Monday, October 22, 2012

BISKUT KACANG MAZOLA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Salam penuh kerinduan buat semua pengunjung blog QH ni…apa khabar anda semua hari n?? maklum la sekarang ni dah mula musim hujankan… mudah2an semuanya dalam keadaan sihat2 la yea…bile tiba musim hujan ni kemungkinan ramai yang kurang sihat waktu ni…kalau nak baik jangan lupa makan ubat tau…yang sihat tu jangan main hujan pulak ehhh…hehehe



Hari ni QH nak kongsikan resepi biskut raya pula…opppss ade lagi yea…hihihi…sebenarnya kuih ni dah lama dah kuih buat…kalau tak silap dalam minggu terakhir bulan Syawal kot QH buat biskut ni…bukan untuk raya haji ni ehhh…hihihi…ade jugak rancangan nak buat kuih tart…jemnye QH dah bentuk2kan dah…tapi tu la…malas kemain lagi minggu ni…entah bile agaknya projek tu akan siap…masak pon yang simple2 saje…hehehe



Ok2 berbalik pada biskut raya tu tadi ehhh…sebenarnya QH buat biskut tu atas permintaan hubby…tetiba malam tu nak sangat makan biskut kacang Mazola…pastu cari la resepinya…jumpa la resepi biskut ni dari blog Arah…sangat simple jadi memalam tu terus QH buatkan…QH buat 1 adunan saje…sekejap saje dah siap dengan sekali bakar saje…sekali dah siap…cehh boleh hubby cakap tak sama macam yang mak dia buat…hampesss betul time tu…nak biskut kacang ni yang stail dulu2 tu…yang dalam acuan bulat atas bubuh kismis…sori la nak layan suruh buat yang lain…makan aje yang tu ehhh…habiskan tu dulu...baru boleh bikin yang lain tau...hahaha (sambil ketawa jahat)…



Biskut kacang semua dah tau kan memang sedap…ianya jugak agak rapuh dan cair dimulut bile makan…tapi perlu sediakan air kat sebelah kalau makan dalam kuantiti yang banyak...takut tersekat dan tersedak pulak…baik la pada yang belum lagi mencuba biskut ni…boleh la cuba yea…resepinya ade QH letak di bawah tu…pada Arah…QH mohon untuk letak resepi ni di sini pula yea…terima kasih banyak2…jom tengok resepi tu…


BISKUT KACANG MAZOLA
By: Arah
Resepi Asal: 
KAK LILIDVALLEY MyR
Ke 
SINI jugak utk n3 sebelumnya :))

Bahan-bahan ( 1 balang )
·                     200gm tepung gandum
·                     200gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan kisar halus>>Yg ni kita buat separuh tumbuk separuh lagi blend, nak rasa kacang2 dia tuu :D
·                     100 gm gula -kisar halus
·                     1 botol kecil Minyak mazola/secukupnya>>Guna minyak canola pun ok, tp jgn ler guna minyak masak biasa tu ya ada sebab kenapa guna minyak mazola :))
·                     Kuning telur>>Utk sapuan
·                     Sedikit garam>> Tambahan, kak madiha yg suggest cuba letak garam kasi lemak2 :D tq!! - QH xletak
2 sudu besar peanut butter - QH tambah

Cara-cara
1.   Di dalam mangkuk besar gaul sebati tepung, gula dah kacang kisar.
2.   Tuangkan minyak mazola sedikit sedikit dan uli adunan hingga menjadi doh yg lembut.
3.   Bentukkan doh mengikut citarasa dan susun didalam loyang yg telah di lengser dgn mentega.
4.   Sapukan atasnya dgn kuning telur dan bakar didalam oven hingga masak kekuningan.



16 comments:

kasihredha said...

bestt ni
biskut zaman berzaman

Marsita yahya said...

akak tak pernah buat biskut ni...tapi selalu makan kat umah owang hi hi

ady said...

as-salam
one word – BEAUTIFUL!!!!

Emma said...

Hmm menarik teksturnya, kita pun suka biskut nih...

ibundo said...

biskut feveret ni.
kita suka kacang.

Rohah said...

saalm QH,
Sekut raya haji ke ni?...akak tak tahu nak wat sekut apa..tapi ada stock sekut raya ari tu yg belum di rasmikan kat balang..hhe..cantik wall atas sklai tu..tukar baru lagi...hehe

Tina Othman said...

nak sikit sekut mazola ni

mmg peberet sangat, tapi dua tiga menjak ni kemalasan nak membaking hihi

mama sara nur said...

wslm QH...cuaca mendung skrg org pun ramai yg mendung he he bila mcm ni kena duk umah je lah kan
oooo permintaan en suami mesti la dgn pantasnya siap ni
biasanya kalu letak kismis biskut dulu2 namanya peanut butter kalu x silap la arwah mak mertua akak pandai buat sampai suami pun memuji-muji he he

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalam QH...

ingatkan kuih raya haji tadi.. hehe... rupanya kuih raya puasa ye...
ni salah satu kuih feberet makcik akak ni... kalau dia buat sampai berbalang2.. hehe.. ramai yg suka.. sampai ada yg tanya ngapa biskut dia lain rasa dari yg org lain buat... rupa2nya rahsianya.. dalam adunan biskut dia letakkan secubit garam.. kasi naik lemak katanya... patutlah biskut org lain manis semanis2nya tp biskut dia rasa lemak2 dia lain sikit... ada rahsia rupanya... tp tuler.. akak ni mmg malas nak buat biskut... resepi salin je tp tak pernah buat.. hehe... asyik harap yg free jer... (biskut dr makcik akak ler.. heheeh...)bertuah betul anak sedara... hehe..

yan's cottage said...

biskut nie..... memang kegemaran yan sekerluarga hidangan wajib musim raya......

sabar dubai said...

feveret kukis kite ni qh...suke rase lemak2 diee

zila norazila said...

hai dear...salam syg..
wahhh dapur baru..bestnya hijau lagi..biskut kacang mak akk ada reqst tuk raya haji..akk rasa cam x sempat jew nk merilisasikan hajat emak nie..try test n cuba lh klu sempat nk wt biskut kcg jgk..h ehe:)

Bicara Kak Noor said...

wah macam dah nak raya ni nampak biskut sedap ni QH lma dah tak buat bak seketui dua nak rasa..

rahel said...

Salam QH...
yang ni memang biskut kegemaran kite..tapi tak pandai buat...selalu beli jer...
nanti bole cuba la resepi ni...tima kasih share resepi..

Shiela said...

weewooo~~ dah siap sekut raya dia.. QH sayang, akk suka sangatlah pic yg last sekali tu.. ada curlass.. :)

Gee® said...

QH...k.gee nk oder sebalang sekut kacang ni...