Monday, February 4, 2013

UDANG GORENG TELUR MASIN



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Kembali bertemu semu…
Sila jangan pening yer bile membaca entri pada kali ni…hehehe…sebab empunya sendiri pon agak pening2 lalat sekarang ni…motippp?? Lihat la gambar yang ade pada entri kali ni…punya besauuu gambarnya…berpinau mata ni dibuatnya…mesti gambar kali ni terlebih2 saiznya di skrin komputer semuakan…hihihi…maaf tak boleh diape2kan lagi…bile nak diresizekan seperti biase…gambar2 ni pecah2 pula…mungkin masa ni salah setting camera kot…menu yang nak difokus pon agak2 blur sedikit…jadi sila terangkan mata anda yer…hahaha


Baikla dari terus mata tu berpinar2 tengok gambar yang besar tu kan…nak baca panjang2 pon tentu la dah tak sanggup juga kan…maka elok la jika kita teruskan saje ke perkongsian resepi untuk hari ni…insyaAllah masalah sebegini takkan berulang lagi ^__^…jika ade yang suka lagi bagus…hihihi…


Resepi kali ni QH telah ubahsuai sikit dari resepi asal iaitu Ketam Goreng Telur Masin milik Kak Zila@zila4ever...resepi tu QH dah cuba jugak tapi nanti yer QH updatekan…sebab gambarnya belum habis di edit dan dipilih lagi…hihihi…sebab sekarang masa nak mengadap komputer lama2 amat terhad sekali…sampai masanya akan tertayang la resepi tu…


Untuk Udang Goreng Telur Masin ni…QH menggunakan udang saiz XXL…nak guna saiz biase pon boleh juga…itu semua terpulang pada selera masing2 yer…bile guna udang yang besar sikit ni rasanya lebih puas lagi bile memakannya…banyak isinya jadi terasa la isinya yang manis tu…manis2 masin…tu yang sedap…kalau dimakan begitu saje pon sedap…jadi boleh la dicuba yer nanti…resepinya QH sediakan seperti di bawah ni…


Udang Goreng Telur Masin

BAHAN2
1/2 kilo udang saiz XXL
10 biji cili api - dihiris ikut kepedasan masing-masing
3 tangkai daun kari
4 sudu besar mentega
5 biji kuning telur masin 
4 biji putih telur masin
1 sudu kecil gula
4 sudu besar santan
3 biji bawang putih - di ketuk
3 sudu besar tepung jagung atau secukupnya
garam
serbuk lada sulah secukupnya
minyak masak untuk menggoreng

CARANYA
1. Rebus telur masin terlebih dahulu sampai masak. Kemudian lenyekkan dan hancurkan telur masin tadi.
2. Bersihkan udang dan goreng udang dengan tepung jagung dalam minyak yang terendam sehingga kuning keemasan. Angkat dan toskan.
3. Panaskan kuali masukkan mentega, tumis bawang putih, daun kari dan cili padi sampai wangi.
4. Masukkan telur masin yang telah dihancurkan tadi.
5. Masukkan santan, gula dan lada sulah. Perasakan kesemuanya.
6. Kacau rata dan tunggu sampai kuah tu sedikit berbuih.
7. Masukkan udang kacau rata hingga ia menyalut keseluruhan udang dan sedia dihidang.



28 comments:

Gee® said...

QH sayang.... tgk gambar yg besau2 tu terus perut k.gee lapar... makan udang ni dgn nasi panas compem bertambah2... adoiii!!! terlior nyaaa....

hazila said...

Udang Besarrr, bestnya.

Amie said...

Tak apa QH...gambar besar gedabak lagilah jelas nak tengok apa bendanya he he heh... terliur pulak bayangkan resepi ketam saiz xxl tu...

yan's cottage said...

nampak sedap...dan menyelerakan...tq kongsi resepi nie...nanti boleh cuba...

:: Mrs.Eady :: said...

agagagaga...terliur habis !!!

Marsita yahya said...

emm, sedap nya QH...kruk kruk bila makan:)

Cheq Sue said...

macam nak pengsan tengok gambar udang tu... terus rasa nak ngap!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam QH..
amboi dik.. mengancam kalbu betul tgk lauk udang tu.... dahla gambar besar.. udang pun besar jugak.. fuhh... sabar jelah.. hihi...

nak dekat ngan musin raya cina ni.. takleh beli udang lagi sebab harganya mak oii.. cekik darah betol.. hihih... so.. akak tgk je yg QH masak ni dulu ye...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..wahhhh..dah jadi pun resipi udang akak ni..saya juga yang masih simpan resipi ketam tu..sampai sekarang masih belum keluar Q lagiii

faa.rosli said...

sedapnya...nyumnyum...

faa.rosli said...

sedapnya...nyumnyum...

Tina Othman said...

wah sedapnyaaaaaaa

naknya udang big size, pergh, terbayang2 sedap makan pastu gatal hehe

ady said...

as-salam
ngancam tgk udang goreng telur masin tu qh..mesti sedapkan..

Melly Octaviana said...

sedapnya udang..nyam.nyam

Melly Octaviana said...

sedapnya udang..nyam.nyam

Rohah said...

sedapnya...semalam akak baru buat ketam goreng telur masin..mmg mnjilat jari...

Delima Zamrud said...

Sedap nyer udang QH nie.. Teringin D5 nk rasa :)..

Gemini75 said...

Hmmm minat sgt dgn ketam telur asin... Nak cuba pula yg ni udang telur asin.. Terima kasih :)

Gemini75 said...

Hmmm sodapnya.... Nak try lah Udang asin ni.. Macih

mama sara nur said...

assalam qh
besaunya udang2 ni
telur asin memang feberet ingat bln puasa mesti ada punya ka he hee
kali pertama nampk dan dgr goreng dgn udang gitu emmm blh dicuba w/pun akak x mkn udang sb asben hantu udang hihiii

ogyep yummy mellow said...

Belum pernah mencuba lagi resepi udang telor masin ni.. Dah lama kenen2 kat blog.. nampak sedappp kan... mesti cuba nampaknya..

norhidana miswan said...

perkh meleleh air liur nengok udang grg tlr masin tuh....

Nur-nba said...

Besarnya udang ni.. meleleh air liur kami. Rajin betul QH ni..

Wattie said...

Salam QH,
Pening pening semua letak sebelah dulu, yang penting udang besau tu huluq mai sini satu cucuk hehehe

Mamasya said...

Aslmkum QH
gambar besar...lagi buat terliur nengok udang dok posing..

zila norazila said...

salam syg QH,
dh lama rasanya akk x BW ..smnjak pmbwakan bdk nie..mood pun slow jew..alahaiii kecur liur akk tgok tau..sedappp udang pun fav akk nie.

Shiela said...

Assalam QH cayang.. amboi.. giler terliur akak nengok.. rasa cam udang tu ada depan mata betol ni.. :b

FnF Simple Life said...

fuyoo... udang size jumbo... kena lak ngn telur masin... sedapnye... nak3x...