Qasey Honey. Powered by Blogger.

NASI GORENG TOMYAM

Assalamualaikum...

Selamat tengah hari semua...



Dah masuk tengah hari kan...hari ni lambat sikit bersiaran...dari pagi tadi saya agak sibuk sikit...nipon curi2 masa untuk update blog kejap...jap lagi pukul 1.00p.m dah nak lunch lak...waktu makan saya kalau kat opis ni biase pukul 10.00a.m...tapi biase waktu lunch ni...saya tido kat surau...ngantuk sangat2 time tu...awal pagi dah bangun...bersiap pegi keje...kalau kuar umah lambat sikit je...alamat boleh bertapa kat tengah jalan...kadang2 jalan jem yang melampau...tu tak termasuk lagi sesetengah pemandu yang kurenggggggg sopan...macam dia aje yang nak cepat!!!!!!



Hari ni saya nak share resepi hasil dari penyelongkaran ke atas blog2 masakan yang dalam blog list saya...dalam pencarian tersebut...ade 1 resepi yang telah menambat selera saya...Nasi Goreng Tomyam...resepi ni saya cedok dari blog Masam Manis...tengok gambar aje dah menyelerakan...belum rasa lagi tu...tapi mungkin kalau Kak Ita yang masakkan untuk saya mungkin lagi sedap kot...hahaha...so tanpa berlengah dan bertangguh lagi...terus ke dapur dan menjalankan projek Masterchef...

Percubaan saya mencuba resepi tu...memang tak mengecewakan...memang sedappp...nak ucap terima kasih pada Kak Ita kerana sudi berkongsi resepi yang sedap ni...dan kredit jugak pada empunya resepi asal ni Chef Hanieliza...Ahad baru ni ade tengok Chef ni kat TV3 dalam rancangan Nona...tunjukkan resepi tapi maaf la tak ingat lak...

Ok sekarang jom tengok resepi yang sedap ni kat bawah...dan jangan lupa mencuba tau...tak rugi kalau kita mencuba...perut pon kenyang...;-)

Opppss sebelum lupa saya nak mintak izin untuk letak resepi ni di sini pula yea....


NASI GORENG TOMYAM
By: Chef Hanieliza, Masam manis
Sumber : Buku masakan 1 hari 1 Resepi

6 cawan nasi sejuk - diperoi
100 gm udang
100 gm sotong
100 gm isi ayam
100 gm lobak merah - dipotong dadu
100 gm kubis - dihiris
2 biji telur
3 tangkai daun ketumbar - diracik - ita ganti daun selasih
Minyak masak secukupnya
Garam secukup rasa

Bahan Kisar
10 tangkai cili kering - rendam lembut
1 batang serai
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
1 sudu makan udang kering 
 
Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar sehingga naik bau.
Masukkan isi ayam dan lobak merah kacau rata sehingga masak.
Masukkan daging, sotong, udang, kubis dan garam secukup rasa. Kacau rata.
Masukkan nasi dan gaulkan hingga rata.
Pecahkan telur di tengah dan kacau rata dengan semua bahan.
Rasakan garam.
Taburkan daun ketumbar dan gaul semula hingga rata.
Sediakan untuk hidangan keluarga.



2 comments

ucubakery said...

tengok udang dgn sotong ada kat nasi goreng tomyam tu ..mesti lah sodapppp....
ucu minta semangkuk nya..sepinggan x cukuplah...

Qasey Honey said...

hehehe...sila la amik...mmg sedap kak ns goreng ni..