Wednesday, October 31, 2012

AYAM LAKSAMANA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bertemu lagi kita pada hari ni…entri hari ni juga dibuat secara autopost…tu yang dapat bersiaran seawal pagi macam ni…malam tadi dah QH siapkan…kalau tidak tak tahu la waktu bile QH dapat bersiaran nanti…silap2 dan boleh jadi…besok la baru kita berjumpa…pagi ni QH ade taklimat…kalau tak silap mengenai harta baitulmal…nampak sangat tak prihatinkan…sampai lupa ape nama taklimat tu sepenuhnya…dapat surat tu terus simpan kat tray…hehehe…harap nanti dapat la QH mengutip sedikit ilmu yang dikongsikan tu nanti…jangan tertido sudahhhh…hahaha


Baik la…hari ni QH nak kongsikan pula lauk untuk nasi serai yang QH kongsikan semalam…sesaje aje buat begitu…ala2 perasan biar ade yang tertunggu2 dan tertanya2 ape la agaknya lauk yang QH gandingkan bersama dengan nasi serai tersebut…hehehe…dengan cara tu jugak dapat la memperbanyakkan sikit entri di blog ni…hahaha…ade2 ajekan…selain tu ade 1 lagi lauk yang QH gandingkan bersama tapi kalau nak tau...kena la tunggu lagi yea...insyaAllah...akan ditayangkan secara umum pada esok hari...hehehe

Lauk yang QH gandingkan tu adalah Ayam Laksamana…tak tau la laksamana dari negeri mane lauk ayam tu…hehehe…Laksamana Bentan kot dari negeri Johor...hihihi...bile menyebut mengenai laksamana ni…mula la teringat zaman silam ketika di alam persekolahan dulu…


Bersempena untuk menyambut hari guru di sekolah…kelas QH ade jugak terlibat dengan persembahan…kami memilih untuk berlakon ala teater melayu klasik gitu…memang hampir kesemua rakan2 kelas QH masing2 terlalu sporting...sampai sekarang kami masih berhubung di FB...jadi takde sebarang masalah yang timbul untuk bersama2 menjayakan teater ala2 budak sekolah tu...masing2 telah diberi tugas dengan seadilnya mengenai watak dan barang2 keperluan yang diperlukan untuk teater mini tu...

Kami memilih kisah Sultan Mahmood Mangkat Dijulang…berkisahkan mengenai Sultan Mahmood, Laksamana Bentan dan isterinya Dang Anum…beriya2 jugak tau kami menjayakannya…hampir setiap petang kami berlatih bersama…kalau tidak di sekolah…kami akan berkumpul di rumah salah seorang dari kawan2 yang terlibat sama…jangan tak tahu…kami siap buat proses merakam suara dengan menggunakan radio dan kaset saje waktu tu…hehehe…nanti bile teater kami tu berlansung di atas pentas…boleh dibuat secara miming…tak la lupa skrip…hahaha…ramai jugak cikgu2 yang kagum dengan idea kami tu…aduh manisnya saat tu jika diingatkan kembali…


Ok la dari QH terus melalut dan tersasar ke lain…baik la diteruskan saje dengan resepi untuk hari ni… QH terpanggil untuk mecuba resepi ni setelah melihatnya beberapa hari sebelum raya hari tu di blog Kak Madihaa…nampak sedap dan ianya jugak nampak macam ala2 rendang jugak...lagi satu mungkin disebabkan namanya tu jugak tu kot…hihihi…

Jadi untuk resepi ni QH ambil dari blog Kak Madihaa…empunya resepi asal ni adalah Che Mat Gebu…selain tu juga resepi ni telah dicuba oleh Kak Diana…memang sedap dan berbaloi mencubanya…kena betul dengan selera…berulang2 juga la QH makannya…siap meratah lagi lauk ayam ni…hihihi…licin…

Nak cuba?? Resepinya ade dibawah yea…pada kesemua peyumbang resepi yang sedap ni…izinkan QH untuk kongsikan dan memanjangkannya pula di sini yea…terima kasih semua…jom tengok resepi…


AYAM LAKSAMANA
Resepi diambil dari: KakMadihaa
Resepi Asal : Che Mat Gebu
Dicuba juga oleh : Kak Diana@SkyBlueKitchen

