Tuesday, July 31, 2012

BISKUT DAISY


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bertemu kembali hari ni di Ramadhan yang ke-11…hari2 kan QH ni duk kira hari aje…hihihi…

Sekarang ni kebanyakkan blog atau FB dah mula berperang dah menayang biskut a.k.a kuih raya…semuanya nampak sedap dan comel2 pulak tu…geram tengok…rasa macam nak rasa dan cuba buat aje kesemua tu…mesti saat ni ramai para2 ibu atau wanita di luar sana yang sedang sibuk mengukis di dapurkan…dah berape jenis la agaknye tu kan…sebenarnya bile buat sendiri ni memang sangat berbaloi dan puas hati jugak bile menlihat hasilnye tu…yang paling utama kita sendiri tahu tahap kebersihannye…walau macam mane pon sifat ingin membeli tu tetap ade jugak…walaupon buat sendiri…QH masih lagi membeli jugak…sebab tertawan dengan rupa biskut raya yang comel2 dan nampak sedap sangat tu…


Sebelum puasa hari tu ade juga dekat sekarung QH mengetest sample2 biskut raya…tapi tak order satu pon…hehehe…kesian pada si pembawa sample2 biskut raya tu…mesti timbul juga perasaan geram bile tengok kawan2nye asyik ngetest aje…tapi ordernye tidak…hahaha…sebenarnya QH lebih suka membeli biskut yang dah siap dan nampak macam mane bungkusan biskut tu…dah tentu nampak hasilnye yang sebenarkan…kalau dulu sebelum berpindah ke opis baru ni…di opis lama  di dalam bangunan wisma kementerian QH dulu ade mini bazaar kat dalamnye…boleh dikatakan hari2 la QH ke sana walau tiada ape2 perubahan pon jualan disitu…hihihi…kat situ ade 1 gerai anak beranak kot…ade jual rempah2 dan biskut raya…QH suka beli disitu…3 tahun berturut2 rasanye QH membeli dengan pakcik tu…sedap2 kuihnye…sangat puashati…lagi satu harganye murah sikit berbanding di luar…tapi tu la walaupon saban tahun beli biskut dari jenama tu…tapi memang QH tak ingat brandnye tu…hihihi…kalau ingat nanti QH bagitau ehhh...tak payah test...sebab kompom sedappp...


Seperti biase saban tahun pasti akan ade kuih2 baru yang muncul…tak kurang juga resepi lama yang telah diubah suai ke bentuk yang lebih cantik dan berbagai2…bile kita dah semakin kreatif dan suka mencuba sesuatu yang baru…terhasil la semua tu...ye la orang2 dulu mane la ade peralatan yang macam kita gunakan sekarang ni…manik2 untuk hiasan biskut pon terhad…sekarang ni sampai kadang2 tu tak terbeli dibuatnya…takut membazir dan tak digunakan sepenuhnya…tapi biskut2 lama ni sedap la pulakkan…masih lagi relevan dan dihidangkan sebagai juadah bile ade yang bertandang…kat majalah2 pon masih ade lagi saban tahun mengeluarkan resepi2nye tu…memang akan dicari tak kira generasi dulu atau sekarang…


Biskut kedua yang QH nak kongsikan hari ni adelah biskut lama juga…tapi dah dibuah suai sikit wajahnye tu…plastic surgery…hahaha…tapi biksut ni memang sedap tau…Biskut Daisy…QH ambil dari Majalah Saji Ogos 2010…sangat tertawan apabile melihat rupanye tu…mula tu ingat biskut ape la…cari nama biskut ni tak nampak la pulak…entah macam mane tu tak tahu la…tapi bile ditengok pada bahan2nye macam dah boleh agak biskut ape…tapi bile malam tadi nak menaip resepinye baru la terpandang kat nama biskut tu…hihihi…

Semua tahukan biskut daisy ni…tak cair ditangan tapi cair dimulut…laju aje turun ke tekak…rasa macam tak puas bile dimakan satu…kalau mengikut resepi asalnya dalam majalah tu…nama biskut ni Strawberry Daisy…tapi QH tak nampak lak dimana strawberrynye tu…jadi QH tukarkan kepada biskut Daisy aje…harap empunya resepi tu tak marah la yer…hihihi…mohon ampun…sebab QH ni memang suka memandai dan ubah2 resepi orang…hehehe

