Wednesday, June 29, 2016

BISKUT SARANG SEMUT



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Ok ni kukis raya yang ke 5 dari QH...hmmm tengok tu diam tak diam dah 5 jenis kukis raya yang QH buat...dalam malas2 tu...kalau rajin agaknya entah berapa jenis la tu kan...hehehe

kali ni QH lebih banyak buat kukis raya lama2...kukis top2 zaman mak2 QH...kemudian QH olah sedikit biar nampak moden sikit...ni permintaan mak QH juga...dia kata taknak biskut yang berkrim bagai...mak QH nak biskut lama2 dan simple2 je...ok baik mak...sedang ditunaikan...hihihi



Ehhh siapa cakap kukis lama2 ni tak menjadi pilihan sekarang ni...sampai bila2 QH tengok ianya tetap menjadi pilihan setiap kali raya...kukis tu juga la yang dituju kalau terhidang di meja...betul tak...

Biskut sarang semut ni...QH nampak di FB ramai la yang buat dan sudah tentu ianya juga menjadi pilihan QH...sebab QH memang suka biskut sarang semut...sebabnya juga bila dimakan hmmm alamat cair di mulut tu...adoiyaiii...kalau ngadap sebekas ni mahu boleh habis makan sorang2...hehehe


Nak buat kukis ni pon tidak la sesukar mana pon...kenapa la ekkk dari dulu lagi QH tak buat sendiri je kukis ni...siap bertempah bagai dulu...sekarang dah tau sesenang tu aja buat kukis ni...lain kali boleh buat lagi bila2 teringin nanti...hihihi

Resepi kukis ni QH ambil dari blog Cendana Kasih...terima kasih yer berkongsi resepi ni...kali ni QH panjangkan di blog QH pula...kukis ni QH kekal warnanya...tak dibuat kaler2...cuma hiasannya tu nampak macam JDT sangatkan...kebetulan je tu...QH kekalkan warnanya sebab QH nak rasa dan rupanya yang asli tu...dicantikkan sedikit dengan coklat rice warna warni...baru nampak ceriakan...pada yang ingin mencuba resepi ada di bawah tu yer...


BISKUT SARANG SEMUT
sumber: Cendanakasih

Bahan2
150 gm mentega – QH guna Anchor
50 gm gula icing
1 sudu teh esen vanila
150 gm tepung gandum – QH guna tepung redrose 
100 gm tepung kastard
30 gm tepung jagung
1/2 sudu teh baking powder
Cawan kertas secukupnya

Hiasan: chocolate rice - merah/biru/coklat

Caranya
1. Pukul mentega, gula icing dan esen vanila hingga sebati. 
2. Masukkan tepung gandum, tepung kastard, tepung jagung dan baking powder.
3. Uli perlahan-lahan hingga menjadi doh yang lembut.
4. Parut doh ini dan ambil doh menggunakan garpu dimasukkan ke dalam acuan kertas. 
5. Akhir sekali tabur chocolate rice dan manik bewarna.
6. Bakar di dalam oven yang dipanaskan dahulu pada suhu 180C selama 20-25 minit.



2 comments :

Obat gagal ginjal tanpa cuci darah said...

Wuiiiih Mantap Sekali Chef Boleh kagak aku nyicipin

OBAT MAAG SUPER AMPUH said...

wiiiih kaya nya mantap banget tuh seh masakan nya .. boleh saya nyicipin ga ?