Friday, February 7, 2014

SOTONG GORENG TEPUNG



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...


Pada mulanya nak biarkan entri kali ni dengan gambar dan resepi je...tak tahu nak bebel ape...tapi tetiba pula...macam2 pulak nak dibebelkan...macam lain je kalau entri kosong tanpa cakap2 kan...hehehe...laju je jari jemari ni mengetuk keyboard...walhal dari malam tadi buka tutup...buka tutup aje entri ni...hihihi...dah siang baru keluar idea macam2...


Menu kali ni super simple saje...sotong goreng tepung...bercakap pasal sotong goreng ni...mebuatkan QH teringat ketika cuti Thaipusam kalau tak silap...QH dan hubby bersama biras dan ipar pergi ke Morib...kira bercuti la tu kan...tidur semalam kat sana...biase la mesti nak cari tempat makan yang sedap2...jadinya QH dan biras ni pilih la lauk ape nak dimakan...QH ambil 1 ekor ikan siakap dan 1 ekor kerapu...pastu sotong 2 ekor...sepanjang lengan tau...saiznya memang besar...nak ambil sekor macam tak cukup pulak nanti...sebab kitaorang memang suka sangat dengan sotong goreng tepung ni...jadi bila dah siap masak tu...sampai la sotong tu ke meja...apalagi terus je la  meratah...pastu sampai pula ikan dan sotong lagi 2 pinggan...siap terkejut lagi ingat yang dimakan tadi tu orang lain yang punya...tersalah hantarkan...rupan2nya 2 ekor sotong tu boleh dapat 3 pinggan!!! budak yang hantar tu siap cakap...sotong ni memang akak yang punya...hambikkk...tadi tamak sangatkan...lepas tu memang tak habis la jawapnya...sebab ade lagi lauk2 lain...kitaorang tapau dan besok paginya...buat untuk sarapan pula...hehehe...bungkus pon boleh dapat 3 polisterin tau...


Gara2 teringat sotong goreng tepung tu...hujung minggu yang lepas...apalagi masak sendiri la kat rumah...sotong goreng tepung ni makan dengan sos macam tu aje pon dah sedap...kalau diikutkan lagi banyak sotong goreng ni...tapi sambil goreng sambil makan yang dah siap tu...sambil ambil gambar sambil curi2 makan lagi...jadi tinggal tu aje la yang ade...sotong ni pula QH suruh hubby pilih yang besar2 sikit...sebab sotong ni kalau dah dimasak ia akan mengecutkan...lagi la kalau digoreng...pastu kena la beli banyak sikit...tak nak nanti...tak puas makan dah habis...hehehe...itu pon ditahan2 juga jangan makan banyak2 sebelum siap ambil gambar...nanti tinggal pinggan kosong je pulak...hehehe...jadi pada yang berminat dengan resepi ni...sila2kan la yer masak pula lepas ni...resepi ade kat bawah tu...tapi nak goreng sotong ni tak boleh lama2 sangat...nanti liat...bile kat luar tu dah garing terus angkat...gunakan api sederhana besar...


SOTONG GORENG TEPUNG

Bahan2
sotong secukupnya
6 sudu besar tepung beras
5 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar serbuk kari ikan
1 sudu kecil serbuk cili
1 sudu kecil gula
3 tangkai daun kari
1 sudu kecil serbuk kunyit
Garam secukup rasa

Caranya
Bersihkan sotong dan hiris kecil. Toskan sehingga airnya kering.
Gaulkan sotong dengan serbuk kunyit dan sedikit garam.
Tambahkan tepung gandum, tepung beras, serbuk kari, serbuk lada dan gula.
Gaul rata keseluruhan sotong tadi.
Panaskan minyak dengan api sederhana besar.
Bila minyak sudah panas, masukkan sotong tersebut 1 persatu. Taburkan daun kari ketika mengoreng.
Goreng sehingga garing dan kuning keemasan.
Hidangkan bersama dengan sos cili.

Jangan goreng sotong terlalu lama untuk mengelakkannya liat.



8 comments :

Sheila Salim said...

Assalamualaikum QH, wahh banyak tu dapat 3 pinggan! sheila suka sangat order ni, buat ratah sebelum makan nasi kat restoran. hehhee. kecur air liur kita. in shaa Allah, balik nanti nak try (",)

Sue Bee said...

bolehla SB try resepi ni kat ayam..nampak sedap..

Bbwana adienia said...

salam QH..

wow, menggoda sotong goreng tu..ratah macam tu ja pun sedap ni..hihi.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak dah simpan resepinya QH.. memang tergoda akak tengok Sotong Goreng Tepung QH ni :)

Gee® said...

wow! syioknyaaa... menu wajib kalau makan kat kedai...

syapex said...

alangkah syoknya kalau dpt sepingan kt sini...
nom,nom,nommm...

jamiah tulisman said...

sedapnyerrr my peberet ni..nak try guna resepi ni lak..

Bali Tour said...

This is great Article
Thanks for the recipe