Bahan²
1 ekor ayam, saiz sederhana, potong ikut suka
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam
1 camca besar gula melaka
1/2 cawan sos tomato
3 camca besar sos cili
1 senduk nasi cili kisar
1 cawan air
Garam secukup rasa
1 helai daun pandan, disimpul
1 genggam kismis
1 camca besar bawang goreng
1 pokok daun ketumbar, potong kasar²
Sedikit gajus dan kacang pis untuk hiasan

Bahan Kisar Halus
2 biji bawang besar saiz sederhana
4 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras
1 camca besar ketumbar
1 camca teh jintan kasar
1 camca teh jintan halus
1/2 biji pala, diparut ( nutmeg ) MaDiHaA guna 1/2 sudu kecilnutmeg powder

Cara Membuatnya
1.        Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan kelar² sedikit. Gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Perap 10 minit. Goreng ayam tadi, tapi jangan sampai garing, biar lembap² saja. Angkat dan tos, ketepikan.

2.        Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus dan daun pandan hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing, tambah sos tomato dan sos cili, kacau rata dan masak hingga terbit minyak.

3.        Masukkan ayam dan kismis, gaul rata² dan tuang air. Kacau dan biar pekat, tambah garam secukup rasa dan gula melaka. Masukkan daun ketumbar dan bawang goreng, gaul dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur gajus dan kacang pis sebelum dihidangkan...


Dibawah ni adalah link menu yang QH gandingkan bersama dengan ayam laksamana di atas:

Nasi Serai


Tuesday, October 30, 2012

NASI SERAI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Terlebih dahulu di kesempatan ini QH ingin mengucapkan SeLaMaT hArI rAyA aIdIlAdHa buat semua umat islam tak kira di mana saje anda semua berada...

Cakkkk...hari ni QH kembali bersiaran setelah beberapa hari mendiamkan diri dan meninggalkan blog kesayangan ni buat seketika...agak kesibukkan sedikit semasa cuti 3 hari tu...rasa macam tak cukup dengan cuti yang ade tu...macam nak sambung lagi saje...tetapi memandangkan cuti pon dah paras2 hidung aje orang kata...terpaksa hasrat untuk bersenang lenang dan bersantai2 di rumah tu dihentikan!!! hehehe


Masih ade yang bercuti lagi ke hari ni?? QH pasti pada Ahad yang lepas mesti ramai yang terperangkap dan terpaksa menempuh dengan kesesakan jalanrayakan untuk pulang ke rumah pula dari kampung halaman atau percutian...raya haji tahun ni QH tak balik ke kampung tetapi sebaliknya family QH yang datang ke sini...


Jadi dapat la merasa hidangan raya dari mak...QH pon ade masak jugak hidangan untuk raya hari tu...tapi masak yang simple2 saje...nasib baik jugak...sebab banyak makanan pada raya tu...sampai membawa ke esok paginya baru habis...hihihi



Bile dah banyak juadah yang ade tu...sampai tak tahu nak makan yang mane 1...hehehe...semuanya sedap2 termasuk la juadah yang QH sediakan...hahaha...itupon menunya sudah berkali2 bertukar...puncanya bile tengok menu yang ditayangkan oleh rakan2 blogger yang lain di blog masing2...nampak tu sedap nampak ni sedap...memanjang tergoda aje...hihihi...macam mane nak berdiet niiii...hahaha

Hari ni barulah QH sibuk2 dan berkesempatan untuk berkongsikan pula apakah hidangan atau juadah yang QH sediakan semasa hari raya hari tu...agak lewat jugakkan...agaknya rakan blogger2 yang lain dah bermacam2 menu agaknya yang ditayangkan...sebab semalam hari malas QH...nak tengok blog pon tak lalu...mungkin terlalu penat membawa ke mood yang tidak elok...line tenet yang terkedek2 pon salah satu puncanya jugak...huhuhu



Baik la...tinggalkan saje bebelan QH kat atas tu yer...jom tengok resepi pula...untuk raya haji ni QH memilih untuk memasak Nasi Serai...tapi untuk percubaan pertama ni...QH tak menggunakan beras basmathi sebaliknya menggunakan beras biase dulu...takut tak menjadi...jadi untuk resepi ni QH memilih resepi dari Kak Shahriah MCM...

Sedap nasi serai ni...agak sempoi saje rasanya...cara masaknya pon mudah...yang penting menjadi tau QH masak...hihihi...cuma nasi tu agak macam hancur sikit...sebab terlampau beriya benar ketika mengacaunya untuk meratakan warna pada nasi tu...QH ade tambah pewarna kuning sedikit...


