Wednesday, December 10, 2014

PUDING SUMI JELLY



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…
Bertemu lagi…

Hari ni QH nak berkongsi menu pencuci mulut pula…kali ni QH bersiaran dengan resepi puding pula…puding kalau cuaca panas memang sedap dimakan…nak pula puding tu sejuk2…memang sangat heaven la…laju saje masuk ke mulut…bagai menari2…hihihi

Resepi puding ni agak popular juga sama ada di FB atau blog…mungkin satu fenomena…macam2 versi yang diketengahkan…ikut pada kreativiti memasing la kan…versi yang QH tonjolkan ni pon bukan idea asal QH…QH pon ceduk dari idea orang lain juga…sebab ianya unik dan menarik…


Kalau dulu2 masa kecik2 kita makan sumi jelly tu begitu sajakan…tak sangka pula kini ianya boleh dipelbagai…sangat kreatifkan kepada pengolah resepi ini…kebiasaannya sumi jelly ni QH gunakan untuk membuat cocktail segera aja…sebab malas nak masak pudingnya…hihihi…

Wednesday, November 26, 2014

KACANG RUGGET



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Haiii bertemu lagi...
Maaf banyak2 semua dah banyak hari QH tak dapat nak bersiaran...beberapa minggu ni QH agak sibuk sedikit...mesti ada yang hampakan bila singgah ke sini aje...resepinya begitu juga...QH akan cuba untuk mencuri sedikit masa untuk berblog...tak menahankan statement QH tu...mengalahkan PM pula dia...hehehe...

Cuti sekolah telah pon bermulakan...jadi boleh la membuat apa2 perancangan untuk bercuti...sekarang di MAEPS, Serdang sedang berlangsung MAHA 2014...in shaa Allah jika ada kesempatan QH nak ke situ juga...jom ramai2 ke sana...hehehe...tapi sebelum tu...jom tengok resepi yang QH nak kongsikan hari ni...

Thursday, October 30, 2014

SATAY AYAM



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bertemu lagi...
Satay...satu makanan kegemaran rakyat Malaysia...pasti dicari dan biasa kedai yang menjual satay rata2nya akan penuh dengan pelanggan...siapa yang tidak suka akan kelazatan dan kesedapan satay ni bukan...aroma dan baunya yang semerbak tu saja sudah boleh membangkitkan selera untuk dinikmati...haiii kecur pula jadinya bila bercerita bab makan2 ni...hehehe...terus terasa lapar dibuatnya...aduyaiii...


jika di Muar, satay ni pagi2 lagi dah ada yang mengipasnya...kebiasaan orang2 Muar ni akan bersarapan dengan satay...kalau di negeri atau daerah lain...dah malam baru nampak orang mengipas dan menjual satay...kita pula biasanya malamlah baru rasa teringin dan nak mencari satay ni...bila malam nak makan yang ringkas2 macam ni aje...sebab siang dah pulun macam2 makanan berat...hehehe...

Monday, October 27, 2014

JERUK EPAL ASAM BOI



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

I'm back!!
Ok semangat untuk berblogging semula tengah meluap2 ni...hehehe...inn shaa Allah mudah2an ianya akan berterusan...QH boleh!!!

Bukan mudah untuk pupuk semangat ni semula...takut2 nanti akan tinggal cakap2 sahaja...hihihi...mungkin tak selalu QH dapat mengupdate blog tapi QH minta dan nak sangat ianya akan berterusan...tak kisahlah kalau QH hanya sempat masukkan 2 resepi aje ker dalam seminggukan...daripada ianya ditinggalkan terus berminggu2 atau berbulan2...macam selalu tu...*_^ (kan dah malu sendiri) hehehe...

