Tuesday, July 31, 2012

BISKUT DAISY


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bertemu kembali hari ni di Ramadhan yang ke-11…hari2 kan QH ni duk kira hari aje…hihihi…

Sekarang ni kebanyakkan blog atau FB dah mula berperang dah menayang biskut a.k.a kuih raya…semuanya nampak sedap dan comel2 pulak tu…geram tengok…rasa macam nak rasa dan cuba buat aje kesemua tu…mesti saat ni ramai para2 ibu atau wanita di luar sana yang sedang sibuk mengukis di dapurkan…dah berape jenis la agaknye tu kan…sebenarnya bile buat sendiri ni memang sangat berbaloi dan puas hati jugak bile menlihat hasilnye tu…yang paling utama kita sendiri tahu tahap kebersihannye…walau macam mane pon sifat ingin membeli tu tetap ade jugak…walaupon buat sendiri…QH masih lagi membeli jugak…sebab tertawan dengan rupa biskut raya yang comel2 dan nampak sedap sangat tu…


Sebelum puasa hari tu ade juga dekat sekarung QH mengetest sample2 biskut raya…tapi tak order satu pon…hehehe…kesian pada si pembawa sample2 biskut raya tu…mesti timbul juga perasaan geram bile tengok kawan2nye asyik ngetest aje…tapi ordernye tidak…hahaha…sebenarnya QH lebih suka membeli biskut yang dah siap dan nampak macam mane bungkusan biskut tu…dah tentu nampak hasilnye yang sebenarkan…kalau dulu sebelum berpindah ke opis baru ni…di opis lama  di dalam bangunan wisma kementerian QH dulu ade mini bazaar kat dalamnye…boleh dikatakan hari2 la QH ke sana walau tiada ape2 perubahan pon jualan disitu…hihihi…kat situ ade 1 gerai anak beranak kot…ade jual rempah2 dan biskut raya…QH suka beli disitu…3 tahun berturut2 rasanye QH membeli dengan pakcik tu…sedap2 kuihnye…sangat puashati…lagi satu harganye murah sikit berbanding di luar…tapi tu la walaupon saban tahun beli biskut dari jenama tu…tapi memang QH tak ingat brandnye tu…hihihi…kalau ingat nanti QH bagitau ehhh...tak payah test...sebab kompom sedappp...


Seperti biase saban tahun pasti akan ade kuih2 baru yang muncul…tak kurang juga resepi lama yang telah diubah suai ke bentuk yang lebih cantik dan berbagai2…bile kita dah semakin kreatif dan suka mencuba sesuatu yang baru…terhasil la semua tu...ye la orang2 dulu mane la ade peralatan yang macam kita gunakan sekarang ni…manik2 untuk hiasan biskut pon terhad…sekarang ni sampai kadang2 tu tak terbeli dibuatnya…takut membazir dan tak digunakan sepenuhnya…tapi biskut2 lama ni sedap la pulakkan…masih lagi relevan dan dihidangkan sebagai juadah bile ade yang bertandang…kat majalah2 pon masih ade lagi saban tahun mengeluarkan resepi2nye tu…memang akan dicari tak kira generasi dulu atau sekarang…


Biskut kedua yang QH nak kongsikan hari ni adelah biskut lama juga…tapi dah dibuah suai sikit wajahnye tu…plastic surgery…hahaha…tapi biksut ni memang sedap tau…Biskut Daisy…QH ambil dari Majalah Saji Ogos 2010…sangat tertawan apabile melihat rupanye tu…mula tu ingat biskut ape la…cari nama biskut ni tak nampak la pulak…entah macam mane tu tak tahu la…tapi bile ditengok pada bahan2nye macam dah boleh agak biskut ape…tapi bile malam tadi nak menaip resepinye baru la terpandang kat nama biskut tu…hihihi…

Semua tahukan biskut daisy ni…tak cair ditangan tapi cair dimulut…laju aje turun ke tekak…rasa macam tak puas bile dimakan satu…kalau mengikut resepi asalnya dalam majalah tu…nama biskut ni Strawberry Daisy…tapi QH tak nampak lak dimana strawberrynye tu…jadi QH tukarkan kepada biskut Daisy aje…harap empunya resepi tu tak marah la yer…hihihi…mohon ampun…sebab QH ni memang suka memandai dan ubah2 resepi orang…hehehe

Mengikut resepi tu juga…untuk lapisan bawah tu sepatutnye guna acuan bulat jer…tapi QH takde acuan gitu…jadi QH tukarkan kepada bentuk bunga2…untuk lapisan atas pulak kalau kat majalah tu ade tiga kaler…pink, hijau dan coklat…tapi QH malas nak bahagi2kan adunan tu…jadi buat satu kaler aje…lagi senang…lagi satu masa tu berkenan sangat bile tengok kaler purple tu…tapi kalau ade yang rajin…boleh la ikut macam cara di bawah ni yer…

Sangat senang tau buatnye…bahan yang digunakan pon tak banyak karenahnye…butter, gula, tepung jagung dan tepung gandum…sekejap aje dah boleh siapkan…biase bile keluar dari oven dan agak suam2 tu QH akan rasa dulu…tapi yang ni tak boleh…kena tunggu betul2 agak rapuh semasa panas…yang QH buat ni…tak payah test2…cetak dan terus baker aje…elok molek aje kejadiannya…tu yang lagi memudahkan kerja2 mengukis ni…pada sesiapa yang nak mecuba jangan takut2 yer…gerenti jadi punya…hihihi…untuk biskut ni...memula tu buat lapisan bawah dulu pastu bakar...dah siap kelurkan dan tunggu biar sejuk seketika baru la paipkan toppingnye pula...pastu bakar sekejap sampai topping tu masak...