Jika ade yang ingin mencubanya jugak...resepinya ade QH sediakan dibawah ni yea...kalau ramai tetamu dan ingin masak banyak...sila gandakan saje bahan2 tu...


Pada Kak Shahriah...QH mohon untuk berkongsi dan memanjangkan pula resepi ni di sini yea...terima kasih banyak2 yea kak...



NASI SERAI

BAHAN-BAHANNYA :
3 pot beras
air secukupnya
sedikit garam
1 helai daun pandan
minyak
sedikit pewarna kuning - QH tambah

BAHAN KISAR :
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia

BAHAN TUMIS :
4 batang serai *titik*
1 batang kulit kayu manis *1 inci*
1 biji bunga lawang
7 biji bunga cengkih

CARA :
Panaskan sedikit minyak, Masukkan *BAHAN TUMIS* DAN *BAHAN KISAR* sehingga naik bau.
Masukkan daun pandan dan kacau sebentar.
Masukkan beras dan kacau rata.
Masukkan air secukupnya, garam dan tanak sehingga nasi masak!


Dibawah ni adalah link lauk yang QH gandingkan bersama dengan nasi serai di atas:

Ayam Laksamana

Wednesday, October 24, 2012

AGAR-AGAR SIRAP ROSE



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Kembali bertemu untuk kesekian kalinya…
Tinggal lebih kurang 2 hari sajekan seluruh umat islam di dunia ni akan menyambut hari raya haji atau qurban…mesti sekarang ni ramai yang dah mengambil cuti lebih awal untuk pulang ke kampung halaman...kalau pulang awal boleh mengelakkan kesesakan jalan raya yea tak...langkah yang bijak tu tau...kalau di belah semenanjung meriahkan kalau sambutan raya korban ni berbanding dengan negeri2 yang lain...

ade ker di kalangan rakan2 di luar sana yang akan melakukan ibadah qurban tahun ni...pastikan semua persediaannya telah dibuat dan disediakan yea...terutama sekali lembu tu...kalau tidak macam mane nak sempurnakan ibadah tersebutkan...pastikan lembu tu ditambat kat pokok tu betul2 tau jangan sampai terlepas pula...




Tapi jangan dilupa pada rakan2 kita yang berada di Mekah bagi menunaikan rukun islam yang ke-5 iaitu ibadah haji...rakan blogger yang QH tahu yang menunaikan ibadah haji pada tahun ni adalah Kak Ummi, Kak Azymz dan Kak Mamasya...tak lupa juga kawan opis lama QH dulu iaitu kak Azimah...pasti mereka amat terujakan ketika berada disana untuk menunaikan kewajipan tersebut...semoga rakan2 kita yang berada disana berada dalam keadaan sihat walafiat dan dipermudahkan segala urusan serta dapat menunaikan ibadah tersebut dengan sempurna...insyaAllah akan mendapat haji yang mabrur...semoga rakan2 kita itu juga akan selamat kembali ke tanahair nanti...amin


Baik la hari ni QH nak menjamu mata rakan2 dengan menu pencuci mulut pula...sila jangan marah yea dengan statement tersebut...hehehe...dulu2 mak QH pon rajin jugak buat agar2 jenis bersantan macam ni...tapi dulu mane la kita ni nak ambil tahu dan bersibuk2 kat dapur waktu tu kan...jadi memang tak pernah tengok pon macam mane cara mak QH buat...hahaha...

tapi bile tengok agar2 dari Kak Naz ni...QH pon nak cuba la buat sendiri macam mane rupa pula kejadiannya hasil airtangan sendirikan...hihihi
resepi ni QH ambil dari blog Kak Naz@Cute Oven Small Kitchen...sangat tertarik dengan agar2 santan yang Kak Naz tayangkan hari tu...terus saje masa tu tetiba  baru terperasan yang QH dah lama tak menjamah agar2 jenis bersantan gitu...untuk agar2 ni QH sengaja menggunakan acuan bunga rose tu...sebabkan nama agar2 ni pon agar2 sirap rose kan...sesuai la tu...silicon mould ni bukan QH beli...tapi hadiah sempena GA blog Love tempoh hari...jangan jeles yea...hehehe

silicon mould yg QH gunakan utk buat agar2 ni...pemberian dari LOVE...tq dear ^__^