Mengikut resepi tu juga…untuk lapisan bawah tu sepatutnye guna acuan bulat jer…tapi QH takde acuan gitu…jadi QH tukarkan kepada bentuk bunga2…untuk lapisan atas pulak kalau kat majalah tu ade tiga kaler…pink, hijau dan coklat…tapi QH malas nak bahagi2kan adunan tu…jadi buat satu kaler aje…lagi senang…lagi satu masa tu berkenan sangat bile tengok kaler purple tu…tapi kalau ade yang rajin…boleh la ikut macam cara di bawah ni yer…

Sangat senang tau buatnye…bahan yang digunakan pon tak banyak karenahnye…butter, gula, tepung jagung dan tepung gandum…sekejap aje dah boleh siapkan…biase bile keluar dari oven dan agak suam2 tu QH akan rasa dulu…tapi yang ni tak boleh…kena tunggu betul2 agak rapuh semasa panas…yang QH buat ni…tak payah test2…cetak dan terus baker aje…elok molek aje kejadiannya…tu yang lagi memudahkan kerja2 mengukis ni…pada sesiapa yang nak mecuba jangan takut2 yer…gerenti jadi punya…hihihi…untuk biskut ni...memula tu buat lapisan bawah dulu pastu bakar...dah siap kelurkan dan tunggu biar sejuk seketika baru la paipkan toppingnye pula...pastu bakar sekejap sampai topping tu masak...

Ok la pada empunya resepi ni…QH mohon untuk kongsikan resepi ni yer…jom tengok bahan2nye…selamat mencuba semua…

BISKUT DAISY
Oleh: Zurliyanti Abd. Aziz
Sumber: Majalah Saji (Keluaran Khas) Ogos 2010

Bahan2
130gm mentega
40gm gula kastor
120gm tepung jagung
120gm tepung gandum

Caranya
1.     Gaulkan semua bahan2 biskut. Pukul hingga kembang.
2.  Setelah menjadi doh, canai dan terapkan ia bentuk bulat/bunga.
3.   Bakar hingga kekuningan. Keluar dan sejukkan seketika.

Bahan Topping
80gm mentega
30gm gula kastor
30gm tepung jagung
30gm tepung gandum
Pewarna hijau, merah dan coklat secukupnya

Caranya
1.     Untuk membuat topping, pukul mentega dan gula hingga kembang.
2.  Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan gaul rata.
3.   Kemudian bahagikan kepada 3 bahagian. Setiap pewarna satu bahagian. Kemudian paipkan di atas biskut tadi dan bakar seketika. Angkat.


Monday, July 30, 2012

BISKUT COKLAT URAI



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Dah ramadhan yang ke – 10 kan hari ni…cepatnye masa berlalu…QH pasti tentu ramai yang dah mula membuat persiapan untuk hari raya akan datang ni…mungkin ade yang awal2 lagi dah siap bershopping…QH pula sepanjang ramadhan tak akan habis2 buat persiapan…selagi tak raya… ade aje bendanya yang tak cukup2 lagi…hihihi…kadang satu2 tempat tu 2-3 kali ulang pon belum tentu hati berkenan…kalau tak raya molek aje tengok barang2 tu semua…penyakit ni datang bile tiba nak raya la…sangat cerewet…kalau sape2 yang ikut QH bershopping…orang tu pasti mengeluh penat…hehehe…

Baik la mulai hari ni QH nak tayang dan kongsikan biskut raya pula…resepi lauk pauk kita hentikan seketika yer…lepas raya nanti kita sambung semula masak-memasak tu…maklum la sekarang ni mood membaking QH meluap-luap…mane tidaknye...bile semua persiapan untuk membaking ni dah disediakan awal2 lagi…sebelum barang2 tersebut akan kehabisan stok di kedai bakery nanti…hubby pon turut membantu sepanjang shopping barang2 bakery ni…mane tempat dan ceruknya tak pegi…yang best hubby yang mengeluarkan modal tu semua…tu yang jadi lebih bersemangat lagi nak membaking…


Stok untuk membaking banyak juga yang QH beli…termasuk la butter…seminggu sebelum puasa tu QH dah borong siap2 buttercup di Tesco Ampang…harganye pula memang murah dari biase…geram sangat dengan harganya tu RM2.99 tu…20 ketul QH kaut…ikutkan hati nak lebih lagi tapi takut tak digunakan sepenuhnya lak nanti…QH lebih suka buttercup yang beku tu sebabnye senang nak sukat…dah tentu2 kita tahu berat setiap ketul butter tu kan…berbanding dengan yang dalam tin atau baldi…lagipon harga lebih kurang sama aje…semasa beratur di kaunter untuk membayar tu…QH ade juga terdengar2 dari pelanggan yang lain bile tengok butter yang banyak kat dalam troli tu…diorang ingat QH nak berniaga…hehehe…tu la pakcik lain kali kalau nak mengata tu cakap pelan2 sikit…ni kuat2 kan saya dah dengar perbualan tersebut…bile saya toleh pakcik diam la pulak…hahaha…saje aje nak bagi pakcik tu malu sendiri…hehehe…

