Qasey Honey. Powered by Blogger.

PUDING LUMUT BERCINCAU



Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ni QH bersiaran dengan resepi viral suatu masa dulu...hehehe...orang lain dah puas makan dan berkali2 buat...QH ni haaaa baru la terhegeh2 buat...hihihi...nak buat macam mana mood nak buat puding ni baru sampai...banyak lagi resepi2 viral yang QH belum cuba lagi...tunggu la tahun2 depan kot baru sampai serunya...kita sama2 tunggu la kan...kalau rajin dan terbuat adalah nanti tu QH update dalam blog ni...hehehe...taknak berjanji takut janji tu nanti akan dicapati...hahaha...sedap gak ekkk kalau dapat makan capati sekeping dua pastu cicah dengan kari ikan...uittt ngeces lak...hahaha...mulalah tu nak merapu meraban...ngeee



Ok nak buat puding ni tidaklah sesusah mana pun...bahan2 yang digunakan pun senang dan mudah didapati...cuma memerlukan kesabaran sikit la...yang QH buat ni tak berapa cantik dan menjadi sangat pon...kalau betul2 menjadi puding ni motif lumut tu akan bergumpal2 kasar...kalau QH kacau lama sikit mesti hasilnya sempurna...QH ni bila lama sangat mengacau puding mulalah rasa bosan...tu nampak je dah bergumpal sikit terus matikan api...hehehe...tak sabar...anda2 nanti jangan jadi macam QH tau...buat betul2 kena sabar melayan puding ni...hehehe...



Dalam resepi ni QH ada tambahkan sedikit cincau...macam dalam gambar...cincau tu nanti agaklah nak letak banyak mana...yang ni QH letak ni takde sukat2...lepas potong2 tu terus QH susun dalam bekas...bekas tu QH basahkan dengan air terlebih dahulu...sedap juga puding ni ditambah dengan cincau tu...sebelum terlupa resepi ni QH ambil dari blog Fiza's Cooking...terima kasih kak Fiza atas perkongsian resepi viral ni...pada yang belum mencuba lagi resepi...seperti biasa resepi QH sediakan sperti dibawah tu yer...selamat mencuba!!



PUDING LUMUT

Bahan2
20gm agar-agar serbuk
350gm gula pasir
250ml santan pekat
1250ml air
200ml jus pandan 
1/2 sudu teh garam
3 biji telur - di pukul dengan garfu
Cincau secukupnya – QH tambah

Cara membuatnya :
1. Blender 15 helai daun pandan dengan 200ml air dan perah ambil jusnya.
2. Masukkan semua bahan kedalam periuk dan nyalakan api dapur.
3. Pukul telur dengan garfu dan tuang kedalam periuk tadi serta masaklah menggunakan api sederhana. Sentiasa kacau agar tidak meruap.
4. Setelah mendidih sepenuhnya, kecilkan api dapur dan biarkan masak sebentar diatas dapur. Ketika ini motif lumut akan terbentuk dan tutup api dapur.
5. Taburkan cincau yang telah dipotong dadu ke dalam bekas.
6. Akhir sekali tuangkan aduan puding ke dalam loyang. Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti ais untuk rasa yang lebih sedap.



2 comments

norhidana said...

aduh3 dana mmg suke puding lumut gini kak...
tp ampun sekali pun tak pnh bt sndiri hehehhe...

adda syuhada said...

Looks good QH! I love this puding.