Monday, May 30, 2016

SOTONG MANGGA ala thai



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Nak dekat2 bulan Ramadhan ni nak banyakkan dengan resepi masak2 dulu dan resepi yang sesuai sebagai pembuka selera untuk berbuka nanti...ok kan semua...idea nak memasak ni banyak juga...tetiba jadi rajin yang amat pulak sekarang ni...hihihi...mungkin dah lama menyepi kot sebelum ni...jadinya macam semua resepi QH nak buat nak cuba...adoyaiii...


oh yer...in shaa Allah resepi kukis QH akan share juga nanti...mak QH dah buat permintaan kukis raya tahun ni...hihihi...tunggu yer nanti kemunculannya...berapa jenis kukis tu QH tak dapat la nak janji...tunggu dan lihat je la nanti..

Resepi yang QH nak kongsikan kali ni sesuai untuk bulan puasa nanti...senang campak2 je dah siap...pandai la dia...kikiki



Ni akibat tak puas la hari tu makan chicken mango yang QH beberapa minggu yang lepas...kali ni tukar ke sotong pula...QH pon tak pasti ade ke sotong mango ni...sebab ni resepi belasahan jek...ikut selara dan citarasa QH...hehehe...

Resepi ni sama je dengan resepi chicken mango tu...cumanya QH ubah dari ayam ke sotong pula...tak tahu la tekak dan selera QH nak juga makan sotong mangga ni...hihihi...ada2 je kan dia macam2 seleranya...ok nak buat sotong mangga ni seeloknya guna sotong yang bersaiz besar...sebabnya sotong ni bila digoreng ianya akan mengecutkan...pastu jangan goreng terlalu lama nanti liat...agak2 diluar tu dah garing terus angkat dan toskan minyaknya...goreng dalam minyak yang betul2 panas untuk mengelakkan sotong tu berminyak...sedap dihidang panas sotong tu...jadi kena sediakan sos dan bahan2 lain terlebih dahulu...apa lagi nanti cuba yer...resepinya ada di bawah tu...selamat mencuba



SOTONG MANGGA ala thai

Bahan
7-8 ekor sotong saiz XL
Tepung serbaguna Bestari

Caranya
1. Bersihkan sotong dan cucuk sotong dengan lidi. Gaulkan sotong dengan tepung serbaguna Bistari. Biarkan seketika.
2. Goreng dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan. Jangan goreng terlalu lama nanti sotong akan liat. Angkat dan ketepikan.



Sos
4 sudu besar sos Plum
2 sudu besar sos cili/Thai
2 sudu besar sos tomato

2 sudu besar sos cili thai paste brand Maepranom - optional QH tambah
Potongan cili padi..ikut sukalah nak berapa biji - QH letak 25 biji
sedikit air masak suam
Gula dan sedikit garam
Parutan buat mangga muda
Parutan lobak merah

Campurkan kesemuanya dan rasalah biar sedikit manis

Hiasan
Parutan mangga
Parutan lobak merah


Untuk ditabur atas sotong mango kita...
Pastikan sotong yang telah digoreng apabila kita nak makan dipotong-potong dahulu sebelum menghidang.


3 comments :

idzwa kamaruddin said...

alahaiiii sedap la pulak !

norhidana miswan said...

mmg sesuai utk juadah pose... sbb simple jgk resepinya

adda syuhada said...

mudahnya nak buat....