Thursday, October 23, 2014

3rd BLOGGERSARY QASEY HONEY





Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Ya ampun...ni la akibat bila lama sangat tak singgah ke sini, buat tak tahu pada si 'dia'...pinggirkan si 'dia'...sampai ulangtahun blog pon boleh jadi terlepas...tak ingat...aduyaiii...rasa zalim tak bila buat perangai sebegini...tak bertanggungjawab betullah si empunya blog ni...siapa yer tuannya?? sila cari dia...patut tak empunya ini dikenakan apa2 tindakan...hehehe

ALHAMDULILLAH...syukur!!!
Qasey Honey sudah masuk tahun yang ke-3 pada 16 Okt yang lepas...TAHNIAH Qasey Honey...bangga sangat dengan si 'dia' ni...hehehe...sebab 'awak' mampu bertahan sehingga kini...sebab 'awak' masih lagi diperlukan...sebab 'awak' masih lagi dicari2 oleh pengunjung2 yang tidak jemu2 sudi singgah ke sini...walaupon 'awak' telah dipinggirkan oleh tuannya...hihihi

Tuesday, September 9, 2014

KARYA MELUR JELITA YANG BUAT DIVAZ ANGAU!!!



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Apa khabar semua...
selamat bertemu kembali setelah sebulan lebih kita tidak bersuakan...
QH Alhamdulillah sihat...hurmmm cuma agak sibuk sikit...ngeee...

Bila dah lama tidak mengetuk papan keyboard ni mulalah idea carca marba...ayat pon mulalah jadi tunggang langgang jadinya...jangan ada yang pening2 lalat setelah membaca sepenuhnya entri ni sudah...hehehe...tolong maafkan saya!!

Hurmm agak melampau tak tajuk entri kali ni ekk?? hihihi...hanya yang memahami saja yang faham akan maksud tajuk tersebutkan Divaz Jelitawan semua...hehehe...angau dengan siapa?? hero atau heroinnya?? angau dengan apa yang ada pada hero atau heroinnya?? atau angau dengan jalan cerita dalam novel2 tu...hehehe



Pada Sabtu 6.9.2014 yang lepas QH ke PNM untuk bertemu dan membeli novel terbaru dari Kak Melur Jelita...sesi pagi pelancaran tu QH tak pergi...tetiba pagi tu macam2 hal pulak...jadinya QH ke sana belah petang sahaja...katanya gimik perlancaran novel tu best...Kak MJ pon cakap macam tu juga...kecewanya...gimik tu QH dapat tengok sikit di FB Kak MJ...terima kasih pada Divaz yang sudi share video pelancaran di situ...tak dapat tengok HERO!! datang khas dari unit Komando VAT 69 tu...

Kak Melur Jelita ni antara novelis yang QH minat...memang nak sangat bertentang mata dengan beliau...akhirnya tertunai sudah...dalam hati jangan katalah bila dapat peluk Kak MJ...dup dap dup dap...hehehe...kagum dengan semua hasil karya beliau...cara penulisan dan pengolahan ceritanya berbeza dari novelis yang lain...di setiap novelnya akan diselitkan dengan unsur2 nasihat, ada nilai kasih sayang, diselitkan juga bab agama dan disertakan dengan potongan hadis...itu kelebihannya novel Kak MJ ni...tu yang kesemua novelnya tebal2...hihihi...tapi QH kalau beli novel memang suka pilih yang tebal2...lama sikit membacanya...lambat habisnya...



Dari tadi membebel sampai lupa pula nak bagitahu semua ape novel terbaru Kak MJ tu...hehehe...karya terbaru beliau THE UNSUNG HERO...novel melayu tapi tajuk omputih...hehehe...karya yang ditunggu2 oleh Divaz selama ni...novel ni QH baru baca sikit...sayang nak baca laju2...

Ramai pembaca novel Kak MJ akan angau dengan watak hero dan heroinnya...lebih2 lagi watak hero tu...hehehe...yang paling terkesan dengan novel ILUS...banyak kali baca tetap rasa macam baru pegang je novel tu...disebabkan novel tu...QH siap buat permintaan lagi dengan encik suami supaya beli Kawasaki Ninja lime green macam yang Firman punya...hahaha...tapi permintaan tu tak diluluskan lagi sampai setakat ni...hadoiii angau habis dengan motor tu...lama2 macam makin banyak pulak tengok motor tu dimana2...yang pasti QH akan menoleh kalau ternampak motor tu lalu...tengah drive pon sama...dapat dengar motor tu mengaum pon jadi ler...hehehe...mungkin motor yang banyak2 tu mesti kerja para isteri atau aweks yang menyuruh beli Ninja tu kot...hehehe...macam2 kan...