Ok tengok bahan2 untuk buat agar2 ni mudah saje...memang dah tersedia berada di pantry kat umah tu jadi bermula la projek agar2 ni...kalau nak tau ni pertama kali tau QH membuatnya...hihihi...sebelum2 ni tau makan saje...lagi sejuk lagi sedap agar2 ni tau...

tapi sayang seribu kali sayang...rupa ade tapi hasil kejadiannya tak seperti yang QH harapkan...padahal langkah2 yang telah Kak Naz syorkan tu QH ikuti sepenuhnya...memang tak berani nak memandai buat olahan untuk resepi ni...nanti jadi macam mane pula rupanya tu nanti...huhuhu...sebelum tuang ke acuan memang konfiden mesti jadi ni...akan nampak agar2 ni berlapiskan santan tu...tapi yang jadi sebaliknya...dari atas ke bawah hanya 1 kaler saje...betul2 sebati kejadiannya tu...huhuhu...

kena cuba lagi la nampaknye ni...biar sampai puas hati...ok la pada yang ingin mencuba dipersilakan yea...buat lebih baik dari yang ni tau...pada Kak Naz...mohon untuk diletakkan yea resepi ni di sini pula...terima kasih kak...


 
AGAR-AGAR SANTAN SIRAP ROSE

Bahan-bahan :
·                     1 paket serbuk agar-agar 10 gm atau 11 gm
·                     1 liter air (4 cawan)
·                     200 gm gula pasir (lebih kurang 1 cawan)
·                     200-250 ml santan pekat (1 cawan) - (Naz guna santan kotak jer & boleh kurang kuantiti kalau nak dapatkan lapisan santan/atas yang nipis sedikit)
·                     1 biji telur ayam - masukkan dalam santan dan kocak sikit dengan garfu
·                     Secubit garam
·                     1-2 sudu besar sirap rose ATAU beberapa titis pewarna pink dan perisa rose
·                     2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan



Cara-cara:
1.        Masak 1 liter air bersama gula dan serbuk agar-agar hingga gula larut.

2.        Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur, garam dan sirap rose. Masukkan juga simpulan daun pandan.

3.        Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana. PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.

4.        Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras. Boleh simpan di dalam peti ais untuk mendapatkan agar-agar yang sejuk dan umpphhh bila masuk ke tekak..heheheeee...


TIPS DAN NOTA NAZ:
·                     Banyak orang yang tertanya-tanya kenapa bila membuat agar-agar santan, tidak mendapat 2 lapisan seperti yang sepatutnya walaupun masing-masing selalunya dah ikut betul-betul resepi yang mereka guna. Jadi, tipsnya ialah selepas memasukkan santan ke dalam periuk, biar adunan menggelegak lama sikit dalam 1 minit atau lebih. Ataupun, selepas masukkan santan, bila adunan mula mengelegak, kuatkan api dapur hingga adunan mengelegak kuat. Tapi kena hati-hati jangan sampai adunan membuak dan melimpah keluar dari periuk. Kacau-kacau adunan dalam 1 minit. Insyallah..confirm anda akan mendapat hasil agar-agar yang mempunyai 2 lapisan selepas keras nanti.
·                     (edited-13/09/2012) Kalau yang suka lapisan santan tu nipis jer, kurangkan kuantiti santan di dalam resepi ye. Nanti dapatlah lapisan santan (yang bahagian atas tu), nipis sikit berbanding dengan bahagian bawahnya.


Tuesday, October 23, 2012

NASI GORENG BUNGA KANTAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Bertemu lagi kita hari ni...
Agak lewat juga hari ni QH bersiaran...memberi lalu pada iklannn...iklan?? iklan la sangattt...hehehe...agak sibuk la hari ni...
ok takpe...happy sangat hari ni bile dapat menyelesaikan 1 masalah di blog ni...dari hari tu lagi QH perasan dan berasa hairan bin ajaib kenapa gambar untuk entri2 terbaru ni semuanya comel2 saje...bile disetkan ke original size...kemain besau la pulak...sampai terlebih2 dari margin post ni...bile disetkan extra large pula...gambar alahai tersangat la comel gitu...nak tengok jadi tak puas...sampai perlu kena kanta pembesar rasanya...hehehe


Sangat jeles bile singgah ke blog kawan2 gambarnya besau2 dan memenuhi ruangan post ni...sangat puas tengok sambil tu boleh la membelek setiap sudut pada gambar tersebut...itu memang tabiat QH...sebab tu kalau QH BW akan mengambil masa berjam2...suka tengok gambar masakan...sesambil tu boleh la mengumpul idea untuk ditiru sikit2...wah pecah dah tembelangnya...hahaha...

