Thursday, January 17, 2013

COOKIES N FERRERO CREPE



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Nampaknya minggu ni QH akan ‘outstation’ lagi!! baru berangan2 dapat tempat yang dekat dan di sekitar KL saje…saat akhir semalam berubah tempat pulak…termenung sekejap bile bos kata tempat lain semuanya batal…tempat yang harus dituju minggu ni Perlis dan Kedah…2 negeri sekali kali ni… >_<


Jadi malam ni harusla membuat persiapan mengemas beg bagai…nampak macam seronok ajekan…seolah2 macam pergi bercuti pula…padahal bekerja…jauh perjalanannya kali ni…diharapkan semuanya selamat la nanti…timbul jugak kerisauan bile berjalan jauh ni dengan menaiki bas…macam2 yang ade dalam fikiran ni...minta dijauhkan la dari perkara2 yang tidak enak…semoga perjalanan rombongan kami ni selamat pergi dan selamat balik ke rumah masing2…


Baikla…hari ni tak boleh nak berceloteh panjang2…sebab banyak lagi yang perlu dibereskan sebelum roda bas berpusing besok…jika ade kesempatan QH akan BW blog kawan2 yer…


Minggu ni adalah minggu crepe bagi blog QH…hehehe…di entri sebelum ni QH kongsikan resepi Durian Crepe kan…hari ni pula Cookies n Ferrero Crepe…resepi eksperimen la konon...untuk resepi crepenya QH masih menggunakan resepi yang sama…sebab dibancuh sekali…pastu bahagi 2…letak warna yang berlainan saje…senangkan…hihihi…cuma versi QH ni kurang kemas sikit...crepenya tu ade yang nips dan tebal...hehehe...takpe la janji sedap...


Sebenarnya untuk isi crepe ni kita boleh bubuh ape saje filling yang difikirkan sesuai dan mengikut citarasa masing2…tidak semestinya durian…lagi la sekarang ni musim durian dah berkurangan sikit…jadi nak dapatkannya pon harganya tu agak mahal la sedikitkan…jadi boleh la tukarkan kepada filling yang lain pula…


QH suka crepe cookies n ferrero ni…sedap rasanya…kalau bagi pada budak2 mereka tentu suka…ade rasa biskut dan coklat di dalamnya…durian crepe hari tu QH buat aje tapi tak makan pon sebab utama durian tu…hihihi…ok la terima kasih sekali lagi pada empunya resepi dan penyumbang resepi ni…QH mohon untuk kongsikan sekali lagi resepi ni di sini yea…apelagi jom tengok resepinya ^__^


RESEPI DURIAN CREPE
by : eyna haneyna
dicuba oleh : Kak Zila@zila4ever

bahan-bahan

-20gm tpg gandum
-20gm tepung ubi
-10gm tpg kastard
-10gm tpg jagung
-1 biji telur
-1 sdk myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair 
- QH gantikan dengan santan
-150ml air
-pwrna kuning 
– pewarna hijau
-perisa durian 
-oat cookies – dipatah2kan
-coklat Ferrero Rosher – dihancurkan kasar2 

cara-caranya
masuk semua bahan kedalam mangkuk.sebatikan dengan whisk dan tapis..
kalau pekat  tambah air sedikit
boleh jugak blander..cuma sedikit berbuih..kena hilangkan buih-buih itu dahulu.untuk mengelakkan crepe akan berlubang bila banyak buih..
ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yangg dipegang..
layangkan kuali agar adunan sekata
masak atas api kecil.
masak hingga kering angkat tak perlu terbalikkn semasa  mengangkat.

filling
-150ml fresh cream diputar hingga kental

(boleh mix sekali dengan 2sdb isi durian)
-isi durian
-campuran cookies dan ferrero

-letakkan fresh cream letak isi durian
campuran cookies dan ferrero dan letak lagi fresh cream di atasnya.
-lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah.

-siap


27 comments:

lina_pg said...

assalam QH...sekarang ni duyan dah mahai kena cari alternatif lain lak nk wat crepe ni.
Tapi crepe ni hi-cost jugak sbb guna ferrero hihi..mesti lagi sedap utk penggemar coklat bercitarasa tinggi..yum yum

Nooriah Abdullah said...