Bila baca ILUS ini juga...QH teringin dan teruja sangat nak menjejakkan kaki di bumi Kemboja tu...di Phnom Penh...ke Kampung Cham...untuk melihat sendiri bagaimana kehidupan orang2 di sana...usul ni akan QH utarakan pada encik suami nanti...yang pasti dia mesti baca entri ni...hehehe...

Di atas tu adalah novel2 Kak MJ...kesemuanya QH ada...bermula dari Awak Suka Saya Tak la QH terus jatuh cinta dengan penulisan Kak MJ...cuma lupa nak bawak novel yang lain2 tu masa bertemu dengan KAK MJ untuk ditandatangan...

Sejak menjadi kaki novel semula ni...kalau masuk ke mana2 ke kedai buku tetiba jadi peramah la pulak kalau tiba kat rak novel tu...siap boleh rekemankan lagi tu novel mana yang best...hehehe...pernah sekali ada seorang makcik ni nak belikan novel untuk anak dia...jadi QH bagitahu la mana novel yang best...mana yang QH tunjuk tu habis dibelinya...terkejut juga tengok...kalau la citarasanya berbeza...tak ker kerja naya aje tu...tak semua genre novel yang kita suka orang lain akan suka kan...citarasa semuakan berbeza...Kak MJ ade pesan kalau baca novel jangan skip2...kena baca sampai habis...memang kena buat macam tu sebab dah beli mahal mana boleh skip2...rugi...hihihi



#PESANAN DARI KAK MELUR JELITA UNTUK DIVAZ...

1. Jika anda pembaca HERO di P2U, anda dinasihatkan membacanya semula dari muka surat pertama.
Jangan sambung baca dari P2U. Kalau tidak, anda tak faham.

2. Jangan BELEK BELAKANG.

3. Jangan baca depan sikit, tengah sikit dan belakang sikit.

4. Bacaan secara lompat kijang sangat tidak digalakkan.

5. Jika anda seorang isteri dan ibu:

5.1- Siapkan makan minum suami dan anak

5.2 - Kemas rumah cantik2

5.3 - Tidurkan anak2 awal

5.4 - Layan suami tip top

5.5- Tidurkan suami awal2

5.6 - Ok! Anda boleh mula membaca dengan aman

5.7 - Jika suami tersedar, tepuk2 dia sehingga tertidur semula

5.8 - Jika suami tak mahu lelap, ajak suami baca bersama

5.9 - BACA DI ATAS RIBA SUAMI LEBIH AFDHAL!

JIKA ANDA BERJAYA MENGKHATAMKAN HERO, ANDA SEORANG DIVA YANG SANGAT JELITA DAN GENIUS!

TAHNIAH!!!

-copy and paste dari FB Melur Jelita-

*psttt HASIL KARYA DARI NOVELIS LAIN PON QH TETAP BELI DAN BACA JUGA TAU...cuma tak pandai nak buat review novel yang QH dah baca tu ^_*...

Ok semua setakat ini dulu entri dari QH untuk kali ini...in syaa Allah...kita bertemu lagi di lain siaran yer...salam sayang dan semanis gula buat semua...^_^

Wednesday, August 6, 2014

SIRI BLOGGER MASAKAN - QASEY HONEY



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah dan bersyukur ke hadrat Ilahi…
Tiada kata yang mampu diucapkan di saat ni…pelbagai rasa ada...bersyukur, gembira, teruja dan bermacam lagi yang melanda perasaan QH tika ini…

Dimana tiba giliran QH ada buku masakan sendiri...satu peluang yang susah untuk QH lepaskan...sememangnya selama QH berblog ni tidak pernah terlintas langsung akan melalui saat2 ini...nak kata mimpi tapi ianya adalah kenyataan...bila QH menerima emel daripada En. Hishamuddin dari Kongsi Resepi mempelawa QH untuk projek buku edisi Siri Blogger Masakan...

