Tuesday, September 25, 2012

MEE GORENG TOMYAM


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bertemu kembali di pagi Selasa yang damai ni…ape khabar semua…mudah-mudahan sihat2 saje la yer…

QH tak sempat lagi nak tunjukkan tutorial yang QH cakapkan semalam tu…tengah mencari masa yang sesuai sekarang ni…nak berlama-lama kat blog pon tak boleh sebab kerja2 banyak yang menunggu…

Bile dah di rumah...lupa la pulak!!...sebab mengantuk pon yer jugak…mudah sangat nak terlelapnye…mane yang tak sempat lagi yang QH nk BW lagi blog teman2 yang lain…malam ni QH sambung yer…


Baik la sebab masa mencemburui…jom layan resepi untuk hari ni yer dari QH…Mee Goreng Tomyam…resepinye telah diambil dari blog Kak Rohah@Damai Kalbu…memang dah tertawan dengan menu ni sejak dari hari tayangannye lagi…terus mengedik nak buat…hihihi

QH buat mee goreng ni bulan puasa hari tu…dah lama dah kan…baru ni sempat nk buah resepinye di sini…memang sempoi menu ni…sedap pulak tu…memenuhi citarasa kami…dengan aroma daun limau purut yang wangi tu…membuatkan bile dah makan ni…kita akan rasa macam nak berulang2 makannye…cara masak pon senang…main2 campak2 aje…lagi sedap dimakan panas2 tau…pada yang nak mencuba resepi ade di bawah yer…

Kak Rohah mohon izin untuk letak resepi ni di sini pula yer…terima kasih atas perkongsian resepi yang sedap ni…jom layan resepi dan selamat mencuba


 MEE GORENG TOMYAM

Bahan-bahan:
450gm mee kuning | cuci & toskan
3 ekor sotong | hiris
1 labu bawang besar | bahagi 2, sebahagian hiris & sebahagian lagi dikisar
3 ulas bawang putih | hiris
1 biji tomato | kisar
2 tangkai cili merah besar | kisar
1 batang serai | ketuk
4 tangkai daun limau purut
1 kiub tomyam knorr
4 biji fish ball | hiris - xbubuh
2 batang fish cake | hiris – xbubuh
2 keping tauhu – gorengkan terlebih dahulu (QH tambah)
Sawi secukupnya | potong pendek
Sedikit air
Minyak untuk menumis

note:1/2 labu bawang besar, cili merah dan tomato dikisar bersama


Cara:
1.Tumiskan bahan kisar bersama serai hingga naik minyak sedikit, kemudian barulah masukkan hirisan bawang besar, bawang putih,kiub tomyam dan daun limau purut.Kacau hingga layu.Masukkan juga sotong.

2.Masukkan sedikit air, reneh sekejap.Masukkan mee, hirisan fish ball, fish cake dan batang sawi.Gaul rata untuk beberapa ketika.Taburkan sawi dan sebatikan.

3.Tutupkan api setelah mee masak.

nota:saya tidak masukkan garam dalam masakan mee ini, kerana masinnya sudah cukup seimbang kerana menggunakan kiub tomyam yang ada.


19 comments:

yan's cottage said...

salam QH.....
sedapnya.....!!!!!belum pernah buat lagi selalu guna bihun dan nasi aje.....tq kongsi resepi

Rohah said...

Salam..
pe kabar Qh..lama tak nampak..hehe..
Tq mencuba mee goreng yg memang sempoi sangat ni, tapi memang up la kat tekak kami sekeluarga ni

ijayuji said...

Salam QH! kalau ganti dgn mee hoon mesti boleh kan? sbb kita suke mee hoon berbanding mee kuning tp suami kita suke mee kuning berbanding mee hoon :D ssh kan kalau ada 2 tekak yg berlainan ni kena buat asing2 ehehe..

LinRosly said...

Assalamualaikum QH :D
Mmg sedap nampaknya Mee Tomyam ni....Kak Lin pun teringin nak masak...

mama sara nur said...

assalam QH
best tu dpt makan mee tomyam maklumlah dah lapar akak ni he he
asyik nasi je sekali sekala layan mee ok kan tp ada ke jual ni

psss meh la QH ke keramat kita makn steak ye

ibh_sue said...

Asslmkum QH..
Okeh!..Mee goreng tomyam tu sedap..Mengguda selera. Tapi sue tak pernah lg bwt mee goreng tomyam. Kalau nasi goreng tomyam pernah la.. Takut nnti hb ja tak suka. Kalau dia tak makan sp nnti mau habiskan..huhuuu..balik2 sue juga yg kena perabiskan. Tu yg makin bam bam jadinya ni. :D

sabar dubai said...

alaa terliur laa qh.....tp apekan daya kt dubai ni xdak mee kuning..jilat gambar ajelaaaa

hazila said...

Baru pagi tadi breakfast dgn mee goreng, tapi yg biasa la. Bestnya banyak sotong.

Delima Zamrud said...

Waaahhhh sedap nyer Qh terliur D5, lapo lak tetiba hehhe.. Mekasih kongsi resepi leh sama2 kiter merasa kan :D..

Liza said...

salam Qasey..wahh terliur pulak nengok...

Mamasya said...

Aslmkum QH.sedap nampak mee goreng QH hidangkan itu....byk sotong...sedapp.. letak tomyam kelainan rasakan.
baru perasan QH ada sebut nama akk di entry bawah...akkpun tunggu juga bgmana QH selesaikan masalah quota penuh di picasa..

Tina Othman said...

qh

lapar ni, nak mintak pun udah pinish kan, kita ni mulalah tergedik2 nak buat jugak ni, tapi mee takde guna pasta jelah nanti hehe

kita ni kekonon nak kurangkan carb, tapi tulah tgk tayangan perdana mee ni alahai mulalah, kononnya jelah nampak gaya ni

zila norazila said...

qh cygg..
mesti sedap nie ada rasa tomyam..sedapnyaa..keep resepi nnt2 nk try jgk la.

aimaniman said...

Tentu sedap.. akak nak cuba la tp ada masa weekend je.. harap2 penyakit m x dtg ler..

Marsita yahya said...

Qasey, waduh,,,,sedapnyer...

Shiela said...

assalam QH.. sedapnyer akak nengok nasi goreng ni..

IntaNBerliaN said...

best je.. mak saya biasa masak bihun goreng tomyam :-)

Asmah Yusof said...

QH cyggg...best tue..lain dr yg biasa ....:))

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ngancamnyer QH.. masakkan akak buleh? hehe...