Sabtu lepas QH dah mula membaking…rasanye dekat 10 tahun juga la QH tak buat kerja2 ni…nasib baik skill tu masih ade lagi dan cubaan kepada kesemua biskut2 tu takde masalah…menjadi dengan jayanya…dari pagi sampai ke malam terlalu asyik sangat membaking…bile dah mula memang susah nak berenti…mesti bil bulan depan naik melambung2...hahaha...bab memasak untuk berbuka pula QH serahkan pada hubby melakukan semua tu…hehehe…tolong menolong gitu…


Biskut pertama yang QH nak kongsikan hari ni…Biskut Coklat Urai…setiap kali perayaan biskut ni biase paling laris sekali…kat mane2 mesti akan nampak biskut ni sepanjang bulan puasa ni…biskut ni bukan la resepi baru pon…dah lama dah zaman QH muda2 dulu dah ade…hihihi…biskut ni juga merupakan biskut kegemaran QH…sebab tu la biskut ni merupakan biskut pertama yang QH buat…kalau di rumah mak QH memang setiap tahun biskut ni ade...setakat ni belum jemu lagi nak makan biskut ni…resepinye tu dekat belasan tahun juga la…sumber resepi tu dari majalah Nona kalau tak silap…tapi QH tak ingat kat mane letaknye majalah tu…suruh juga ade sms resepinye…tapi takut pula nak guna sebab tak tahu sumbernya yang sah…

Jadi untuk biskut ni QH guna dari resepi yang lain pula…bahan pon QH tengok lebih kurang sama jer…cuma kuantiti setiap bahan tu je yang berlainan sikit…yang penting kena mencubanye dulukan…baru tahu hasilnye macam mane pula…tapi mungkin hasilnye juga berbeza bagi setiap orang yang mencubanye…kalau ade yang kata kenapa bile mereka cuba pula tak menjadi…susah sikit la QH nak jawab…sebab utama mungkin bahan2 yang kita guna berbeza dari segi kualitinye…kedai bakery pon berbeza2…jadi hasilnye tentu la begitu juga…tapi QH tak kisah dan tak marah pon jika ade yang nak bertanye…mane yang QH tahu nanti QH jawap la yer…kita sama2 belajar…



Resepi ni QH ambil dari majalah Rasa Ogos 2011…untuk resepi ni QH buat 2 adunan…jadi gandakan saje kuantiti bahan2 tu…tapi resepi ni QH ade olahkan sedikit…maaf yer jika empunya resepi ni sedang membaca juga sekerang ni…kerana resepinye telah dioleh sedikit…dimana tepung gandum tu QH campurkan dengan tepung red rose juga…tepung pon QH tak semuakannye…agak2 bile adunan tu dah ok…tak melekat di tangan dan senang untuk dicanai…lebihan tepung tu QH ketepikan saje…sebab QH tengok kandungan tepung agak banyak juga…untuk mengelakkan adunan tu menjadi serbuk/keras dan susah untuk dicanai nanti…

Bile buat 2 adunan kandungan tepungnye sepatutnya 960gm kan…tapi QH guna sebanyak 780gm sahaja…580gm tepung gandum + 200gm tepung red rose…takpe jika ade yang tak faham boleh la tanye nanti…gambar2 tu la hasilnye biskut yang QH buat tu…tak perlu nak test2 pon…cetak banyak2 pastu terus saje bakar…biskutnye terus menjadi dan tak mengembang…panas2 sedap tau…hihihi…semerbak baunya…

Pada empunya resepi ni…QH mohon untuk memanjangkan pula resepi ni di sini pula yer…jom kita tengok ape bahan2nye dan selamat mencuba yer…

BISKUT COKLAT URAI
Oleh: Chef Jamaliah Ahmad
Sumber: Majalah Rasa (Selera Syawal) Ogos 2011
Anggaran 40 – 50 biji

Bahan2
250gm mentega
140gm gula halus
2 biji kuning telur
480gm tepung gandum + tepung red rose
50gm serbuk badam
50gm serbuk koko - QH guna van houten
2 sudu teh esen vanilla
Sedikit coklat urai – untuk hiasan

Caranya
1.       Pukul mentega dan gula hingga kembang
2.      Kemudian masukkan kuning telur bersama esen vanilla.
3.      Masukkan serbuk badam, serbuk koko dan juga tepung (untuk tepung dimasukkan sedikit demi sedikit). Pukul lagi hingga menjadi adunan yang lembut.
4.     Uli adunan dan kemudian terapkan dengan acuan.
5.     Taburkan dengan corak urai di atasnya dan bakar pada suhu 175C selama 20 minit.