Aduh QH crepe ni dah sampai ke ferrero pulak mmg sedap sangat utk pencinta coklat dan kacang kan, nk tiru jugak lah heee

tun_telani said...

Morning kak QH!! uwaaaaaaaaaa!! pagi2 tgk crepe.. sepanjang hari la duk teringat nih.. hehe... ni bukan setakat budak yg suka, makcik budak pun lajuu je makan kalau dpt nih.

:: Mrs.Eady :: said...

glup!

Kakzakie said...

Crepe Ferero roche lagilah sedap kot. Best juga idea QH kan.

Apa-apa pun moga selamat perjalanan pergi dan balik dari menjalankan tugas.

Mayang ABDUL RAZAK said...

QH nampak sangat sedap.. mesti kekanak pun suka kan..

Mayang ABDUL RAZAK said...

QH nampak sangat sedap.. mesti kekanak pun suka kan..

Nina Mirza said...

As'salam QH..

wahhh.... mengancam!
nak seketul crepe tuuu
hehe

norhidana miswan said...

bkn bdk2 je suk, mak budak pun msti suke... msti sedap ngn coklat yg lemak2 manis tuh... perkh

Shiela said...

Assalam QH sayang.. Semoga sampai ke destinasi dan segala tugasan berjalan lancar.. Crepe tu, nengok pun dah tau sedap.. :-)

faa.rosli said...

mesti ada rasa crunchy2 inti dia..sedapnya..

Asyifa Mustaffa said...

Klau dijual konpem mahal nie....sbb fr tu mahal la sngt....syang plak nak diinti crepe.....hehe,.....
Sedap2....

Selamat berjalan + bekerja ye.....keje bebaik tau....:-)

Gee® said...

Sebelum bertolak ke Utara jangan lupa poskan dulu cookies crepe 2 ketoi untuk k.gee yer...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sodap nya akak tengok QH... :D teringin pulak nak buat.. sebelum ni buat durian crepe jer :D

yan's cottage said...

lepas nie boleh cuba...yang nie pula...tq kongsi resepi...

mama sara nur said...

Assalam Qh
sedapnya, yg ni rasanya lglah ank suka he he fr yg mahal tu, berebut x cukup

mama sara nur said...
This comment has been removed by the author.
Wattie said...

Salam QH,
Nampak ferero crepe terus terbang mai hehehe, mmg durian sekarang ni mahal sesangat, tp ferero pun leh tahan jugakkan, tp nampak menarikla crepe QH. Lepas ni jenuh mengcrepela QH. Haritu ada orang tanya akak oreo crepe ada ker, jd blur seketika, rupa2nya mmg ada hehehe, leh masuk list berniaga nampaknya ni...

Mas Sani said...

kreatif sungguh..semenjak demam crepe terus jadi trend crepe pelbagai jenis..semuanya nampak best!
Yg terbaru crepe QH tuuuu... alahaiii bestnya kalo kita berjiran ye..mesti dpt merasa punya lah hehehe

zila norazila said...

salam QH,
versi nie plk erk ..wqahh akk suka jgk nie sbb coklat tue pun sedapp..x yah bdak2 ..mk budak pun suka nie:)

rahel said...

Memang kreatip betul QH....jeles i tengok crepe cookies tu...nak jugak la..

kasihredha said...

Boleh byangkan kesedapannya...sure ranggup Kat dlm.

Amie said...

Nyum nyummmm...mewahnya crepe! Kreatif sungguhlah kawan satu ni...

Lesung Batu said...

Salam QH..kreatifnya kamu! pembakar semangat betul QH ni..wlupun sampai arini belum sempat nk xperimen buat crepe..nanti sy cuba ye..jeng3

Rohah said...

semoga dipermudahkan perjalanan tu ye QH..
wah..macam2 versi yg sudah dicuba..menyengat tu intinya..

asmah yusof said...

Salam QH cyg...
lmbt smpi sure dh abis stok crepenya...mmg mngancam+sedap....:))

Nur-nba said...

Perghhh sedapnya. Kreatif la QH... Bukan budak je suka, orang dewasa pun berebut nak makan.. hehe