Thursday, February 23, 2012

ZUPPA CHICKEN CREAM SOUP


Assalamualaikum dan Selamat tengah hari semua...

Dah makan tengah hari ke semua?
Menu ape untuk tengah hari ni? Mesti sedap2kan...
atau ade yang bercadang untuk mula berdiet hari ni...hehehe
walaupon berdiet kena makan juga tau...bukan tak payah makan terus...
cuma kuantiti yang diambil tu kena la kurangkan sikit dari seperti biase yea...

lagi satu kena la rajin bersenam kalau nak kurus untuk kesan yang berpanjangan...
ceh tengok la memandai aje bagi nasihat kat rang...untuk diri sendiri tak buat pon...niat tu ade tapi tak sampai lagi...hehehe
InsyaAllah memang nak buat juga...bukan kurus nak cantik...tapi untuk kesihatan...
kalau ade sesape yang ade pasang niat macam tu boleh la mencuba dengan menu yang QH nak kongsikan untuk hari ni...


Kali ni QH nak sharekan satu menu sihat pula...sesuai la pada sesape yang bercadang nak berdiet macam QH ni...
Menu Zuppa Chicken Cream Soup la pula...
Menu ni sesuai kalau untuk berdiet...sebab boleh dimakan bersama roti...makan macam tu saje pon boleh...
Makan 1 ramekin tu pon dah terasa kenyang juga tau...

Resepi ni QH ambil dari Kak Wan blog Resepi Citarasawan...
QH suka rasa sup ni...memang memenuhi selera kami...hubby pon cakap sedap...makan panas2 pula...memang puas hati mencubanya...
Lepas ni tak perlu la lagi pergi ke pizza hut...sebab dah ade resepi ni dan boleh buat sendiri...
Kalau budak2 pon mesti suka makan sup ni...
Penyediaannya pon tak la serumit mane...senang sangat...

Pada yang berminat juga nak mencuba...resepi QH sediakan di bawah ni yea...
Pada Kak Wan...QH minta izin untuk letak resepi ni di sini pula yea...terima kasih bebanyak tau...
Jom tengok resepi pula...zasssssssss


Zuppa Chicken Cream Soup
By: KakWan@Resepi Citarawasan

Bahan
1 paket puff pastry - ready  made
(Keluarkan dari peti sejuk dan biarkan lembut pada suhu bilik)

Bahan Sup
200gm isi ayam di cincang
6 biji cendawan butang segar / dalam tin - di dadu
2 ulas bawang putih - cincang
1/2 labu bawang besar - di dadu
250ml air
150ml susu cair
1/2 kiub pati ayam 
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar minyak zaitun / mentega
1 sudu teh gula
1/2 sudu teh lada putih / lada hitam

Sapuan
1 biji kuning telur
1/2 sudu besar susu sejat
parsley kering


Cara-cara :
1.  Panaskan minyak, tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu.  Masukkan tepung gandum, kacau hingga rata.  Masukkan air dan kiub pati ayam, kacau rata.
2.  Masukkan bahan-bahan yang lain dan masak hingga sup agak pekat.  Tuang ke dalam acuan remekin 3/4 penuh.  Ketepikan.
3.  Tabur tepung di atas papan canai, canai dan potong puff lebih besar dari saiz acuan.  Tutup acuan dengan pastry puff.  Simpan sebentar di dalam peti sejuk.
4.  Keluarkan dan sapu permukaannya dengan kuning telur dan tabur dengan parsley kering.
5.  Bakar di dalam oven yang di panaskan dahulu pada suhu 190C selama 20-25 minit.
6.  Enak di hidang panas.

*** kiub pati ayam biasanya masin, perasakan dengan sedikit garam sahaja.


6 comments :

Gee® said...

nmpk menyelerakan...sedapnyaaa

Lina said...

nyum..nyum....

rahel said...

QH,macam best je menu ni,hehe..tak pernah rasa lagi...

Sue @ Nenie said...

Salam...Sue pun dah cuba Zuppa mushroom sup (Resipi K.Wan)ni..Dah berkali-kali juga buat, tapi setakat ni semuanya guna yg instant punya dari sup (guna jenama cambells) hinggalah puff pastry...Sedapppp kan..Kalau dapat gandingkan ngan garlic bread pun sedappppp....

leen said...

Salam kenal...qaseh..sedap2 resepi kat sini..gambarr pun cantik...sudi2la singgah n join my blog...yg biasa2 je..he..he

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualikum QH..

Wahhh..best ni.. Menu pun low kalori and low fat. Yg penting, sedap!!