Monday, February 13, 2012

KUIH LAPIS TRADISI


Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia....

Selamat tengah hari semua...



Macam cuti hujung minggu semalam? Seronok tak? QH duduk rumah saje sepanjang hari...dengan keadaan cuaca yang panas sekarang...tak tahan nak berjemur kat luar sana tu...al maklum la puteri lilin...hehehe...tekak QH pon dah semakin perit...tak henti2 batuk...klinik aje tak pergi lagi...bukan ape tak suka nak makan ubat...hikhik...kalau pegi pon memang confirm 1 hari aje ubat tu di makan...memang selalunya gitu la...



Ape yang QH amalkan...minum air masak bebanyak dan minum air buah2an...yang mane ade vitamin c tu...tapi biase kalau dah batuk ni...kepala pon ting tong sekali kan...memang minggu ni tak ke dapur sangat...masak pon yang simple2 aje...banyak berehat minggu ni sambil melayan gajet baru...huhuu...tu sebenarnya yang membuatkan QH malas minggu ni...senyap sunyi rumah memasing buat hal sendiri... bukan ape senang sikit kalau ade benda ni...boleh selalu online dimana2...



Ok la hari ni QH nak ajak kawan2 melapis pulak...sekali tengok kuih ni macam pudingkan...tapi sebenarnya itu adelah KUIH LAPIS...dulu QH buat kuih ni guna resepi dari mak mentua...dukacitanya resepi tu dah hilang...nak minta lagi dah 2 kali minta...segan la nak minta lagi nampak sangat tak menghargainya nanti...dah kecik hati pula...

Resepi ni QH ambil dari blog Periuk Tanah...pandai empunya ni buat...boleh makan sehelai2 lagi...molek aje terbentuk kejadiannya...konon QH buat jadi juga la macam tu...tapi hampeh...melekat teguh lak antara satu sama lain...mungkin setiap lapisan kukus tak lama kot...tapi rasanya memang sedap sedang2 elok aje...sekata rasa manis dan lemaknya...pada empunya resepi ni...Qh nak minta izin untuk share resepi kat sini pula yea...jom layannnnn....



Kuih Lapis Tradisi

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)
1 cawan tepung beras
2 cawan santan sederhana pekat (caranya-campurkan 1 cawan santan pekat dengan 1 cawan air)
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1/2 cawan gula pasir- boleh kurangkan 1 sudu besar jika ingin kurang manis
1/4 sud teh garam
sedikit pewarna merah dan perisa ros

Cara membuatnya:
1. Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 7 inci. Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api.

2. Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil.

3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. (adunan ini menghasilkan lebih kurang 600ml bater) bahagi kepada 300 ml +/- setiap satu. Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros.

* QH bahagikan adunan kepada 3 bahagian...warna hijau, kuning dan pink campur perisa ros sirap

4. Masukkan loyang ke dalam kukusan. Tuang 100 ml adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. setelah lapisan pertama masak, tuang 100ml adunan merah. Kukus lagi. Ulang proses hingga habis 6 lapisan dengan diakhiri dengan lapisan merah. K.An tambah sedikit lagi pewarna merah untuk lapisan akhir agar warnanya lebih menyerlah.

* QH guna bekas kecil2…setiap lapisan tuang +/- 2 sudu besar…cara kukus sama seperti di atas

5. Setelah siap, sejukkan kuih lapis sebelum dipotong. Kuih lapis yang elok, boleh dimakan selapis demi selapis seperti kat gambar tu... budak-budak paling suka bab ni..





5 comments :

quinnie said...

cantik..rajinya buat layer2..:)

ayuharlina said...

cantik

rahel said...

cantiknya kuih lapis ni,macam pelangi je nampak..tak pandai lagi buat yg cantik mcm ni..

Ummi said...

Assalam Qaseh Honey...amboiii cantiknya kuih lapis dia letak dlm bekas comeyyy2 gitu...senang nak makan kan... :) Rajin dia melapis dlm bekas kecik2 tu, kalau akak main taram jerk dlm loyang...hehe..Mintak akak 2 ketuiii...

rossie's said...

qasey..boleh terangkan bagaimana kamu buat laoisan kuih dengan mengunakan citak kecik ni, Tolong jelaskan cara nya. Terima kasih.