Bila terbaca saja emel tersebut...memang QH tak terkata apa2...macam nak lompat bintang pon ada...hehehe...bukan sekali emel tu QH baca tapi berpuluh kali...faham2 aja rasa keterujaan QH masa tu tahap mana *_^


Sama sekali tidak menyangka kerjasama ini adalah dengan pihak MPH...satu nama yang cukup besar pada QH...QH diminta untuk untuk menyiapkan 3 buku masakan tersebut sekali gus...QH memilih dan mendapat persetujuan dari pihak MPH untuk menyediakan menu SANTAI PETANG, KEK & PUDING dan NASI & MI...

Sebenarnya buku ni agak lewat juga QH siapkan disebabkan tetiba kamera yang selalu QH gunakan tu rosak...memang dugaan sangat masa tu...benda yang sangat penting untuk menjayakan projek ni...terus QH pejam mata untuk membeli kamera yang baru...faktor cuaca pon ye juga...bila menu yang disediakan telah siap...tetiba langit yang cerah menjadi kelam bila bumi disimbah hujan...QH cari pula flash umbrella...gunakan la skill yang diajarkan oleh penjual tu...hihihi...tiba hari buku ni untuk dicetak pon ada beberapa masalah lagi...bila terdapat beberapa resepi yang QH olah tidak diedit dengan tepat...tapi akhirnya Alhamdulillah...siap juga sepenuhnya...baru la QH tahu tidak mudah untuk menyiapkan buku masakan ni...

Ketiga2 buku ini telah dikeluarkan lebih kurang selepas 2 minggu puasa dan telah berada di tangan QH pon masa tu...cuma bulan puasa hari tu QH tak berkesempatan untuk mengeluarkan entri ini...sibuk dengan biskut raya...hihihi...untuk mendapatkan buku2 ni, sekarang ianya telah berada di MPH seluruh Malaysia dan kedai2 buku yang terpilih...ianya juga turut akan berada di Singapura dan Brunei...jadi jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan buku resepi QH ini yer...setiap buku dijual pada harga RM9.90...afdal dapatkan ketiga2 sekali...hehehe


Mengenai resepi2 di dalam buku ini...ianya tidaklah sepenuhnya resepi dari QH sendiri...QH ambil dari rakan2 blogger yang lain, rakan2 di FB dan dari majalah...sepertimana biasa resepi yang QH ambil ada sebahagiannya QH olah mengikut citarasa sendiri...di sini QH ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua penyumbang resepi yang QH ambil resepinya...juga kepada rakan2 dan pengunjung2 blog QH yang lain...yang sentiasa memberikan sokongan buat QH untuk terus menghidupkan blog ini...tanpa sokongan2 yang diberikan mungkin QH tidak akan sampai ke tahap sekarang ini...InsyaAllah QH akan terus berkongsi resepi sehingga termampu... 

Sekalung penghargaan dan terima kasih juga ingin QH sampaikan buat En. Hishamuddin dari Kongsi Resepi dan Ms Lillian Ng dari MPH yang mempelawa, memberi peluang yang sangat besar dan kepercayaan kepada QH untuk turut sama terlibat dalam projek buku Siri Blogger Masakan ini...terima kasih di atas kerjasama yang diberikan dari awal sehingga terhasilnya sebuah buku...tidak lupa juga terima kasih kepada warga MPH yang terlibat secara langsung atau tidak dalam menjayakan projek ini...QH minta maaf kerana lewat menyiapkan buku ini dari jangka masa yang ditetapkan...


MPH online

Oh yer...buku2 ini selain boleh dibeli dikedai2 MPH dan kedai2 buku berdekatan...ianya boleh juga dibeli secara online di laman web MPH...klikkan saja pada link tersebut di caption gambar di atas...caranya pilih Title dan taipkan Siri Blogger Masakan atau pilih Author dan taipkan Qasey Honey...akan keluar senarai buku2 ini...

Sebarang pertanyaan dan kemusykilan boleh tinggalkan komen di ruangan ini...InsyaAllah QH akan menjawab pertanyaan yang dikemukakan...

Akhir kata semoga apa yang QH kongsikan di dalam buku ini dapat dimanfaatkan bersama...jika terdapat kekurangan dan tidak memenuhi citarasa anda QH mohon maaf...sebab QH bukan seorang chef atau profesional dalam bidang kulinari ini...QH hanya seorang blogger masakan sahaja yang suka mencuba pelbagai resepi...