Malam tadi bile dah jumpa jalan penyelesaiannya...hampir kesemua entri terkini QH edit semula gambarnya...baru la puas sikit...haaa sekarang hambik yea...hahaha...sampai tak dapat nak siapkan entri untuk hari ni malam tadi...^__^...dah lambat jadinya nak bersiaran...



Baik la bile masalah semua dah selesai...tetiba pula perut ni berasa lapar jadinya...meminta untuk diisi dengan sesuatu yang mengenyangkan...jadi jom la kita berjamu mata dengan hidangan nasi goreng yang ingin QH kongsikan untuk hari ni...sangat sedap tau nasi goreng ni...sempoi habis rasanya...penyediaannya pon mudah saje...pada yang sukakan akan keharuman aroma bunga kantan dalam masakan boleh la mencuba resepi ni...sebab bunga kantan tu adalah bahan utama dalam nasi goreng ni...


Resepi ni QH ambil dari blog Kak Noor...bile melihat Kak Noor tayang hari tu...terus teruja untuk mencubannya jugak...QH gandakan bahan2 di bawah ni...masa tu malas dah nak masak yang lain...hehehe...sampai ke petang kami makan nasi goreng ni...berkali2 juga la dipanaskan...nasi goreng ni memang kena dengan selera kami...jadi pada yang lain jika ingin mencuba...sangat2 la dialu2kan yea...

Mohon untuk kongsikan dan memanjangkan resepi ni di sini pula yea kak Noor...terima kasih kak...jom tengok resepi tu...


Nasi Goreng Bunga Kantan

Bahan2nya
1 mangkok nasi sejuk * untuk 2 orang ok,kalau untuk ramai kena tambah lah ya
4 ekor udang besar,kalau kecik pun ok tapi kena tambah sikit lah
2 keping fillet ayam - QH tambah 
1 kuntum bunga kantan dihiris
4 biji cili padi tumbuk
2 ulas bawang putih tumbuk
1/2 biji bawang besar hiris
1 biji telur
sedikit capsicum dan carrot
boleh jugak sayuran fav lain ya..
1 sudu sos tiram
garam secukupnya

Caranya
Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis lah bahan tumbuk dan bawang besar sehingga wangi,masukan udang,capsicum dan carrot jugak sos tiram,kacau rata, kemudian masukan telur,biarkan sebentar,jangan terus dikacau nanti telur terlalu hancuss tak sedap nasi goreng tu,kemudian masukan nasi dan bunga kantan dan gaul rata,rasa garam nya kalau kurang boleh lah ditambah
Nasi goreng bunga kantan dah ready untuk dihidangkan taburkan sedikit daun bawang kat atas untuk kelihatan lebih menawan dan sedap dimakan tapi kalau tkde pun ok nasi goreng tu boleh makan jugak hee


Monday, October 22, 2012

BISKUT KACANG MAZOLA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Salam penuh kerinduan buat semua pengunjung blog QH ni…apa khabar anda semua hari n?? maklum la sekarang ni dah mula musim hujankan… mudah2an semuanya dalam keadaan sihat2 la yea…bile tiba musim hujan ni kemungkinan ramai yang kurang sihat waktu ni…kalau nak baik jangan lupa makan ubat tau…yang sihat tu jangan main hujan pulak ehhh…hehehe



Hari ni QH nak kongsikan resepi biskut raya pula…opppss ade lagi yea…hihihi…sebenarnya kuih ni dah lama dah kuih buat…kalau tak silap dalam minggu terakhir bulan Syawal kot QH buat biskut ni…bukan untuk raya haji ni ehhh…hihihi…ade jugak rancangan nak buat kuih tart…jemnye QH dah bentuk2kan dah…tapi tu la…malas kemain lagi minggu ni…entah bile agaknya projek tu akan siap…masak pon yang simple2 saje…hehehe



