Monday, July 30, 2012

BISKUT COKLAT URAI



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Dah ramadhan yang ke – 10 kan hari ni…cepatnye masa berlalu…QH pasti tentu ramai yang dah mula membuat persiapan untuk hari raya akan datang ni…mungkin ade yang awal2 lagi dah siap bershopping…QH pula sepanjang ramadhan tak akan habis2 buat persiapan…selagi tak raya… ade aje bendanya yang tak cukup2 lagi…hihihi…kadang satu2 tempat tu 2-3 kali ulang pon belum tentu hati berkenan…kalau tak raya molek aje tengok barang2 tu semua…penyakit ni datang bile tiba nak raya la…sangat cerewet…kalau sape2 yang ikut QH bershopping…orang tu pasti mengeluh penat…hehehe…

Baik la mulai hari ni QH nak tayang dan kongsikan biskut raya pula…resepi lauk pauk kita hentikan seketika yer…lepas raya nanti kita sambung semula masak-memasak tu…maklum la sekarang ni mood membaking QH meluap-luap…mane tidaknye...bile semua persiapan untuk membaking ni dah disediakan awal2 lagi…sebelum barang2 tersebut akan kehabisan stok di kedai bakery nanti…hubby pon turut membantu sepanjang shopping barang2 bakery ni…mane tempat dan ceruknya tak pegi…yang best hubby yang mengeluarkan modal tu semua…tu yang jadi lebih bersemangat lagi nak membaking…


Stok untuk membaking banyak juga yang QH beli…termasuk la butter…seminggu sebelum puasa tu QH dah borong siap2 buttercup di Tesco Ampang…harganye pula memang murah dari biase…geram sangat dengan harganya tu RM2.99 tu…20 ketul QH kaut…ikutkan hati nak lebih lagi tapi takut tak digunakan sepenuhnya lak nanti…QH lebih suka buttercup yang beku tu sebabnye senang nak sukat…dah tentu2 kita tahu berat setiap ketul butter tu kan…berbanding dengan yang dalam tin atau baldi…lagipon harga lebih kurang sama aje…semasa beratur di kaunter untuk membayar tu…QH ade juga terdengar2 dari pelanggan yang lain bile tengok butter yang banyak kat dalam troli tu…diorang ingat QH nak berniaga…hehehe…tu la pakcik lain kali kalau nak mengata tu cakap pelan2 sikit…ni kuat2 kan saya dah dengar perbualan tersebut…bile saya toleh pakcik diam la pulak…hahaha…saje aje nak bagi pakcik tu malu sendiri…hehehe…

Sabtu lepas QH dah mula membaking…rasanye dekat 10 tahun juga la QH tak buat kerja2 ni…nasib baik skill tu masih ade lagi dan cubaan kepada kesemua biskut2 tu takde masalah…menjadi dengan jayanya…dari pagi sampai ke malam terlalu asyik sangat membaking…bile dah mula memang susah nak berenti…mesti bil bulan depan naik melambung2...hahaha...bab memasak untuk berbuka pula QH serahkan pada hubby melakukan semua tu…hehehe…tolong menolong gitu…


Biskut pertama yang QH nak kongsikan hari ni…Biskut Coklat Urai…setiap kali perayaan biskut ni biase paling laris sekali…kat mane2 mesti akan nampak biskut ni sepanjang bulan puasa ni…biskut ni bukan la resepi baru pon…dah lama dah zaman QH muda2 dulu dah ade…hihihi…biskut ni juga merupakan biskut kegemaran QH…sebab tu la biskut ni merupakan biskut pertama yang QH buat…kalau di rumah mak QH memang setiap tahun biskut ni ade...setakat ni belum jemu lagi nak makan biskut ni…resepinye tu dekat belasan tahun juga la…sumber resepi tu dari majalah Nona kalau tak silap…tapi QH tak ingat kat mane letaknye majalah tu…suruh juga ade sms resepinye…tapi takut pula nak guna sebab tak tahu sumbernya yang sah…