Ok sampai di sini dulu kita berjumpa...InsyaAllah ada resepi baru yang QH cuba nanti...blog akan diupdate seperti biasa...salam sayang semanis gula untuk semua...JANGAN LUPA DAPATKAN BUKU MASAKAN QH TU YER...banyak resepi2 yang sedap2 dan QH tak pernah kongsikan di blog sebelum ini...pada yang sudah dapatkannya...TERIMA KASIH BANYAK2 ^_^  



Thursday, July 24, 2014

TART BUNGA



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Salam Ramadhan...masuk hari ke 26 dah kan kita semua berpuasa...tinggal lebih kurang 4 hari saja nak menyambut hari raya...bagaimana dengan persiapan?? dah siap ker semuanya...jika ada yang tidak lengkap lagi...masih ada masa untuk membuat persiapan...hehehe...QH pon macam tu juga...orang kata selagi tak raya...selagi tu la ada saja yang tertinggal dan tak cukup2...hehehe...

Monday, July 21, 2014

BISKUT ICE NESTUM



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Pertama sekali QH ingin melahirkan ucapan takziah buat waris2 penumpang dan anak2 kapal MH17 yang telah terkorban...Al Fatihah buat semua anak2 kapal dan penumpang2 yang beragama islam...semoga roh2 mereka akan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman...

Sedih...memang sedih bila dikhabarkan tentang nahas MH17 yang berlaku pada tengah malam Khamis minggu lepas...kes MH370 pon tak selesai lagi...sekali lagi kita dikejutkan dengan perkhabaran MH17 pula...QH pasti semua rakyat dan masyarakat dunia terkejut dan turut bersimpati dengan nasib anak2 kapal dan penumpang2 yang berada dalam pesawat tersebut...QH dan masyarakat dunia, malahan semua rakyat Malaysia terutamanya mengharapkan supaya penyiasatan terhadap kedua2 tragedi tersebut dipermudahkan dan dapat diselesaikan dengan sempurna...

Wednesday, July 16, 2014

BISKUT FAMOUS AMOS CHOCO CHIP



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bertemu lagi...
Kali ni kena update laju2...QH agak sibuk sikit hari ni...tapi tetap menyempat ke sini dulu...kikiki...

Ada yang bertanya pada QH perlu ke menggunakan tepung Redrose dalam membuat biskut?? itu terpulang jika nak biskut yang lebih rangup boleh tukarkan tepung gandum ke tepung redrose atau letakkan separuh tepung gandum, separuh lagi tepung redrose...untuk QH pula ada resepi yang QH gunakan sepenuhnya tepung redrose...ade resepi pula QH campurkan...tetapi sekarang ramai yang menggunakan tepung redrose ni kalau buat biskut...tepung redrose kebiasaanya hanya dijual di kedai2 bakery...jika nak lebih faham mengenai fungsi tepung redrose ni sila baca info seperti di bawah ni...

Monday, July 14, 2014

BISKUT KELAPA TROPIKA



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…


Bertemu lagi kita di minggu baru…masih di dalam bulan Ramadhan…hari ni sudah masuk puasa yang ke 16 kita semua menyambutnya…tinggal lebih kurang 2 minggu lagi saja kan kita akan menyambut hari raya…dalam pada kita bergembira untuk menyambut hari raya tak lama lagi tu…jangan dilupakan pada saudara2 kita yang berada di bumi bertuah Gaza…sedih bila setiap hari ada saja berita saudara2 kita yang terkorban…terutamanya kanak2…Al Fatihah buat mereka yang telah terkorban…semoga roh mereka ditempatkan dikalangan orang yang soleh dan solehah serta dicucuri rahmat...

Friday, July 11, 2014

BISKUT RED VELVET



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Salam Ramadhan buat semua umat islam di seluruh dunia dan jangan lupa untuk mendoakan buat saudara kita yang berada di bumi Gaza...