Ok2 berbalik pada biskut raya tu tadi ehhh…sebenarnya QH buat biskut tu atas permintaan hubby…tetiba malam tu nak sangat makan biskut kacang Mazola…pastu cari la resepinya…jumpa la resepi biskut ni dari blog Arah…sangat simple jadi memalam tu terus QH buatkan…QH buat 1 adunan saje…sekejap saje dah siap dengan sekali bakar saje…sekali dah siap…cehh boleh hubby cakap tak sama macam yang mak dia buat…hampesss betul time tu…nak biskut kacang ni yang stail dulu2 tu…yang dalam acuan bulat atas bubuh kismis…sori la nak layan suruh buat yang lain…makan aje yang tu ehhh…habiskan tu dulu...baru boleh bikin yang lain tau...hahaha (sambil ketawa jahat)…



Biskut kacang semua dah tau kan memang sedap…ianya jugak agak rapuh dan cair dimulut bile makan…tapi perlu sediakan air kat sebelah kalau makan dalam kuantiti yang banyak...takut tersekat dan tersedak pulak…baik la pada yang belum lagi mencuba biskut ni…boleh la cuba yea…resepinya ade QH letak di bawah tu…pada Arah…QH mohon untuk letak resepi ni di sini pula yea…terima kasih banyak2…jom tengok resepi tu…


BISKUT KACANG MAZOLA
By: Arah
Resepi Asal: 
KAK LILIDVALLEY MyR
Ke 
SINI jugak utk n3 sebelumnya :))

Bahan-bahan ( 1 balang )
·                     200gm tepung gandum
·                     200gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan kisar halus>>Yg ni kita buat separuh tumbuk separuh lagi blend, nak rasa kacang2 dia tuu :D
·                     100 gm gula -kisar halus
·                     1 botol kecil Minyak mazola/secukupnya>>Guna minyak canola pun ok, tp jgn ler guna minyak masak biasa tu ya ada sebab kenapa guna minyak mazola :))
·                     Kuning telur>>Utk sapuan
·                     Sedikit garam>> Tambahan, kak madiha yg suggest cuba letak garam kasi lemak2 :D tq!! - QH xletak
2 sudu besar peanut butter - QH tambah

Cara-cara
1.   Di dalam mangkuk besar gaul sebati tepung, gula dah kacang kisar.
2.   Tuangkan minyak mazola sedikit sedikit dan uli adunan hingga menjadi doh yg lembut.
3.   Bentukkan doh mengikut citarasa dan susun didalam loyang yg telah di lengser dgn mentega.
4.   Sapukan atasnya dgn kuning telur dan bakar didalam oven hingga masak kekuningan.



Friday, October 19, 2012

BILE OMBRE KEK MENJADI KEK BALDU MERAH...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…


Bertemu kembali kita pada hari ni…semalam QH tak sempat  untuk bersiaran kerana memberi laluan kepada kerja2 yang perlu diselesaikan...ok cukup..tak mau cakap bab kerja2 dalam ni..hehehe...

Baik la…hari ni QH nak menunaikan janji agar ditepati…hihihi…maaf yea lambat kek ni nak ditayangkan…hehehe…QH nak kongsikan kek yang QH buat sempena 1st Bloggersary tempoh hari…ketika membuat kek ni banyak perkara lucu terjadi dan agak menghampehkan la pada QH…lain yang kita nak…lain pula yang jadi…

Kisahnya begini…kononnya sempena hari istimewa tersebut…QH nak mencuba juga la untuk membuat ombre kek…kek tu kan trend sekarang ni…lagipon deconya yang simple tu yang QH suka…seiring dengan peredaran zaman sekarangkan…wah kenyataan tak padan…hehehe…tapi betul ape…sesuatu yang simple tu lagi menarik pada pandangan QH…betul tak?? tapi ape yang terjadi sebaliknya…padahal agak lama juga dah rancang nak buat kek jenis tu…boleh dikatakan hari2 la menengoknya di google…bertambah nak cuba lagi bile melihat rakan2 blogger pon ade yang telah mencubanya…hishhh geramnya…sebab cantik!!


Sedang elok mood melayan untuk buat kek pujaan tu…entah macam mane telah berlaku kesilapan demi kesilapan di situ…untuk keknya QH memilih untuk menggunakan resepi kek baldu merah…QH pernah buat kek ni tapi versi cupcake…boleh tengok di SINI yea…suka dengan tekstur kek ni…lagi satu memang sebab nak makan sangat…tapi taknak la kaler merah tu…QH nak buat kaler pink yang berlainan kaler tu!!!

