Thursday, June 14, 2012

BANANA YEAST BREAD


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Kembali bertemu pada hari ni…ape khabar semua?? semoga anda semua sihat2 saja yer…cemburu bile melihat rakan2 blogger yang lain rancak menayang menu yang sedap2 tu…jangan kata QH tak tahu yer…hihihi…kat opis ni 24 jam QH duk tengok satu persatu menu baru diupdate…sedih hanya diberi kesempatan untuk melihatnya aje…pandang2 dan jeling2 saje…tak sempat untuk BW…tangan ni gatal jugak nak klik untuk mengomen…tapi boss lak duk lalu lalang kat belakang!!!...hukhuk…tapi besok ade rancangan untuk ubah kedudukan mejaku…jadi ade peluang la untuk untuk mencipta strategi yang baik punya…hahaha


Tapi tadi terkantoi jugak semasa duk laju menaip di FB…hehehe…siap sound lagi…dia tak kisah…faham…kalau FREE ape salahnye…cuma hati2 aje dengan pegawai yang lain…ahhh malu jangan cakap la…agaknya dia perli ker ape tak tahu la…hahaha…ye la baru 3 hari di situ tapi macam dah 3 tahun rasanye…tapi tak tutup pon FB dan blog tu…tetap menyelam jugak ke situ…dengan selamberrrr dek aje buat opis tu macam kita yang punya…kuikui…tapi QH langsung tak amik pusing dengan ape yang terjadi…janji kerja dah siap…

Jadi dengan keadaan sekarang ni…QH dah buat keputusan untuk mengurangkan sedikit aktiviti berblog ni…bile keadaan dah kembali terkawal dan QH pon dapat membahagikan masa dengan sebaik-baiknye…dapat la kita bertemu setiap hari macam dulu2 yer…tapi anda semua rerajin la yer singgah ke sini…hehehe…untuk BW pula...itu QH akan usahakan yer!!! semoga berjaya...hahaha


Ok la…bebel aje dari tadi resepinye tak muncul2 jugakkan…hihihi…jom tengok resepi roti pisang ni…puas sebenarnya mencari resepi yang berkaitan dengan pisang ni…masa ni untuk menghabiskan stok pisang yang dibeli tapi tak tahu untuk diape2kan…hahaha…masa tu jugak takde mood untuk makan kek, apam atau sebagainya…yang terfikir masa tu hanya ROTI!!...kepayahan mencari resepinye…terus minta pertolongan pada GOOGLE…jadi jumpa la resepi ni…

Resepi ni telah diambil dari Izah@Izah Muffin Lover…rupanye banyak lagi resepi roti yang sedap2 berada disitu…yang lain2 tu akan dicuba lain kali pula…hihihi…agak was2 jugak untuk mencuba roti pisang ni…takut tak menjadi…tapi akhirnye…haaa tak disangka gebuss semacam la pulak roti ni…membolatttt kejadiannya…sangat lembut dan sedap…nanti boleh la cuba yer…

Terima kasih pada empunya resepi dan Izah yang sudi berkongsi resepi ni…QH mohon untuk berkongsi dan memanjangkan resepi ni di sini pula yer…jom tengok resepi…zassss….

 
Banana Yeast Bread
souce: jkitchenlog

Ingredients
200 gr bread flour
1 tsp instant dry yeast
20 gr caster sugar
150-160 gr banana puree (from 2 medium bananas)
40 ml milk
20 gr unsalted butter
1/4 tsp salt

*saya tambah setengah biji telur

Directions:
1. Combine bread flour, yeast, and caster sugar in a bowl. Make a hole in the center. Add banana puree and milk. Mix well.
2. Add butter and salt. Mix until dough is smooth and glossy - it will be very sticky. Cover and rest for 1 hour.
3. Punch dough down and set aside for 10 minutes. Grease and flour a baking pan.
4. Spoon dough into the prepared pan and use a spatula to smooth the surface. Cover or spray with water (to prevent skinning) and let rise for 1 hour.
5. Preheat oven to 180C. Bake for 20-25 minutes. Cover with foil to prevent excessive browning.

*doh roti ni agak lembik sikit, jadi saya tambah 2 sudu besar tepung lagi.

~ QH ikut cara Izah ~


33 comments :

Bicara Kak Noor said...

salam QH..
alahai tembam nya roti ni dapat makan sebjik memang kenyang ni apa lagi kalau dpt cicah kopi hehee tk cukup ape kan ...

Tina Othman said...

salam qh

bestnya tengok org meroti, tah bilalah nak dtg angin meroti ni

apapun nampak sangat gebu, mesti sedap kan, kalau ofis dekat boleh lah mengendeng hehe

:: Mrs.Eady :: said...

yummmeehhh!!!

izahdaut said...