Sebelum kita ke resepi…izinkan QH untuk membebel dulu yer…hihihi…macam tak biasa la pulakkan…*_^

Susah pula nak susun ayat hari ni…takut apa yang QH nak sampaikan nanti ada yang akan berkecil hati dan sebagainya…kadang2 apa yang kita maksudkan dan sampaikan tu akan jadi lain pula penerimaannya oleh orang lain…diharapkan apa yang QH sampaikan seperti di bawah ini dapat diterima dengan hati yang terbuka (macam propa la pulak) hehehe...

Tuesday, July 8, 2014

BISKUT COCO CRUNCH



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

 

Bertemu kembali…

Alhamdulillah sudah masuk Ramadhan yang ke 10 kan hari ni…


Mesti persiapan untuk menyambut hari raya semakin rancak disediakan…mungkin sekarang ni ada yang sedang berperang dengan biskut raya kat dapur tu...hihihi...QH pon macam tu juga bila hari cuti la...macam tak cukup je masa 24 jam tu...ngeee...


QH pon belum ada masa lagi nak bershopping bagai...memang suka bershopping last minute...hehehe...bila bershopping tu suka ditemani dengan lagu2 raya...baru la syok orang kata...hehehe...please la...^_*...hari ni taknak membebel panjang2 la...masa pon tak bape nak ade sebenarnya...

Friday, July 4, 2014

BISKUT MILKY OREO



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bertemu lagi semua…
Hari ini sudah masuk Ramadhan yang ke 6 kan…

Sudah terfikir2 ker nak masak apa petang ni untuk menu berbuka?? QH?? Masih setia untuk ronda2 ke bazar yang berdekatan…hihihi…kebiasaannya takde la nak round 1 bazar tu...QH terus tuju ke gerai yang sudah biasa dan tiap tahun memang gerai2 tu aja la yang memenuhi citarasa QH…suka tengok orang2 yang berniaga ni...macam2 juadah ada...lagi 1 QH suka juga tengok gelagat pembeli yang pelbagai karenah...hehehe...masa2 ni la kita dapat tengok semua tu kan...nak tahu bazar mana yang selalu QH tuju?? QH lebih suka ke bazar Taman Melawati…bukan tak nak masak sendiri tapi balik kerja pon dah rasa macam letih sangat…jadi beli jer la apa yang patut…lagipon masa berbuka kita bukan boleh nak makan banyak sangatkan…makan kuih2 dan minum air pon dah rasa kenyang…bulan puasa macam ni jarang la nak makan yang berat sangat kecuali takde kuih2 tu…hehehe…baru la akan berbuka dengan nasi terus…untuk bersahur pula lagi simple aja yang QH makan…biasanya QH akan bersahur dengan roti ker, nuget2 ker, lempeng dan air manis saja…cukup dah...tapi kalau balik kampung nak cari nasi la pulak kalau bersahur...hihihi...mungkin kumpul ramai2 tu boleh jadi berselera kot...

Wednesday, July 2, 2014

JOM CARI RESEPI BISKUT RAYAI!!


BIKSUT PELANGI LIDAH KUCING

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Hari ni sudah masuk Ramadhan yang ke4…semoga semua dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna…

Ok kali ni QH nak mengajak semua ‘throwback’ sebahagian biskut2 raya yang terdapat di blog QH...biskut2 raya yang QH senaraikan ini adalah antara yang popular dan mendapat pilihan pengunjung bila tiba bulan Ramadhan...selain dari itu, boleh juga tengok resepi biskut yang lain dengan klikkan saja pada Label Cookies…mana tau ada resepi biskut raya lain yang berkenan tapi tak sempat untuk dibuat pada tahun lepaskan…jadi sila2 la pilih yer...hehehe

BISKUT COKLAT URAI

Seronok tau kalau buat biskut raya ni sendiri…walaupon kadang2 kesabaran tu teruji dengan karenahnya…hehehe…lagipon setahun sekali aje kan nak menghadapnya…

Selain dari resepi2 biskut yang sedia ada ini...akan menyusul resepi2 biskut raya terkini dan menarik untuk dicuba (tak menahankan statement QH tu) hehehe...jadi kena tunggu la yer dengan sabar…hihihi…jadi tengok2 la koleksi biskut raya yang lepas2 ni dulu ehhh…InsyaAllah kita jumpa lagi di lain masa…selamat berpuasa semua… 

BISKUT Y

BISKUT KACANG MAZOLA

BISKUT SANTA FINGER

BISKUT PANDAN NESTUM

BISKUT AISKRIM OREO

BISKUT CAPPUCINO SLICE

BISKUT DONUT

BISKUT DAISY


Monday, June 30, 2014

JOM KE KONGSI RESEPI!!!



