengok ni.. bahan dah ada, dia nak buat.. tq for sharing dearie.. :)

Timot said...

sedapnye nak try la...

Lesung Batu said...

salam QH..ingatkan wat iklan coklat tadi..whoaa..jelesnya..chek suka lah! ;)

Hasidah Bt Awang said...

Senang rupanya buat coklat sendiri..nak try buat le..

FnF Simple Life said...

sebijik mcm coklat jual...terpikat sudaaa...