Info Chef: Pastikan ketuhar dipanaskan terlebih dahulu sebelum memasukkan adunan biskut ke dalamnya.


Friday, July 27, 2012

CRABSTICK SNACK



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Kembali bertemu di hari ke-7 Ramadhan…sebelum tu QH mohon maaf kerana tak dapat nak BW ke dapur kawan2…sebabnya QH sibuk bermarathon kuiz dari Kak Shahriah…hehehe…memandangkan tarikh akhir kuiz tersebut akan berakhir pada 28 Julai ni…QH pon taknak melepaskan peluang…mane la tahu…kot2 ade tuah disitu…hihihi…

Semalam baru sempat siapkan sampai ke soalan 20…masih ade lagi kuiz yang masih belum sempat lagi QH terjah dan jumpa…agak pening jugak dibuatnye mencari soalan2 kuiz tu…hihihi…soalan2 sebelum ni QH tak dapat nak follow tu yang memerlukan masa untuk mencari semula berserta jawapannye…kalau dari awal lagi QH ikuti tentu dah takde masalah seperti sekarang ni…hukhuk…lepas ni nak sambung semula menggali soalan2 lain yang masih tak dijumpai lagi tu…hehehe…



Pagi semalam dalam pukul 10.30…dengan alasan kononnya nak buat cop opis dan name tag…tapi memang buat betul tau…cuma mengambil kesempatan…hahaha…sempat jugak la QH menjamu mata sekejap…dekat dengan kedai yang nak buat cop tu…

Semalam memang rajin...biase la QH bile dah mula bershopping memang susah nak berenti...ade2 aje projeknya...pukul 12:30 keluar lagi dengan kawan yang lain pulak...nak pegi cari lauk asam pedas dekat tepi bangunan Mara yang lama tu...jenuh jugak menunggu dekat sejam jugak la...dari berdiri sampai duduk kat meja makan kat situ masih tak kunjung tiba lak si penjual asam pedas tu...QH tengok orang yang pegi ke sogo pond ah patah balik…yang kita masih tak berganjak ke mane2…hihihi…pegi awal konon dapat la awal takut kehabisan...rupanya 1:30 petang baru sampai...sebab semalamnye QH berjalan jugak ke situ tengok2 ape yang patut...tu yang tahu ade jual asam pedas...sambutan memang memberasangkan...tak menang tangan sampai habis licin 3 periuk yang diaorang bawak tu...tu yang QH dan kawan plan pegi awal takut tak dapat...takut tak dapat merasa...

Sampai saje si penjual tu...terus aje QH dan kawan berada di tepi meja...rupanya ramai jugak yang menunggu...nasib baik QH bertindak awal...terus cakap kat adik tu ape yang QH nak...yesssss dapat dulu...harga memang berpatutan...murah dan sedap...patut la jadi gitu kedainye...QH beli asam pedas ikan kembung, ikan terubuk dan sayur jugak…dah cukup menu berbuka semalam…ditambah dengan kuih muih sikit…semuanya sedap2 jadi tiada la pembaziran…licin…hehehe…tengah hari nak ke sogo termasuk sekitarnya…nak tengok dan beli apa yang patut2 lagi…hahaha…



Hari ni QH nak kongsikan menu kudapan dan …boleh juga dijadikan sebagai kerepek semasa hari raya nanti…Crabstik Snack…sangat simple dan mudah serta tak memerlukan kos yang banyak pon…tapi kalau nak buat untuk sekampung…bertambah la kos tu…hehehe…makan ni memang susah nak berenti…selagi tak habis sebalang…tak habis2 la mengunyahnya…opppssss banyaknye QH makan…hahaha…

Resepi ni QH ambil dari blog Kak Sasha@tested & tasted recipes by sasharahmat dan KakTina Kak Tina@Wind of Chance…QH gabungkan kedua2 resepi tersebut…hasilnye memang sedap…bile ade aroma daun kari tu…untuk melihat kedua2 resepi tersebut boleh la klik link kat atas tu yer…kat bawah ni pon ade jugak resepinya…