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Salam Ramadhan dan selamat menjalani ibadah puasa buat semua umat islam di serata dunia...

Alhamdulillah sudah masuk hari kedua kita semua berpuasa pada bulan Ramadhan ini...tentu ada antara kita sudah mula untuk menyediakan pelbagai keperluan sebelum menyambut hari raya yang akan berkunjung tiba tidak lama lagi...disamping itu juga jangan diabaikan untuk melipat gandakan amalan di bulan yang penuh barakah ini...


Hari ini QH nak mengajak semua untuk mencari resepi di KONGSI RESEPI!!! pernah dengar dan pernah tahu tak...hihihi...tentulah tahukan...ada banyak sebab kenapa QH keluarkan entri berkenaan Kongsi Resepi ini...ramai yang PM QH di FB minta macam2 jenis resepi...yang ada tu siap suruh kita bagi link lagi...mungkin tengok di blog QH takde resepi yang dicari jadinya minta la kita tolong carikan...seorang dua bolehlah QH layan...tapi kalau dah banyak tu tak terlayan juga...QH minta maaf banyak2...bukan nak berkira...QH sendiri pon berusaha untuk cari resepi itu sendiri...nanti kalau kita bagi ada yang tak kena pada selera...kita juga yang kena hentamkan...tak sedap la...susah buat la...buat tak jadi la dan macam2 lagi... bila dah tolong sekali...berkali2 pula dia minta...jadi kena cari sendiri...tak tahu mana nak cari resepi tersebut?? ni yang QH nak ajak ramai2 ke KONGSI RESEPI...


Kongsi Resepi ini antara laman web yang popular dan merupakan salah satu laman web yang menghimpunkan pelbagai jenis resepi serta juga blogger...selain itu juga sebagai tempat untuk mencari pelbagai jenis resepi...kebanyakkan blogger akan menghimpun dan kongsikan resepi di blog masing2 di sini...QH pon begitu juga...setiap kali ada entri resepi terbaru dari blog...terus QH akan kongsikan di Kongsi Resepi...senangkan hanya perlu klik saja pada label yang kita berkenan tu...beratus2 resepi ada di situ...memang sangat membantu dalam mencari resepi...

Selain dari itu, resepi dari Kongsi Resepi ni sentiasa berupdate setiap hari...jadi dapatlah kita melihat resepi terkini dan lama...bagaimana untuk mencari resepi?? ok sama saja macam di blog...hanya perlu klik pada label2 jenis resepi yang ada pada laman web ini...setiap resepi telah disusun mengikut kategori yang khusus...gambar2 masakan juga boleh dilihat pada sidebar di laman web ini...klikkan saja pada gambar tersebut...ianya terus akan ke blog untuk resepinya...


Selain dari terus ke laman web Kongsi Resepi tersebut...kebanyakkan blogger masakan akan memasang iklan Kongsi Resepi di blog masing2...ini bagi memudahkan blogger itu sendiri selain pengunjung2 yang singgah...di situ juga resepinya sentiasa berubah2 iklannya...agak2 kalau sudah terjumpa resepi yang berkenan...terus klik pada gambar tersebut...sangat senang bukan...semuanya dihujung jari saja...bila pula di bulan Ramadhan...maka Kongsi Resepi ini sangat membantu pada sesiapa saja untuk mencari resepi...


Kongsi Resepi ini juga ada FB...cuma perlu ke page tersebut dan tekan LIKE...di situ juga ianya sentiasa berupdate...kebanyakkan resepi yang dikongsikan di situ sedap2...boleh jadi rambang mata untuk memilihnya...senang betulkan untuk mencari resepi sekarang...tekan klik saja...keluarlah resepi yang kita mahu tu...jadi pada yang belum LIKE FB Kongsi Resepi tu...silalah berbuat demikian dan rajin2 la berkunjung ke laman web KONGSI RESEPI...pastinya berbaloi!!


