Saturday, August 4, 2012

BISKUT DONUT


Assalamulaikum dan Salam Sejahtera semua…

Sebenarnya waktu ni hati QH gundah gulana dan berasa tidak tenang sekali…bile pagi tadi mengetahui perkhabaran dari kampong…abah QH jatuh malam tadi…menurut mak QH abah pitam sebab penat sangat…macam2 yang dibuat di rumah tu…

Sebelum tahu pasal abah QH jatuh tu…semasa basuh pinggan mangkuk kat sinki…QH terlepas pegang gelas dan menyebabkan 1 pinggan kat dalam tu pecah…masa tu dah mula dah rasa semacam…tapi malas nak fikir yang lebih2 dan bukan2…anggap tu semua hanya biase2 sahaja dan kecuaian sendiri saje…tak lama lepas tu handphone QH berbunyi ade sms…bile tengok abang QH yang sms…suruh telefon rumah abah jatuh…bile dah dengar cerita macam tu mula tak sedap hati dibuatnye…harap tiada ape2 la…QH call tadi abah tengah tido…berehat…QH pon belum ade rancangan lagi nak balik ke tidak ke kampong petang ni…

Sebenarnya juga entri untuk hari ni QH nak tayang dari semalam lagi…sebab gambarnye agak tidak memuaskan…faham saje la bile gambar di ambil waktu malam macam mane kan dengan tak cukup pencahayaan kalau di rumah QH ni…keseluruhan dalam rumah QH ni menggunakan lampu kuning…tu yang tangguh dahulu...rancangan pagi ni nak snap semula la…tapi mood tu hilang bile mengetahui mengenai abah tadi…jadi terima saje la gambar tu seadanya yer…walaupon hati ni tetap tidak berpuashati dengan hasil gambar pada entri kali ni…

Baik la QH pon taknak la berceloteh pepanjang hari ni…nak bergelak tawa di blog seperti di entri2 yang lepas pon takde mood…


Ini merupakan biskut yang ke-4 QH buat…Biskut Donut…resepi ni QH ambil dari blog Kak Wan@Resepi Citarasawan lagi…memang QH mengindam nak buat biskut ni sejak pertama kali melihatnya…macam biase QH ikut saje macam mane cara Kak Wan sepenuhnya…kecuali topping untuk donut ni saje…QH menggunakan coklat masakan perwarna purple dan berperisa blueberry…

Biskut ni sedap dengan rasa lemak2 susu tu dan rangup…bile ditambah dengan coklat perisa blueberry tu lagi la bertambah sedap… pada Kak Wan mohon yer untuk meletakkan resepi biskut ni di sini pula yer…terima kasih banyak2…jom la kita tengok resepinye yer…



BISKUT DONUT / SNOW WHITE COOKIES
By : Kak Wan@
Resepi Citarasawan

Bahan A
150 gm mentega
30 gm shortening
100 gm gula caster
1 biji kuning telur
1/2 sudu teh emplex

Bahan B
200 gm tepung gandum
60 gm tepung jagung
30 gm nestum (dikisar)
3 sudu besar susu tepung

Hiasan
Coklat masakan putih dan manik warna hundred thousand

1.                 Satukan bahan A dan pukul hingga sebati. Masukkan bahan B dan uli sehingga menjadi doh.
2.              Canai dan terap dengan acuan berlubang. Bakar pada suhu 150C selama 20 minit. Sejukkan.
3.               Celup biskut dgn coklat putih yang dicairkan secara double boiler. Taburkan manic warna warni.
4.              Biar coklat beku baru di simpan di dalam bekas.


 

19 comments :

Bicara Kak Noor said...

nampak sedap lah QH boleh torai utk raya nnti ni kan colurful lah mmg anak2 suka ni

kasihredha said...

menarik minat kanak2 dan mak kanak2 :D

FnF Simple Life said...

nyum3x... sedapnye...kalo buat nih kompem tak sempat tunggu raya...hehe

Norzie hany said...

Cantik biskut donut QH.Moga abah QH cepat sembuh.

Cendana Kasih said...

semoga abah QH cepat sembuh yer...jauh ke kg? kalau dekat balik la sekejap menjenguk..mungkin dapat tenangkan hati QH sendiri dan menggembirakan perasaan orang tua

apapun, cantik sangat sekut donut tu

ibh_sue said...

Asslmkum QH. Nampak sedap biskut tu tau. Dah 4 jenis dah biskut QH.
QH, kita doa semoga abah QH x apa2.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

QH, kak Ros pun buat biskut donut ni semalam.Cuma topingnya buat lakaran sendiri.Dah jadi macam sport rim kereta dan bukan lagi donut..hihihi

Asmah Yusof said...

Nice kukis QH....mmg bikin kanak2 tertarik....moga abah QH cepat sembuh ..:))

Melly Octaviana said...

cute lah biskuit nya, anak anak pasti berebut ambil nya raya nanti. semoga ayah nya cepet sembuh yah.

quinnie said...

moga abah cepat sembuh ye qasey....saya kalau biskut kena letak topping ni malas betul nak buat...hehehhe

bersama kak Es said...

Adussss...cantiknya!!!
Ini memang jadi rebutan kanak2 ni :)

mama sara nur said...

ASSALAM
semoga tak apa2 abah QH , memng Qh bila perkhabarn begitu hati kita memang tak tenang. mcm akak skrg hari2 tepon tanya mak tentang pak nk lg skrg tiap minggu kena jumpa doktor
kalaulah ikutkan hati nk je duk terus kat kg tu senang tgkkan ayah kita tp tuntutan kehidupan kita ni kan..
cantik biskut ni

zila norazila said...

salam QH cayangggg..
semoga abah QH diberi kesihatan yg baik yer..smoga cepat sembuh..akk doakan semoga semuanya kembali sperti sediakala..cantik kukis..dah 3 n 4 kali kali dtg tgk kukis cantik nie..nk post komen x boleh..net slow btl..

ijayuji said...

Salam QH, sama ler ayah kita pun tak sihat, teruk betul kali ni sakitnya :( moga ayah QH juga segera sembuh inysaAllah! Beskut yg bentuk puzzle kat bwh tu cantek lerrr cetak dia, takde jumpa pulak cetak mcm tu kat sini, yg bentuk donut ni pun kita jakun, sume2 jakun ehehe... yg pasti sekut nestum kat bwh tu nak salin resepi sbb kita suke beskut yg ada nestum atau rasa2 nestum nii tp bukan nestum bayi ehehe...

chikadakbiru said...

salam QH..wah sangat2 rajin....mcm2 biskut dh kite tgk..semuanye menarik utk dicuba...

Asmara said...

moga ayah terus sihat ye. InsyaAllah... nmpk menarik sgt biskut tu. tentu paling laku raya nnti.:D

HomeKreation said...

Salam QH. Jgn susah-hati insyaallah abah QH tak apa2, doakan ya. Wah, dah 4 sekut? Along satu pun belum ni. Mood pun tak berapa sgt nak raya thn ni....

Nur-nba said...

Sabar ye QH.. kami doakan agar abah QH cepat sembuh.

Menarik sungguh biskut ni.. Warnanya menawan.. :)

Rohah said...

menawan biskut comei2 ni QH..dah siap masuk trolly tu, nak hantar rumah kita ke??..ehee..