Thursday, July 24, 2014

TART BUNGA



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Salam Ramadhan...masuk hari ke 26 dah kan kita semua berpuasa...tinggal lebih kurang 4 hari saja nak menyambut hari raya...bagaimana dengan persiapan?? dah siap ker semuanya...jika ada yang tidak lengkap lagi...masih ada masa untuk membuat persiapan...hehehe...QH pon macam tu juga...orang kata selagi tak raya...selagi tu la ada saja yang tertinggal dan tak cukup2...hehehe...

Monday, July 21, 2014

BISKUT ICE NESTUM



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Pertama sekali QH ingin melahirkan ucapan takziah buat waris2 penumpang dan anak2 kapal MH17 yang telah terkorban...Al Fatihah buat semua anak2 kapal dan penumpang2 yang beragama islam...semoga roh2 mereka akan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman...

Sedih...memang sedih bila dikhabarkan tentang nahas MH17 yang berlaku pada tengah malam Khamis minggu lepas...kes MH370 pon tak selesai lagi...sekali lagi kita dikejutkan dengan perkhabaran MH17 pula...QH pasti semua rakyat dan masyarakat dunia terkejut dan turut bersimpati dengan nasib anak2 kapal dan penumpang2 yang berada dalam pesawat tersebut...QH dan masyarakat dunia, malahan semua rakyat Malaysia terutamanya mengharapkan supaya penyiasatan terhadap kedua2 tragedi tersebut dipermudahkan dan dapat diselesaikan dengan sempurna...

Wednesday, July 16, 2014

BISKUT FAMOUS AMOS CHOCO CHIP



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bertemu lagi...
Kali ni kena update laju2...QH agak sibuk sikit hari ni...tapi tetap menyempat ke sini dulu...kikiki...

Ada yang bertanya pada QH perlu ke menggunakan tepung Redrose dalam membuat biskut?? itu terpulang jika nak biskut yang lebih rangup boleh tukarkan tepung gandum ke tepung redrose atau letakkan separuh tepung gandum, separuh lagi tepung redrose...untuk QH pula ada resepi yang QH gunakan sepenuhnya tepung redrose...ade resepi pula QH campurkan...tetapi sekarang ramai yang menggunakan tepung redrose ni kalau buat biskut...tepung redrose kebiasaanya hanya dijual di kedai2 bakery...jika nak lebih faham mengenai fungsi tepung redrose ni sila baca info seperti di bawah ni...

Monday, July 14, 2014

BISKUT KELAPA TROPIKA



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…


Bertemu lagi kita di minggu baru…masih di dalam bulan Ramadhan…hari ni sudah masuk puasa yang ke 16 kita semua menyambutnya…tinggal lebih kurang 2 minggu lagi saja kan kita akan menyambut hari raya…dalam pada kita bergembira untuk menyambut hari raya tak lama lagi tu…jangan dilupakan pada saudara2 kita yang berada di bumi bertuah Gaza…sedih bila setiap hari ada saja berita saudara2 kita yang terkorban…terutamanya kanak2…Al Fatihah buat mereka yang telah terkorban…semoga roh mereka ditempatkan dikalangan orang yang soleh dan solehah serta dicucuri rahmat...

Friday, July 11, 2014

BISKUT RED VELVET



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Salam Ramadhan buat semua umat islam di seluruh dunia dan jangan lupa untuk mendoakan buat saudara kita yang berada di bumi Gaza...

Sebelum kita ke resepi…izinkan QH untuk membebel dulu yer…hihihi…macam tak biasa la pulakkan…*_^

Susah pula nak susun ayat hari ni…takut apa yang QH nak sampaikan nanti ada yang akan berkecil hati dan sebagainya…kadang2 apa yang kita maksudkan dan sampaikan tu akan jadi lain pula penerimaannya oleh orang lain…diharapkan apa yang QH sampaikan seperti di bawah ini dapat diterima dengan hati yang terbuka (macam propa la pulak) hehehe...

