Qasey Honey. Powered by Blogger.

APAM DOT DOT perisa strawberry dan coklat

Assalamualaikum

Selamat pagi semua…semoga ceria2 selalu.  Dah sarapan ker??? Kt mne??? Hmmm bile cakap bab sarapan ni… kt kepala mesti terconggak2 menu ape la yg nk dibuat atau nk dimakan utk sarapan pagi2 ni kn…xkira sape…baik yg dirumah atau di pejabat…klau dirumah lg haru sbb kena memikirkan menu utk seisi isirumah…dh la selera setiap org berbeza…yg berkerja pulak mne kantin atau café yg nk dikunjung…tp kebiasaannya balik2 kedai yg sama jugak…dh tu aje pilihan yg ade…




Tp utk pagi ni saya sarapan apam dot dot yg telah dibuat pd malam tadi sebelum tido…ntah angin ape gaknya malam tadi bleh terajin lak nk mengodek2 kt dapur…siap memandai mengubah resepi asal org…pd empunya resepi asal marah x agaknye yek…kita ubah sikit resepi dia…mintak maaf byk2 yekk…kadang2 tu kita nk menunjukkan jugak kreativiti kita kn…xsemestinya kena ikut yg asal…tp xde la spi mengubah keseluruhan…sikit2 je…klau nk ubah semua…baik la buat resepi sendiri…



Utk resepi apam dot dot ni…saya ambil dr blog Masam Manis…dimana saya telah menambah strawberry dan coklat emulco sbgi pewarna dan perisa…tp seperti biase…apam yg saya buat ni…tidak secomel apam yg dibuat oleh blogger lain…itu mmg saya akui…tp xpe saya tunjukkan jugak hasil dr memandai saya tu…gambo agak tidak memuaskan sbb diambil pd mlm td jugak...pd Kak Ita saya mintak izin utk copy n paste resepi tu kt sni lak yek...

Hmmm baru perasan...biasenye xtau ape yg nk ditaip atau diceritakan kt blog ni...tp pepagi ni pjg lak celoteh saya kn...sebenarnya ade lg nk cerita tp cukupla spi setakat ni dulu...pjg2  nti takut xde org  nk baca lak...hehe...sila la tgk resepi kt bwh ni dan selamat mencuba...




APAM DOT DOT perisa strawberry dan coklat
by : Masam Manis, Eiza Hamid

3 biji telur sejuk dr peti ais
275 gm tepung gandum 
220 gm gula halus
150 ml susu segar atau santan
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette
1 sudu kecil strawberry emulco + 1 sk strawberry paste
1 sudu kecil coklat emulco  + 1 sk coklat paste
filling
blueberry / strawberry / kelapa / coklat / kaya - terpulang pada citarasa
Paper cup secukupnya
acuan lompang secukupnya

Masukkan semua bahan2an kecuali pewarna dan filling ke dalam mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima 6-8 minit sampai kembang. Bahagikan adunan kpd 2 bahagian iaitu perisa strawberry dan coklat.
Setelah itu, paipkan sedikit bancuhan dan letakkan filing ditengah2 dan paipkan lagi ke atas aduanan cawan kertas dan corakkan mengikut kreativiti.



No comments