Wednesday, May 21, 2014

KARI KETAM KERALA



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Baiklah...permulaan awal mukadimah kali ni...QH nak menjawab dahulu soalan2 yang sering saja di tanya oleh pengunjung2 blog dan kawan2 FB yang lain...untuk menjawab soalan tu satu persatu...kekadang tu QH akan terlepas pandang jugak dan mungkin ade yang tertinggal...jadi QH jawab di sini aje yer...ngeeee

Ramai yang bertanya dimana QH membeli pinggan mangkuk atau cake stand yang seperti terdapat dalam blog QH ni...ok untuk pengetahuan semua...tapi kejap...takde la QH nak senaraikan pinggan tu beli kat mana...mangkuk ni pulak beli dimana...ni secara keseluruhan saja yer...sebab QH sendiri pon tak ingat kalau nak dilistkan satu persatu macam tu...hehehe...tempat yang biase QH pergi untuk cari pinggan mangkuk yang comel2 tu semua...QH biasa ke Sogo, Daiso, 100Yen, DIY, IKEA, Parkson dan kedai pinggan mangkuk kat sekitar Chow Kit...memang merata...sebab suka...hehehe...

Thursday, May 15, 2014

SAMBAL SOTONG



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bersiaran lagi hari ni…

Hmmm dah lama rasanya QH tak berkongsi resepi lauk pauk di sini…kali terakhir beberapa bulan yang lepaskan…QH tetap memasak seperti biase di rumah…cuma masak yang simple2 dan kebanyakkan resepi ulangan yang QH telah kongsikan di blog…jadi takde la QH nak kongsikannya lagi…hehehe…sebab QH suka resepi yang pelbagai untuk blog QH ni...kalau ada resepi yang sama pon...biasanya akan QH olah ianya menjadi resepi lain pula...baru la pelbagai sikitkan...blog ni QH nak jadikannya sebagai satu buku masakan untuk diri sendiri...ala2 versi digital la kononnya...hihihi...senang untuk dirujuk di masa2 akan datang...sedara mara, kawan2 atau sesiapa pon boleh jadikan sebagai rujukkan...QH pon tak sangka sehingga sekarang ni...QH dapat menghasilkan dan berkongsi dari satu resepi kepada beratus resepi dalam blog ni...hai laaa bangga pula pada diri sendiri...hehehe...

Monday, May 12, 2014

NUTELLA PRETZEL BROWNIES



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Akhirnya bersiaran juga QH hari ni...rindu sangat2 dengan dunia blogging ni...tapi selalu saja tak sempat untuk mengupdate...bertambah pula untuk berjalan ke blog lain...

Ok sebelum cerita hal2 lain...QH ingin mengucapkan SELAMAT HARI IBU buat semua pengunjung dan kawan2 yang telah bergelar ibu serta yang akan bergelar ibu nanti...tiada yang lebih murni daripada tugas dan peranan seorang ibu...tak lupa juga SELAMAT HARI IBU buat mak QH Puan Khadijah binti Abu Bakar...

Monday, March 31, 2014

CONGO BAR



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Jumpa lagi semua…

Mohon maaf banyak2 sebab sekarang ni jarang2 sangat untuk bersiaran seperti biasa…macam mana pon QH akan cuba untuk berkongsi dan sediakan resepi yang terbaik buat semua pengunjung blog QH…terima kasih juga kepada kawan2 di luar sana yang telah mencuba resepi2 yang terdapat dari blog QH ni…semoga resepi yang ada di dalam blog ini dapat dimanfaatkan bersama…tak kira lah sama ada ianya dibuat untuk hidangan sekeluarga atau menjamu sahabat handai yang datang berkunjung…silalah ambil dan selongkar la resepi yang ada di dalam ni…QH juga tumpang gembira bila ada yang mencuba resepi dari sini…pastu berjaya membuatnya…tak kurang juga ada yang sudah mula mengambil tempahan…itu semua rezeki masing2kan…QH percaya rezeki itu ada dimana2 saja…jika rajin usaha pasti rezeki itu berpihak kepada kita…InsyaAllah…jika kita ikhlas maka adalah ganjaran untuk kita nanti…