Tuesday, July 8, 2014

BISKUT COCO CRUNCH



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

 

Bertemu kembali…

Alhamdulillah sudah masuk Ramadhan yang ke 10 kan hari ni…


Mesti persiapan untuk menyambut hari raya semakin rancak disediakan…mungkin sekarang ni ada yang sedang berperang dengan biskut raya kat dapur tu...hihihi...QH pon macam tu juga bila hari cuti la...macam tak cukup je masa 24 jam tu...ngeee...


QH pon belum ada masa lagi nak bershopping bagai...memang suka bershopping last minute...hehehe...bila bershopping tu suka ditemani dengan lagu2 raya...baru la syok orang kata...hehehe...please la...^_*...hari ni taknak membebel panjang2 la...masa pon tak bape nak ade sebenarnya...

Friday, July 4, 2014

BISKUT MILKY OREO



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bertemu lagi semua…
Hari ini sudah masuk Ramadhan yang ke 6 kan…

Sudah terfikir2 ker nak masak apa petang ni untuk menu berbuka?? QH?? Masih setia untuk ronda2 ke bazar yang berdekatan…hihihi…kebiasaannya takde la nak round 1 bazar tu...QH terus tuju ke gerai yang sudah biasa dan tiap tahun memang gerai2 tu aja la yang memenuhi citarasa QH…suka tengok orang2 yang berniaga ni...macam2 juadah ada...lagi 1 QH suka juga tengok gelagat pembeli yang pelbagai karenah...hehehe...masa2 ni la kita dapat tengok semua tu kan...nak tahu bazar mana yang selalu QH tuju?? QH lebih suka ke bazar Taman Melawati…bukan tak nak masak sendiri tapi balik kerja pon dah rasa macam letih sangat…jadi beli jer la apa yang patut…lagipon masa berbuka kita bukan boleh nak makan banyak sangatkan…makan kuih2 dan minum air pon dah rasa kenyang…bulan puasa macam ni jarang la nak makan yang berat sangat kecuali takde kuih2 tu…hehehe…baru la akan berbuka dengan nasi terus…untuk bersahur pula lagi simple aja yang QH makan…biasanya QH akan bersahur dengan roti ker, nuget2 ker, lempeng dan air manis saja…cukup dah...tapi kalau balik kampung nak cari nasi la pulak kalau bersahur...hihihi...mungkin kumpul ramai2 tu boleh jadi berselera kot...

Wednesday, July 2, 2014

JOM CARI RESEPI BISKUT RAYAI!!


BIKSUT PELANGI LIDAH KUCING

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Hari ni sudah masuk Ramadhan yang ke4…semoga semua dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna…

Ok kali ni QH nak mengajak semua ‘throwback’ sebahagian biskut2 raya yang terdapat di blog QH...biskut2 raya yang QH senaraikan ini adalah antara yang popular dan mendapat pilihan pengunjung bila tiba bulan Ramadhan...selain dari itu, boleh juga tengok resepi biskut yang lain dengan klikkan saja pada Label Cookies…mana tau ada resepi biskut raya lain yang berkenan tapi tak sempat untuk dibuat pada tahun lepaskan…jadi sila2 la pilih yer...hehehe

BISKUT COKLAT URAI

Seronok tau kalau buat biskut raya ni sendiri…walaupon kadang2 kesabaran tu teruji dengan karenahnya…hehehe…lagipon setahun sekali aje kan nak menghadapnya…

Selain dari resepi2 biskut yang sedia ada ini...akan menyusul resepi2 biskut raya terkini dan menarik untuk dicuba (tak menahankan statement QH tu) hehehe...jadi kena tunggu la yer dengan sabar…hihihi…jadi tengok2 la koleksi biskut raya yang lepas2 ni dulu ehhh…InsyaAllah kita jumpa lagi di lain masa…selamat berpuasa semua… 

BISKUT Y

BISKUT KACANG MAZOLA

BISKUT SANTA FINGER

BISKUT PANDAN NESTUM

BISKUT AISKRIM OREO

BISKUT CAPPUCINO SLICE

BISKUT DONUT

BISKUT DAISY