Ok la pada empunya resepi ni…QH mohon untuk kongsikan resepi ni yer…jom tengok bahan2nye…selamat mencuba semua…

BISKUT DAISY
Oleh: Zurliyanti Abd. Aziz
Sumber: Majalah Saji (Keluaran Khas) Ogos 2010

Bahan2
130gm mentega
40gm gula kastor
120gm tepung jagung
120gm tepung gandum

Caranya
1.     Gaulkan semua bahan2 biskut. Pukul hingga kembang.
2.  Setelah menjadi doh, canai dan terapkan ia bentuk bulat/bunga.
3.   Bakar hingga kekuningan. Keluar dan sejukkan seketika.

Bahan Topping
80gm mentega
30gm gula kastor
30gm tepung jagung
30gm tepung gandum
Pewarna hijau, merah dan coklat secukupnya

Caranya
1.     Untuk membuat topping, pukul mentega dan gula hingga kembang.
2.  Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan gaul rata.
3.   Kemudian bahagikan kepada 3 bahagian. Setiap pewarna satu bahagian. Kemudian paipkan di atas biskut tadi dan bakar seketika. Angkat.


19 comments:

Asyifa Mustaffa said...

cntik aje tu nmpk kejadian biskut ...!

Nazrah said...

Salam QH...cantik gambar2 biskut sehari dua ni... biskut daisy ni pun menarik ngan warna purple nya itu

mama aleen said...

amboi cantiknya
biskut apakah dari pakcik tu?? tak tau pun.. :)
u ada komen apa ye kat blog i? sebab masuk dalam spam.. huhu

Azian Elias said...

comel sangat lah kuih ni.. sayang nak makan..

Ummi said...

Assalam QH,waaah cantiknya biskut daisy diaaa...ada kelasss! Akak pun suka jugak tunjuk2...kadang2 suka beli dari org yg kita dah tau sedap biskutnya kaann...harga pun kena amik kira gak...nak buat sendiri x byk masa sangat....malas pun yea...hahaha

ibh_sue said...

Asslmkum QH..
Wah!..Sekut lagi, Yang ni lagi lawoo...Yang biskut coklat urai pun sue tak terbuat lagi..Konon nak projek semalam, alih2 perasan sue tak ada acuan kecik2..hehehee..Hari ni kena juga pi beli acuan kuih yg comei2..Hee

Ucu Faridah said...

awalnye membiskut.....cute jer biskut tu QH make up kan...

Nuridah said...

Assalamualaikum QH

cantiknya cookies QH nie..warna ceria yg menceriakan
panca indera...hehehe...terbaik la.

Cendana Kasih said...

Salam...waaa..cantiknyer...sayang nk makan

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wahh.. dah byk nampaknya wt kukis raya.. akak satu pun belum.. takde mood pulak rasanya nak buat kuih raya tahun ni...

owwhh.. kukis ni kena bakar 2 kali ye... elok ke dia melekat pd lapisan bwh tu? cute je biskut2 berhias gini.. tp akak kalau buat pilih bikut yg paling senang je sbb kalau buat bukan boleh buat sikit2.. buat utk 3 buah rumah sekaligus.. rumah sendiri, rumak mak sendiri & rumah mertua... mmg jenuh kalau buat kuih yg cerewet2 ni.. hehe... (dasar pemalas kan..)

tun_telani said...

assalamualaikumm kak QH.. wahh, omeynyer biskut! tun tunggu blk kg lagi baru nk mengukis..

mama sara nur said...

assalam QH
biskut yg cantik gini sayang nk makan ni
rajinlah, akak kalu bab lawa2 memang fail..

Rohah said...

semakin rancak nampaknye, biskut yang ke berapa ni QH?

JUICY CAFE said...

As-salam sis..
wahh dah keluar biskut raya..i 1 pun xbuat lg huhu..

IeRA said...

Salam perkenalan....

Dah start ye...mesti meriah raya tahun ni

zila norazila said...

salam QH cyggg..ewahhh dah tayang2 biskut yew..mcm nk grab satu jew..cantik colornya:)

Mas Sani said...

Cantiknyaaaaaa......sedapnyaaaaa.....geramnyaaaaaa kita nengokkn.....nk sikit hihihi

Tina Othman said...

cantik, rajinnya 2x bakar, saya tgk carik biskut daisy yg guna tepung ubi, qh tau tak

rahel said...

Salam QH...
cantek sangat biskut daisy ni...siap kaler2 lagi tu..