Friday, February 3, 2012

POPIA GORENG

Assalamualaikum….

Selamat pagi semua dan salam manis kepada semua pengunjung blog QH ni …semoga sihat dan ceria selalu.

Hari Jumaat bertemu kembali...begitu pantaskan masa berlalu...rasanya macam baru semalam aje kita semua bercuti panjang sempena perayaan tahun baru cina...besok pon kita semua akan bercuti lagi selama 4 hari...yahooo...sempena cuti Maulidur Rasul dan Thaipusam...pasti ade yang dah merancang untuk pergi bercuti bersama keluarga kan...

 

Ok la kali ni QH nak kongsikan resepi Popia Goreng pula...tapi rasanya kat luar sana atau diblog2 dah banyak kot resepi popia goreng ni...lagi sedap2 agaknya...popia goreng ni QH buat untuk menu sarapan pagi kami hari tu...untuk menu petang pon sesuai...sebenarnya tak kira waktu sesuainya...kalau rasa2 nak makan tu...boleh la buatkan...


Kalau nak buat popia ni...kita kena buat intinya dulu...baru la boleh buat proses mengulung pula...pastu mengoreng...senangkan...tapi proses mengulung ni pon penting  juga tau...nampak macam senangkan nak gulung popia ni...tapi kalau salah step...popia yang kita goreng tu akan berminyak, lembik dan rupanya pon tak cantik...kat bawah ni QH ade tunjukkan step by step cara mengulung yang betul...tak berminyak dan rangup...ni pon dulu ade kawan yang mengajar QH...dah buat sendiri ni...inti kena la letak banyak2 baru sedap...baru la terasa bile kita mengigitnya...


POPIA GORENG

Bahan2
Inti popiah
Kulit popiah
Tepung gandum + air – untuk lekatkan popiah



Inti

Bahan2
1 batang lobak merah
1 biji sengkuang – saiz sederhana
1/2 biji timun – dibuang biji
Garam secukup rasa

Caranya
Keluarkan kulit popiah dari peti sejuk beku dan dibalut kain tuala basah(supaya tidak kering).
Lobak merah, timun dan sengkuang dipotong memanjang dan halus.
Semua bahan inti ditumis seketika dan ditambah sedikit garam. Angkat.
Bila inti sudah sejuk boleh la mula  mengulung.

CARA-CARA MENGULUNG POPIA







Setelah siap mengulung popia, boleh la mengoreng pula...

Cara mengoreng
Pastikan minyak dipanaskan terlebih dahulu…lagi satu pastikan minyak banyak dan biarkan popia tu berenang2 kat dalam kuali…kemudian baru masukkan popia satu persatu…tapi jangan masukkan terlalu banyak...nanti lambat masak dan minyak akan menyejuk pula…goreng macam biase dengan api sederhana…rajin balik2 kan untuk warna yang sekata…bile dah agak kekuningan atau keemasan…angkat dan toskan…



Sos

Bahan2
10 batang cili merah* - dibuang biji
2 ulas bawang putih * (*dikisar)
Sedikit cuka makan
2 sudu besar gula
Garam secukup rasa

Caranya
Semua bahan dimasak didalam periuk tanpa minyak. Bahan sentiasa dikacau sampai cili masak supaya tidak hangit dan perasakan. Bile sos sudah pekat matikan api. Siap.


12 comments :

Kamalia said...

sedapnye popia tu..nampak garing sungguh..saya selalu buat sos guna soso cili je.malaskan.hehe

ady said...

as-salam
baguslah popia ni buat b/f....kalau mkn mesti krupp..krupp..kruppp..

Kak Sam said...

Kemas je gulungannya. Kalau saya buat mesti sememeh je.

AZLITA AZIZ said...

Salam Qaseh..
lama akak tak mengulung popia..
rasa macam nak buat lah pulak.. sedapnya.. akak mmg suka sangat makan popia.. tapi sekarang tengah batuk ni tak dapat lah nak makan yg goreng2 ni.. nanti lambat pulak baik.. akak tumpang makan kat sini aje lah ye..

HaSue said...

Assalamualaikum..1st time dtg sini(tu pun sebab tenet laju baru tembus..ehehe)
Nampak best sgt popia tu bila dihidangkan dgn sosnya. Terasa2 jer kerangupan bila memakannya..

ReenaColin said...

Hi I buat popia goring dua Kali tapi lipatan bukan macam yang ditunjukkan lepas mengoreng Popiah sangat berminyak ... Ada tips

Siti Rohani Binti Wahab said...

Sedap

sherry barakhbah said...

Wow.....sdappp.....msti try masak esok pg

sherry barakhbah said...

Mcm sdap je

sherry barakhbah said...

Wow.....sdapnya....mesti cuba ni

Danial Darmin said...

Comel nyer wallpaper

Sue NISA said...

lama ni kalu bt popia asyik makan minyak..nanti nak cuba cara sis buat...nyummm...tq sharing