Friday, July 12, 2013

AYAM BEREMPAH BUNGKUS DAUN PANDAN



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Hari ni dah masuk Ramadhan yang ke 3...Alhamdulillah...semalam QH berkerja 1/2 hari aje...gara2 tetiba pula badan rasa tak sedap...sampai sakit belakang dibuatnya...puasa pertama hari tu QH buat mee goreng aje...dah la goreng mee tu termasin sikit...mungkin sebab tu kot...pastu sahur QH buat roti telur aje...konon tak nak la makan nasi...mungkin itu antara penyebab QH jadi tak tentu arah semalam...kesian pula mee kuning tu terpaksa dipersalahkan...tambahan faktor usia agaknya...hihihi...tak boleh silap makan dah...tapi ni pestime terjadi sepanjang QH berpuasa...nak berjalan pon jadi tak larat...




terpaksa semalam mencari kerusi urut yang masuk duit tu sebab tak tahan...ingatkan makin ok rupanya makin sakit2 badan...berpeluh tapi badan kemain sejuk lagi...tak boleh tahan cari pula kedai refleksologi yang tukang urutnya dari kalangan orang kurang upaya tu...ramai kata bagus diorang urut...tapi diorang suruh datang besok aje...sebab nak kemas kedai...haru la dibuatnya...sabo aje la...singgah kejap ke guardian beli ubat yang sesuai...sampai di opis lain pula ceritanya...terus jadi mual...2 kali juga la...dah terkantoi puasa semalam...bukan disengajakan yer...tak tahu ape sebab...kawan2 pon jadi pelik tetiba boleh jadi camtu...sebab pagi tu memang sihat macam biasa...sampai tak tahu nak jawab ape bile diorang tanya macam2...tu yang terus amik keputusan minta izin bos nak balik...terima kasih bos kerana memahami...QH terus balik ke rumah...tak ke klinik sebab tak suka makan ubat...hehehe...lagi pon takut entah ape la doktor tu akan cakap nanti...hihihi...sampai ke petang asal makan aje untuk mengalas perut mesti akan keluar semula lepas tu...dekat maghrib baru ok...Alhamdulillah...harap hari ni jangan la terjadi lagi perkara macam semalam...malu kawan2 tengok...perangai macam bebudak lak...



Baikla...jom kongsi resepi...hari ni masih ade lagi ker yang buntu untuk menyediakan juadah untuk berbuka petang nanti...mungkin resepi kali ni boleh membantu...resepi ni QH ambil dari dapur Che Mat@Dapur Tanpa Sempadan...terima kasih banyak2 buat CMG kerana berkongsi resepi yang mudah lagi sedap ni...resepi ni bukan QH masak semalam yer...resepi ni dah lama dalam simpanan...bulan puasa ni QH rasa resepi ni sesuai untuk ditayangkan...hehehe...

cuma tu la...masalah pada daun pandan...kat KL ni susah nak cari daun pandan yang lebar2 daunnya...yang QH beli halus2 aje...lebar pon adalah dalam 6-7 helai aje...dah ayam tu terpaksa dikecilkan lagi saiznya...dalam gambar ni nampak la besar sebab gambarnya dekat...sebenarnya comel2 aje size yang QH buat ni...QH gandakan resepi ni semasa buat ayam ni...QH suka...selain dimakan dengan nasi...ayam ni sedap juga dimakan macam tu saje...cicah dengan sos...memang umpppphhh...hehehe...nak masaknya pon mudah...sempat kalau nak dibuat untuk berbuka nanti...apalagi masuk la dalam list la yer resepi ni...hihihi...

selamat mencuba dan selamat menjalani ibadah puasa semua ^_^...insyaAllah minggu depan kita sibuk dengan kuih raya pula yer...



Ayam Berempah Bungkus Daun Pandan

Bahan-bahannya :-)
10 ketul keratan ayam, saiz sederhana
1/2 camca besar gula halus
1 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam secukup rasa
4 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci kunyit*
1 batang serai, hiris halus*
1/2 inci lengkuas*
1 camca besar penuh ketumbar biji*
1 camca teh jintan manis*(*ditumbuk hingga halus) (QH blendkan saje)
10 helai daun pandan saiz besar, cuci dan lap kering
10 batang lidi pencungkil gigi yang baru
Minyak untuk goreng terendam


Cara membuatnya :-)
1.Ayam dicuci bersih, tos kering dan cucuk dengan garfu pada seluruh bahagian ayam. Masukkan ke dalam satu bekas, gaul dengan bahan tumbuk halus, masukkan gula halus dan jus limau kasturi, gaul rata2. Tambah garam secukup rasa, gaul lagi dan perap dalam peti sejuk sekurang2nya 2 jam.