Kesilapan pertama yang terjadi…waktu tu entah ape la yang ade dalam fikiran QH masa tu…elok saje bancuh serbuk koko dan pewarna merah dan terus masukkan ke dalam adunan butter yang sedang berputar tu…dah sebati adunan baru terperasan…gluppp…tarik nafas dalam2 waktu tu…terus hentikan dulu mixer tu dari terus beroperasi…fikir nak buang adunan tu atau teruskan…mula la nak menyalahkan serbuk koko dan pewarna merah yang tak bernyawa tu…hahaha…kenapa la engkau yang aku sibuk2kan??? Tension tau makcik ni dibuatnya…fineeee


Takpe la bile difikirkan kalau dibuang membazir la pulakkan…baik la diteruskan saje…walaupon waktu tu hati dah separuh remukkk…huhuhu…putar la adunan tu seperti biase…sampai siap…dari nak buat berkaler2…yang jadinya tetap la kek baldu merah…kembali ke resepi asal…baru berangan nak olahkan sikit resepi tu…mungkin empunya resepi tu tak redha kot…resepinya dipandai2kan untuk diolah…hehehe…

Untuk resepi kek ni QH gandakan adunannya untuk sebiji kek yang bersaiz 18cm atau lebih kurang saiz 7inci…saiz yang sangat ideal…elok saje nampaknya dibble dah siap tu…nak buat besar sangat nanti jenuh pula nak habiskannya…tupon separuh kek ni QH bawak ke pejabat…tak sanggup dengar bile diorang perli2 nanti kalau ternampaknya di FB…hehehe…


Kek ni QH buat 3 layer…jika ade yang nak buat 4 layer pon ok jugak…ikut pada tahap kerajinan anda masa tu ehh…hihihi…setiap layer kek yang QH buat ni…ianya dibakar secara berasingkan…sebab menggunakan loyang yang kecil takut nanti membuak2 la kek ni melimpah…lagipon senang tak payah dah nak susah2 untuk memotong kek tu untuk dibahagikan sama rata…cara yang QH gunakan senang saje…timbang keseluruhan adunan kek tersebut…lepas tu bahagikan saje adunan tadi ke berapa bahagian yang kita nak…jadi kek tu nanti akan menjadi lebih kurang sama saje tebalnya…contonya seperti gambar di bawah tu yea…

Topping dan jugak lapisan layer kek ni QH menggunakan fresh cream lagi…suka akan rasanya yang tidak muak tu dan kawan2 pon cakap sedap…mahalkan memang la sedap…hahaha…lagi satu mood agak malas sedikit untuk buat buttercream seperti biase tu…dulu sebelum kenal dan berani mencuba fresh cream ni…buttercream tu la yang QH gunakan…kalau nak buat takde masalah…ikut citarasa dan tahap kerajinan tu yea…QH ni malas sikit…nak yang cepat dan mudah saje…tapi rasanya lagi jimat kot kalau guna fresh cream ni…tak perlu bahan2 yang lain…cuma kalau nak sedap lagi tambahkan susu pekat manis saje…sebab 1 kotak fresh cream tu boleh digunakan lebih kurang untuk 3 biji kek…dan jika simpan fresh cream dengan cara yang betul selepas kotaknya dibuka…boleh bertahan lama…


Kesilapan kedua dalam pembuatan kek ni…adalah fresh creamnya…dimana ianya telah terlebih diputar…masa tu sambil memutar fresh cream ni…QH menyiapkan barang2 untuk mendeco pula…agaknya lama sangat dan lupa nak pantau…sedar2 tengok dah terlampau kental jadinya…fresh cream ni tak boleh yea kalau terlebih putar…tak cantik teksturnya…panic sekejap…sayang tu kalau tak boleh digunakan…sebelum ni QH ade jugak membaca beberapa tips untuk senang mendeco kek ni…ade jalan penyelesaiannya…

QH rendamkan pisau untuk melepa kek tu dengan air panas…pastu lap kering2…lepakan fresh cream tersebut pada kek…fresh cream tersebut akan senang dilepa dan tekturnya dah tak berapa kental pon…cantik licin saje…begitu jugak ketika QH ingin mewarnakan fresh cream tersebut…gunakan teknik yang sama…tapi fresh cream ni QH tengok kalau yang berwarna tu kalau lama sangat diluar ianya akan mudah mencair berbanding dengan rupa asalnya tu…jadi bile nak deco tu kena buat dengan pantas dan cepat…yang tu boleh tengok pada gambar kek tu yea di bahagian atas…nampak tak?? warnanya juga menurun…