QH.... imiss uuuuuu..
hehehe.. a ahh memang sedap roti ni lembuttt je. kalau roti lembut gini mmg teringat2 la jugak texture nya tu.. happy kan bila dpt kejadian gini. berbaloi. comel la roti QH tu geram lak nengoknya. nak 2 bbijikkkk

mama harraz said...

salam qh,.akak tak pernah membaking roti,.tgk resepi ni rsa nk memcuba jga le,tp kna cri bm dlu la,.sesapa ada cdgan bm yg murah dan jual kt mna ya?.

hazila said...

HUishhhhhh gebusnya roti tu.....

Delima Zamrud said...

sgt gebu best nyer kalau dpt bang satu hehhehhe

Asyifa Mustaffa said...

Salam QH,
besnya tgk roti yg gebu gebas mcm nie...jelez u..!
tp sy x pandai buat roti...~ failed !!! keras kelentung jadinya....hahaha....

Masya said...

gebunya.... kalau menu sarapan pg ni kan best....

btl tu kt kenelah pandai2 nak berblog ni.... janji kerja siapkan... jgn asyik berblog jer.. keje x siap.. nnt bos marah..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Wahhh besnya ada roti! Nak brekpas bersama QH! ;)
Congrats for featuring under Blog review kat Jelita dear. I got it already!!!! :)

quinnie said...

wahhh gemok2 rotinya..geram tengok....:) tak dek pisang nak cuba...huhuhu

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum QH hahhaa.. baik2 tuu siang hari toleh2 tau kang ada kantoi dah naya hehehe...

waduhh itu roti sangat sedap leyy... nampak gebusssssssssss benor!! terus hati tertawan awww.. selamat bertugas ya cayangg... muahhzzz

~~zana@pb~~ said...

Ooo..curi2 tengok blog eh? kantoi dgn boss pulak tu...
rajinnya QH meroti? dah la keje, menguli pulak kat rumah...tabik2..hehe..akak yg kat rumah melepak ni pun beli je roti..

Kak Nita said...

Salam QH,

Kalu bab roti ni belum pass lg...tak jadi ceggini..jealoussss tauuu!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam QH :)

hehehe kena toleh kiri kanan dulu takut nnt dia mai kat blakang
Blm pernah buat sendiri roti pisang.. nmpk gebu jer QH :P

mama leen said...

u.. boleh pulak ubah meja sesuka hati ye.. hehe..
nampak sangat dah nak buat ofis sendiri nie.. haha
nak roti la auntie.. haha

tun_telani said...

salam kak QH ^^ xpe2. pulun wat kerja, balik umah xyah pk kerja opis dh, blh marathon FB n blogging habis2an.. hihi..
tun pernah buat banana yeast bread ni.. sedap! ada bau pisang sikit2, tp mcm roti putih jugak.

Norzie hany said...

Assalam QH.
Wahhh geramnya sis tengok roti tu....gebu dan menarik sekali.

kasihredha said...

sedapnya..akak x pernah buat roti sendiri.

Liza said...

mmg nmpk gebu n lembut roti tu, tp ada tak rasa dia cm kek pisang..

rahel said...

Memang gebus je roti bpisang ni...sedap dicicah dengan milo panas...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam QH..
mcmana kat tempat baru ok ke? harap berhati2 la kalau nak nyelam tu.. maklumlahkan... hihihi...
apa2pun perkara yang kita minat mmg tak boleh nak ditinggalkan betul tak? mesti nak jenguk juga.. hihi..

hmm.. roti tu mmg nampak gebu... sedapnyaaa... akak mmg suka roti... tp lately ni malas pulak nak meroti walaupun BM ada.. mood meroti belum dtg..

hana said...

aritu penah try kat satu resepi... tp tak rasa pisang sgt... nanti leh try yg nih plak.. comey2 je

Rohah said...

bestnya QH, cicah ngan teh o..mesti tak cukup seketul

FARAH deeb said...

Menariknya. Nampak tekstur dia cam gebuzzzs sangat! I loike!
My latest Entry :)
Finally- Baiti Jannati siap sudah!

Evelyn Gemina said...

Selamat malam kak QH, meng'roti pulak hari ni, gebunya roti tuuuu....

MekNa said...

dh lama x meroti..nengok roti QH teringin pula...

Ilhamkreatif said...

Assalam..Rajin QH meroti,nampak gebu je kejadiannya.

Juwita Jamaludin said...

assalam.. roti gbunya... buat brakfast ni sdap ni tambah cicah kopi... nak sktui

kakcik said...

Gebunya roti tu. Mesti sedap apatah lagi kalau dimakan panas2. :)

Azian Elias said...

sedapnya.. cantik betul ropanya tu.

mama sara nur said...

assalam QH
GEBU DAN MENYELERAKAN TGK ROTI PISANG NI, rajin Qh

dapurCikWan said...

rajin akak meroti..tembam2 semuanya ;))