2.Keluarkan ayam, ambil sehelai dan pandan, buat bentuk kon, kemudian isikan dengan seketul keratan ayam yang diperap tadi. Selitkan hujung daun pandan yang berbucu pada celah bahagian antara ayam dan daun pandan, tarik keluar hujungnya pada bahagian yang berlubang, dan kemaskan hingga membentuk 3 segi, balut sekali lagi dan temukan dengan pangkal daun pandan, sematkan dengan pengcungkil gigi. Buat kaedah sama hingga siap (boleh rujuk contoh di sini )...

3.Panaskan minyak untuk goreng terendam. Masukkan ayam tadi dan kecilkan api. Tutup permukaan kuali dan biar ayam masak dengan api perlahan. Balik2kan hingga masak sekata. Angkat dan toskan, letak atas beberapa helai kitchen paper towel, biar minyak terserap. Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda..


20 comments :

:: Mrs.Eady :: said...

se se sedap nyer!!

Nadjmy Nur Amy said...

Jage kesihatan ye QH.. neway,nampak yummy betul ayam tu. mesti wangi bau daun pandan. oopss, puase daaaa hehehehe

norhidana miswan said...

bau dia msti harum je kan kak, dana biasa kalu ayam pandan tu, dana suke bakar dlm oven je hehehe... (dsr mls nk goreng)

Rohah said...

Rajinnya QH..akk dah lama juga teringin nk buat, tp daun pNdan yg ditanam dlm pasu cenonet2 je..

Asyifa Mustaffa said...

macam sedap je nie...
nnti bole try nie...( bnyk sngt yg disimpan...heheh...x de masa je nak mencuba resepi baru...)

ummiaisyah said...

walllaaa...tak penah mkn ayam pandan camni...mesti wangi rempah dan pandan ms goreng tu kan...
sian QH...mungkin sbb angin kot ..tu yg jd mcm tu...adaptasi awal poser..smg dipermudahkan poser utk hr ini dn seterusnya!

norhanim md zain said...

anak-anak suka nie..ratah macam tu aja mesti best kan..dah masuk dlm list..

mama sara nur said...

assalam QH

selamat berpuasa
ala siannya, akak selalu sakitbelakang asben kt salah tido tp takper dia urutkan aduhh sakitnya
kt urat bengkak
skrg pun kalux mkn kalsium jadi blk maybe faktor umur gak he hee
ayam daun pandanakak sklai ada kat mkn kat restoren disg buluh sedappp wangi bau pandan
kena ambil daun pandan ni

Ain Fajar said...

sedapnya..sy pun pernah buat puasa yg lps, wangi je, semua jiran tegur, nasib buat byk boleh syer2..selamat berpuasa

Gee® said...

Waaa...menarik dan menyelerakan... yummy!!! k.gee angkut resipinya yer QH...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bila bab daun pandan tu yg kantoi nak buat QH.. susah nak cari.. ape2 pun simpan resepi dulu.. nanti balik kg buat ehe :D

ady said...

salam
sedapnye ayam berempah tu QH..

tun_telani said...

Salam kak QH.. mmg kene daun pandan yg betul2 lebar nk bungkus nih.. tun pun susah nk cari daun pandan. kalau duk kt kg tu blkg rumah merimbun daun pandanyer. kt sini, mmg xde harapan la nk buat.

Kak Nita said...

Salam QH ,

sedapnyerr ...makan pula dgn nasi panas2...

inahar ali said...

salam ramadhan wat QH..woww mmg mengancam menu berbuka QH nih..akak buka kt klinik jek..alahai!

MichelleSamy said...

wow, air liur meleleh...hehehe. Sedap la kak!

rahel said...

Hermmm....cium bau pun dah tau sedap...ahaksss...mcm berjiran pulak....

Ayu said...

Salam Ramadan buat Qh & family
Ayam pandan pernah makan tapi kat restaurant aje..
Pernah buat sensors..daun pandan Nya..lari..hehehe..memang sedap tapi kena betul2 masak baru best..akak buat Dulu tak berapa menjadi sebab daun pandan Nya dah masak Dulu..heheh

BUNDA a.k.a KN said...

assalam,

salam ukhwah dan salam ramadhan dari bunda..

sedapnyer...tentu wangikan ayam yg dibalut daun pandan ni..

Mamasya said...

Aslmkum QH

Ayam goreng balut daun pandan....pasti menyelerakan...membangkit selera.
moga QH cepat semboh...