Sebelum terlupa…resepi Red Velvet ni QH ambil dari blog Kak Azlita@Masam Manis…mohon untuk kongsikan resepi ini di sini pula yea kak…terima kasih…baik la QH rasa cukup la sampai disini dulu entri kita pada hari ni…dengan kek ombre yang tak menjadi tu...daripada kempunan…deco la keknya dengan teknik ala2 ombre tu…hehehe…selamat mencuba semua…


RED VELVET CAKE

Bahan2
1 1/4 cup tepung - guna tepung kek
1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar serbuk koko
1 sudu besar pewarna merah - guna 1 1/2 sudu kecil
57 gm butter tampa garam
3/4 cawan gula - guna gula kastor
1 biji telur - guna gred A
1/2 sudu kecil esen vanila
1/2 cwn buttermilk - guna susu segar (boleh + 1/2 sudu jus lemon)
1/2 sudu kecil cuka masakan
1/2 sudu kecil baking soda


Caranya
Panaskan oven pada suhu 175C atau bergantung pada jenis oven. Ita guna 165C. QH guna 150C.
Dalam satu bekas ayak tepung, baking powder dan garam. Ketepikan.
Dalam satu mangkuk yg kecil, satukan serbuk koko dan pewarna merah dan kacau rata hingga menjadi paste. Ita tambahkan sedikit air supaya mudah melarut.
Dengan menggunakan mixer, pukul butter dan gula hingga lembut dan ringan. 
Masukkan telur dan pukul lagi hingga bergaul sempurna.
Masukkan esen vanila dan campuran koko dan pewarna merah tadi dan pukul lagi hingga sebati.
Masukkan tepung berselang seli dgn buttermilk. Mulakan dengan tepung dan diakhiri dgn tepung (tepung, susu, tepung, susu dan akhir tepung).
Dalam satu bekas kecil yg lain satukan cuka dan baking soda. Kemudian masukkan ke dalam adunan tadi. Gaul kan sempurna dgn spatula.
QH bahagikan adunan kepada 3 dan dibakar berasingan.
Tuangkan adunan tadi ke dalam loyang. QH guna loyang bersaiz 18cm (7inci)
Bakar pada suhu 150C selama 20 minit atau sehingga masak. QH guna api atas bawah
Setelah kek masak, sejukkan dahulu atas redai hingga ia benar2 sejuk.

Sapukan Cream Cheese ke atas kek.
Simpan dalam peti sejuk sebentar hingga cream cheese keras sedikit.
Keluarkan dan deco lah kek dgn baki cream cheese mengikut creativiti anda.


Untuk cream QH menggunakan Non Dairy Whipping Cream…QH buat ikut cara Kak Azlita seperti di bawah ni…

 Sumber gambar dari Kak Azlita@Masam Manis
“Untuk creamnya pula ita gunakan NonDairy Whipping Cream jenama Rich kotak warna biru. Sukatannya pula 2 cawan non dairy cream campur dengan 1 cawan susu. Kalau tak suka susu boleh gantikan air atau jus. Tapi pastikan jus tu tak de warna sebab nanti tak dapat pula warna putih.

Selepas tu pukul adunan ini dengan mixer pada speed sederhana hingga ia kental. Jangan terlebih pukul tau! janji ia nampak lembut. kalu terbalikkan bekas tu dia tak jatuh.

Kalau nak gunakan buttecream pun boleh atau apa-apa cream lain yang dirasakan sesuai dan menepati selera anda dan keluarga”.


Cream cheese frosting

Bahan2
125g cream cheese
50g butter tampa garam
110g gula icing - boleh kurangkan
1 cwn fresh cream - pukul hingga kaku 

Caranya
Pukul cream cheese dgn butter sehingga lembut.
Turunkan speed mixer kepada kelajuan rendah dan masukkan gula icing sedikit2 sehingga bergaul sempurna.
Campurkan whipped cream yg telah kaku tadi dan gaul dgn spatula.

*Adunan cream Cheese Frosting ni agak lembik. Jadi ita tambahkan sedikit creamwell untuk memudahkan mendeco atas kek.