Pada Kak Sasha dan Kak Tina…QH nak mohon untuk meletakkan dan memanjangkan resepi ni di sini yer…terima kasih atas perkongsian resepi tersebut…jom sama2 tengok resepinye yer…


CRABSTICK SNACK



Bahan2
filamen crabstick secukupnya - disiat2 memanjang & ketepikan
minyak untuk menggoreng

Bahan A
1/2 cawan (secukupnya) tepung beras
sedikit perasa ''secukup rasa''
sedikit garam
sedikit lada sulah
Daun kari – QH tambah
****satukan semua bahan A.

Cara2
di dalam mangkuk besar, masukan filamen crabstick yg telah disiat2 tu,
masukkan tepung semua bahan A.
seratakan semuanya dan boleh lah digoreng (deep fry method) hingga kekuningan
siap untuk di kudap..sekali makan x mo berhentii..:)) hehehe





Thursday, July 26, 2012

'Lebih Ramai, Lebih Meriah Dunia Blogging Kita Semua, Ya, Giteew' : Kuiz 11 - 20

sila klik gambar untuk ketahui syarat2nye yer...













done 11 - 20

'Lebih Ramai, Lebih Meriah Dunia Blogging Kita Semua, Ya, Giteew' : Kuiz 1 - 10

sila klik gambar untuk ketahui syarat2nye yer...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...


Mesti dah tahukan ape yang QH nak buat bile nampak gambar di atas tu...dengan rasminye...QH pon nak ikut serta GA dari Kak Sha pula...pada sape yang belum berkesempatan lagi...jom kita bermarathon bersama...123 jari jemariku ini...pantas kita menaip yer...hehe..jawaban kumpul dulu...jangan buh kat sini nanti ade orang tiru pulak...hahaha...senang saje nak join ni...ikut saje syarat2 yang dah ditetapkan tu yer...klik di gambar atas tu ehhh...nak ketahui syarat2nye...ok la tak boleh nak berbicara panjang2 yer...perjuangan belum selesai...hehehe...jom marathonnnnn...harap berjaya la nanti...


Kak Sha...boleh tak QH buat camni...kuiz 1 hingga 10 dulu yer...boleh ehhh...hihihi...






















done 1- 10...


'Lebih Ramai, Lebih Meriah Dunia Blogging Kita Semua, Ya, Giteew' :-D


JOM MARATHON BERSAMA KUIZ DARI KAK SHAHRIAH PERSERTA MASTERCHEF PERTAMA MALAYSIA

Langkah pertama :

  1. Sila tags gambar di atas ini setiap kali anda semua ingin turut serta di dalam pertandingan kuiz ini. 
  2. Setelah itu tampalkan di setiap N3 yang anda buat dengan tujuan memanjangkan silaturahim dan lebih ramai lagi yang turut serta dan penyumbang trafik paling banyak adalah kiraan pemenang paling UTAMA.
  3. Dan buatlah apa jua cerita yang anda rasakan perlu :-D
  4. Dan jangan lupa taip : 'Lebih Ramai, Lebih Meriah Dunia Blogging Kita Semua, Ya, Giteew :-D'

Langkah Kedua :

  1. Join atau tanda 'LIKE' di Fan Page Shahriah Abdullah klik sini >> http://www.facebook.com/pages/Shahriah-Abdullah-Masterchef-Malaysia/250614934995434

Langkah Ketiga :

Join kelima-lima blogs Shahriah Abdullah iaitu :


Langkah Keempat :

  1. Link kan kelima-lima blogs itu di tepi blogs anda semua.
 
Langkah Kelima :

  1. Sentiasa follow tiap N3 yang bakal ku kongsikan di dalam kelima-lima blogs yang ada. *bergantung kepada blogs yang aktif di masukkan N3*
  2. Setelah itu kumpulkan soalan kuiz sehingga di beritahu.

Okay rasanya setakat ini itu sahaja, mudah sahajakan.. apa yang perlu anda lakukan hanya ikut DAHULU 5 Langkah yang di atas.

Soalan kuiz Insya~ALLAH bakal ku kongsikan tidak lama lagi. Jadi jangan terlepas pandang.. kerana hadiah yang bakal ku hadiahkan ada lebih 30 HADIAH MISTERI *setakat ini* kelak akan di paparkan :-D