Jadi untuk biskut ni QH guna dari resepi yang lain pula…bahan pon QH tengok lebih kurang sama jer…cuma kuantiti setiap bahan tu je yang berlainan sikit…yang penting kena mencubanye dulukan…baru tahu hasilnye macam mane pula…tapi mungkin hasilnye juga berbeza bagi setiap orang yang mencubanye…kalau ade yang kata kenapa bile mereka cuba pula tak menjadi…susah sikit la QH nak jawab…sebab utama mungkin bahan2 yang kita guna berbeza dari segi kualitinye…kedai bakery pon berbeza2…jadi hasilnye tentu la begitu juga…tapi QH tak kisah dan tak marah pon jika ade yang nak bertanye…mane yang QH tahu nanti QH jawap la yer…kita sama2 belajar…



Resepi ni QH ambil dari majalah Rasa Ogos 2011…untuk resepi ni QH buat 2 adunan…jadi gandakan saje kuantiti bahan2 tu…tapi resepi ni QH ade olahkan sedikit…maaf yer jika empunya resepi ni sedang membaca juga sekerang ni…kerana resepinye telah dioleh sedikit…dimana tepung gandum tu QH campurkan dengan tepung red rose juga…tepung pon QH tak semuakannye…agak2 bile adunan tu dah ok…tak melekat di tangan dan senang untuk dicanai…lebihan tepung tu QH ketepikan saje…sebab QH tengok kandungan tepung agak banyak juga…untuk mengelakkan adunan tu menjadi serbuk/keras dan susah untuk dicanai nanti…

Bile buat 2 adunan kandungan tepungnye sepatutnya 960gm kan…tapi QH guna sebanyak 780gm sahaja…580gm tepung gandum + 200gm tepung red rose…takpe jika ade yang tak faham boleh la tanye nanti…gambar2 tu la hasilnye biskut yang QH buat tu…tak perlu nak test2 pon…cetak banyak2 pastu terus saje bakar…biskutnye terus menjadi dan tak mengembang…panas2 sedap tau…hihihi…semerbak baunya…

Pada empunya resepi ni…QH mohon untuk memanjangkan pula resepi ni di sini pula yer…jom kita tengok ape bahan2nye dan selamat mencuba yer…

BISKUT COKLAT URAI
Oleh: Chef Jamaliah Ahmad
Sumber: Majalah Rasa (Selera Syawal) Ogos 2011
Anggaran 40 – 50 biji

Bahan2
250gm mentega
140gm gula halus
2 biji kuning telur
480gm tepung gandum + tepung red rose
50gm serbuk badam
50gm serbuk koko - QH guna van houten
2 sudu teh esen vanilla
Sedikit coklat urai – untuk hiasan

Caranya
1.       Pukul mentega dan gula hingga kembang
2.      Kemudian masukkan kuning telur bersama esen vanilla.
3.      Masukkan serbuk badam, serbuk koko dan juga tepung (untuk tepung dimasukkan sedikit demi sedikit). Pukul lagi hingga menjadi adunan yang lembut.
4.     Uli adunan dan kemudian terapkan dengan acuan.
5.     Taburkan dengan corak urai di atasnya dan bakar pada suhu 175C selama 20 minit.

Info Chef: Pastikan ketuhar dipanaskan terlebih dahulu sebelum memasukkan adunan biskut ke dalamnya.


28 comments:

Asyifa Mustaffa said...

dah siap 1 kukis ye....sy x buat apa lgi pun..
segala persiapan..termasuk baju ke apa ke..kuih ke...1 pun x de lagi....mood x tau la ke mana....mcm malas je nak membuatnya...huhuhu...

kakcik said...

Kakcik pun selalu beli barang dapur di Tesco Ampang. Nanti bolehlah kita dating kat situ, ya? :)

Nuridah said...

Assalamualaikum QH

wah dh mula mengukis...dh terasa bahang nk menyambut raya...hehe...cantik cookies tu.

Chik Mimi said...

cantiknya biskut Qh tu ,akak pernah makan biskut ni sedap..

ibh_sue said...

Wah!.. Dah ada sekut raya juga ya...Sue pun nak try juga lah buat sekut ni..(^_^)

ijayuji said...

