Tuesday, July 30, 2013

BISKUT LOBAK



Assalamualaikum Salam Sejahtera semua...

Aduhaiii dah masuk mood raya sekarang...lagu2 raya pon dah berkumandang di sana sini...macam tak sabar rasanya dah balik ke kampung berhari raya...tapi rumah sampai sekarang tak terkemas2 lagi...projek mengukis dan membaking tak habis lagi...hihihi...QH masa2 gini kalau bershopping suka dengar lagu raya...baru la terasa meriahnya...lagipon setahun sekali aje dapat merasai suasana yang sebegini kan...tapi takde la bershopping sampai berlebih2an...sekadar cukup ikut kemampuan  dan bajet saje...tukar ape yang patut...sebab kena beringat lepas raya pon nak guna juga duit...hihihi...

Friday, July 26, 2013

CASHEWNUT ROLLED



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Diam tak diam rupanya dah ke 17 Ramadhan hari ni bersamaan dengan Hari Nuzul Al-Quran...

Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.
Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq. (Sumber dari Google)

Wednesday, July 24, 2013

SANTE FINGER



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Bersua kembali...
Semalam QH tak sempat nak bersiaran...seharian semalam berada di Dewan Merak Kayangan Felda untuk persiapan dan rehearsal majlis berbuka puasa...mula tu memang nak bersiaran juga...sebab ade juga masa2 'percuma' tapi signal maxis pula yang bermasalah kat dalam dewan tu...baik line tepon atau tenet...kalau nak guna kena ke luar dewan duduk di tepi tangga...hihihi...QH tak buat la...nanti siapa2 cari payah pulakan...takpe masih ade masa lagi nak tayang kukis raya pada semua...bajet macam bagus ajekan...hahaha...jika tak sempat update sekarang sambung ke raya haji pula yer...tak pon tunggu la raya tahun depan...hehehe...

Monday, July 22, 2013

BISKUT PANDAN NESTUM



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Aduhaiii baru la terasa penatnya hari ni...cuti hujung minggu hari tu maraton mengukis kuih raya konon...hihihi...tapi QH suka...memang sejak dari sekolah menengah dulu QH dah stat buat kukis sendiri...minat lagi 1...rasanya lebih suka buat kukis dari memasak...tak payah nak kupas bawang atau ape saje...hahaha...suka tengok biskut raya yang comel2 ni...geram...tahun ni pilihan biskut raya QH yang simple2 saje...

Thursday, July 18, 2013

BISKUT Y



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Akhirnya bersiaran juga blog ni...hehehe...sebenarnya dah beberapa hari QH menunggu cuaca cerah belah petang di kawasan umah QH...akhirnya semalam termakbul juga doa...dapat la QH mengambil gambar kukis raya...hihihi...hari minggu hari tu adelah beberapa jenis kukis yang QH buat tapi bile dah siap belah petangnya hujan pula...snap juga gambar kukis raya tersebut tapi bile nak diedit gambarnya tidak memuaskan hati...konon...hehehe...tu yang jadi bertangguh dari sehari ke sehari...nak update resepi yang lain dulu rasanya macam tak sesuai lak pula untuk ditayangkan bersempena bulan Ramadhan ni...kebanyakkan dalam simpanan resepi yang QH ade ni berkaitan dengan kek2 aje...sudahnya senyap sunyi aje la blog ni...nanti orang kata kita tak prihatin la pula...huhuhu

Friday, July 12, 2013

AYAM BEREMPAH BUNGKUS DAUN PANDAN



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Hari ni dah masuk Ramadhan yang ke 3...Alhamdulillah...semalam QH berkerja 1/2 hari aje...gara2 tetiba pula badan rasa tak sedap...sampai sakit belakang dibuatnya...puasa pertama hari tu QH buat mee goreng aje...dah la goreng mee tu termasin sikit...mungkin sebab tu kot...pastu sahur QH buat roti telur aje...konon tak nak la makan nasi...mungkin itu antara penyebab QH jadi tak tentu arah semalam...kesian pula mee kuning tu terpaksa dipersalahkan...tambahan faktor usia agaknya...hihihi...tak boleh silap makan dah...tapi ni pestime terjadi sepanjang QH berpuasa...nak berjalan pon jadi tak larat...

Tuesday, July 9, 2013

SIAKAP MASAK HIJAU



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Sebelum itu, dikesempatan ni QH ingin mengucapkan Salam Ramadhan buat semua kawan2 dan pengunjung2 blog ni yang beragama Islam...insyaAllah besok jika dipanjangkan usia...kita akan menyambut Ramadhan...malam ni bermula la terawih dan sahur kita yang pertama...semoga Ramadhan kali ni akan lebih sempurna dan bermakna serta penuh pengisian...dikesempatan ini juga QH ingin memohon ampun dan maaf sekiranya QH ade terkasar bahasa, terambil resepi atau ape saje kekurangan yang tidak perasan sepanjang tempoh berblog ni...bermaafan la sesame kita di bulan yang mulia ni...kita pon tak pasti akan dapat lagi ker untuk menyambut Ramadhan di tahun hadapan...mungkin ini Ramadhan kita yang terakhirkan...

Tuesday, July 2, 2013

KEK ALUNAN KASIH



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Sepatutnya nak ditayang semalam lagi...tapi ade saje ganggu semasa nak mengarang 'karangan'...hehehe...last2 hilang dah mood...jadi sambung la hari ni...

Isu yang masih hangat diperkatakan sehingga hari ni mengenai final bola sepak di antara JDT dan TRW...sebelum tu Tahniah buat pasukan Kelantan kerana menang Piala FA 2013 pada malam final tempoh hari...pada pasukan JDT pula tahniah juga kerana berjaya sampai ke final...jangan kecewa cuba lagi di lain masa ok...ingat senang ker nak sampai ke situ kan...umo pon lom setahun lagi tau...tetiba!!!