Salam QH!! besttnyerrr! teringat zaman2 muda remaja dulu suke betul dgn beskut2 coklat gini, pastu pantang nmpk beskut yg ada eksesori coklat urai dgn manik2 mcm mata peniti tu haaa..apa nama dia yerr lupa pulak, selalunya eksesori tu yg hilang dulu kita makan hihihi... kita pun plan nak buat beskut coklat tp tergendala sbb mata kita ni dah dtg penyakit dia pedih2 ssh nak buat kerja kalau mata yg 2 ni dah sakit :(

mama sara nur said...

assalam QH
Dah mula operasi menerap biskut ye, sedap tgknya. akak pun sblm puasa ada jg beli butter kat giant 3 ketul 8.99, tp blh ambik 9 ketul je
kalu biskut yg bercoklat ni selalunya memang laku kan, budak2 pun suka
akak c/p resepi ye nanti ada masa nk buat , kalu jenis biskut guna acuan ok assistan ada tu h he blh bw utk kampung he he

Rohah said...

wau..rancak sudah QH menguli2 biskut kegemaran..saya pun suka gak biskut berperisa coklat cenggini..

norhanim md zain said...

assalam OH

wah semua dapur dah start tayang biskut ..mula lah semangat datang berkobar kobar...

Kak Nita said...

Salam QH...
Awainya buat biskut raya....mai nak rasa sikit ...hehehe

hazila said...

Wah dah start buat kukis raya..... simpan sikit yek.

rahel said...

Wah.dah buat kuih raya...jom buat kuih banyak2..hehe..canteknya kuih itu..

Nieda said...

saya mmg hantu biskut. kalau jumpa biskut sedap mmg pulun habis.Tak pandang kiri kanan dah.ngap,ngap,ngap

Nazrah said...

Salam QH... tengok gambar je terus keluar dari mulut wahh.... eehhh..tepung red ros tu guna untuk apa yerk... maaf x le ku tahu ... tkasih

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam QH...wah,dah mula membaking biskut raya.nampak sedap biskut tue...

Pemanggang tu byk kegunaanya..bkn bakar ikan jer.Blh bakar ayam(sebelah la bkn sekor :D)..daging...numis sayur,masak pelbagai kuih bakar..bingka.sebelah lg leh buat roti jala..xmelekat.

ummiakid-lily said...

bestnya dah mengukis ye...saya lom buat apa dan x tak tau nak buat apa...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Kak Ros sampai lambat...Sedap ni...

zila norazila said...

salam QH cyggg..wallalaaa..nk dtg raya boleyy..keep sikit biskut tue wt akk skluarga yer..he hheee:)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum QH..

Memang arr buttercup kat tesco murah . Di sini pun harganya sama gak cam tu.Wah senang lah kerja mengukis x de si kenit yg mengacau.. dari pagi sampai petang tu projek .. buatkn utk k naz boleh?hehehee...

Delima Zamrud said...

Ya Allah terliur nyer tgk adehhhh rajin ek QH masak biskut sedap tul tgk nyer :D

LinRosly said...

Assalamualaikum Qasey Honey,
Operasi membuat biskut raya dah bermula ke? Semoga murah rezeki dibulan ramadhan yg mulia ini...amin.

Mas Sani said...

Wahhhhh dh start mengukis ye....sungguh x boleh tgk kukis2 yg warna cokelat....rasa geram nak kunyah je....sedapnya kalo dpt mkn 5,6 ketul heeee....
Biar betui hage butter 2.99! Memangggggg murah tuuuuuuu.....ruginya x beli kt tesco huhuhu.....

Nieza said...

Assalam QH, akak dtng beraya ni..haha sedap tgk biskut tu..akak lum start buat lagi. dok merantau ni tak ada rasa kemeriahan nak raya pun.tapi nk buat kugalah sikit nak bg rasa meriah juga..hehe

Si Matatajam said...

Mudah dan nampak sedap....M mmg suka biskut yg cekelat2 ni...

K Zarida said...

Cantik cookies QH. Nampak ada layer. Akak pun tiap2 tahun jual biskut ni. Antara yang terlaris. Ramai cari. Akak buat campurkan butter anchor dan marjerin adela. Lepas tu tambah cornflakes kisar untuk lebih rangup. Good luck to your other cookies.

dapurCikWan said...

macam sedak je biskut ni ;))

Silmi Md. Sidek said...

Salam, Maaf saya ingin bertanya dimana saya boleh membeli tepung red rose di area ampang? terima kasih.

Mohd Adlan said...

Askm qh,alhmdllh trima kaseh memng sdap biskut ini mk cik cuba. Lmbut2 sngt2.