Tuesday, July 24, 2012

AYAM GORENG LEMON


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bersua lagi kita di hari ke-4 dalam bulan Ramadhan ni…berbuka ape semalam?? mesti penuh meja dengan macam2 hidangan dan dah semestinye yang sedap2kan…bagi para2 isteri atau ibu2 yang bekerja…sesampai di rumah aje…mesti berpencak silat didapur untuk menyiapkan juadah untuk berbukakan…hihihi…yang mane boleh pulang awal pada bulan Ramadhan…boleh la bersantai2 sikit kat dapur tu…tapi yang mane balik bekerja seperti waktu biase…faham2 sendiri la macam mane keadaannye tu…ditambah dengan penat yang tak hilang lagi…

QH pon beli saje untuk juadah berbuka untuk tahun ni…tahun2 sebelum ni QH balik awal…memang QH masak sendiri untuk berbuka…kuih2 aje yang dibeli…tapi tahun ni balik kerja seperti biase…sampai rumah badan pon dah letih…jadi beli saje la…kecuali hujung minggu atau cuti…QH akan masak sendiri saje…tapi nak membeli ni di bazaar ramadhan pon kena hati2 jugak…ditakuti nampak semuanya sedap2 tapi rasanya tidak semengah mane pula…


Petang semalam QH pergi ke bazaar ramadhan yang berdekatan dengan rumah aje…di Ukay Perdana…dah berapa tahun QH suka pergi ke situ…ade dua tiga gerai yang QH dan hubby suka…yang pasti sedap dan ade rasanye...tapi masak sendiri lagi sedap kot…hehehe…kat situ QH suka pergi ade satu kedai makcik QH panggil…memang makcik pon mungkin lebih kurang sebaya mak QH…tak pon makcik tu lebih tua sikit kot…kuih2nye sedap…nak tahu mane kedai makcik tu…kat gerainye ade jual kuih keria yang tak berapa law rupanya tu…hihihi…tapi rasanye memang sedap…terasa keledeknye…kalau makan panas rangup dan garing…lagi satu kuih kegemaran ramai yang biase habis cepat cucur udangnya…lagi satu kuih2nya digoreng disitu…kalau terlambat agak susah jugak la untuk menyelit atau potong Q…hihihi…

Lagi satu gerai yang QH biase singgah…kedai nasi kukus ayam dara…tak tahu tahap mane kedaraan ayam tu…hahaha…simple tapi sedap…yang sedap ayamnye yang garing tu…tapi QH rasa harga macam lain sikit lak tahun ni…kalau tak silap tahun lepasa harga rm4.50 – rm5 kot…tapi untuk tahun ni rm6 sebungkus…bile dah dibungkus tu memang padan la dengan harga…nasinye banyak dan ayamnye pon besar…jenuh juga nak habiskannye…senanh saje nak cari kedai tu…sebab memang 1 kedai aje yang jual nasi kukus tu…nak merasa boleh la pergi ke bazaar tu petang nanti yer…petang nanti QH nak ke bazaar ramadhan yang lain pula…


Baik la…hari ni QH nak kongsikan resepi yang sesuai untuk dibuat semasa berbuka atau bersahur…Ayam Goreng Lemon…ni kali kedua QH buat…tak berpuashati dengan hasil yang pertama tu…kali pertama QH buat ianya masam sangat sebab memandai buh banyak lemon…konon nak lagi sedap…tak jadi lain pula…hehehe…masa tu lemon yang QH beli tu saiznye agak besar jugak…bile kali kedua buat ni…QH kurangkan sikit jus lemon tu…takut dan berhati2 sikit kejadian yang sama akan berulang nanti…

Resepi ni QH ambil dari blog Kak CT@Dari Dapur CT…resepi ni telah diolah oleh Kak CT tau…kali ni QH masak ayamnye pula tak sampai setengah ekor pon…tu yang sambalnye tu agak banyak sedikit…berbanding dengan rupa asal yang Kak CT masak…boleh rujuk di SINI yer…lain kan…biase la lain tangan lain la jugak hasilnyekan…takpe yang penting tetap sedap dengan rasa masam2 pedas tu…makan dengan nasi panas2…bertambah lagi berseleranya…cara penyediaannye pon mudah saje…sekejap aje dah siap…tu yang terasa nak buat berkali2 tu…

Pada Kak CT…QH mohon untuk kongsikan dan memanjangkan resepi ni disini pula yer…terima kasih bebanyak…tak lupa juga kepada empunya resepi asal Chef Hanieliza…terima kasih juga yer…jom tengok resepinye…

Sebelum terlupa QH nak mengucapkan tahniah pada Kak CT dengan penghasilan buku masakan “Istimewa Pemanis Mulut” yang resepi2 telah diambil dari blog beliau sendiri…sangat banggakan bile tengok rakan blogger kita berjaya sampai ke tahap tu…berbalas juga la hasil penat lelah Kak CT dalam menyiapkan sesuatu menu tu selama ni…semakin menyinar la bintang Kak CT lepas ni dan semoga akak akan terus sukses dan berjaya lagi dalam bidang yang diceburi ni…tapi QH belum dapatkan lagi buku resepi akak tu…hehehe…nanti QH cari ehhh…

AYAM GORENG LEMON
Resepi Asal: Chef Hanieliza

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam – dibersihkan dan dipotong kecil-kecil
1 biji lemon – ambil jusnya
1/2 cawan air
Kunyit serbuk
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
4 biji tomato – belah 4
MInyak untuk menumis
Secubit garam dan gula

Bahan tumbuk kasar:
5 biji cili merah
3 biji cili hijau
8 biji cilia pi
1 labu bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara-cara:
1.     Cuci bersih ayam dan gaulkan dengan serbuk kunyit, serbuk lada hitam dan garam, perap sebentar kira-kira 10 minit. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam 1/2 masak dan toskan minyak dan ketepikan.
2.  Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumiskan bahan tumbuk kasar atau lebih mudah masukkan dalam food processor dan blend sekejap.
3.   Bila dah layu dan wangi masukkan ayam dan air. Kacau rata, biar ayam lembut dan serap rempah.
4.  Bila ayam telah lembut masukkan jus lemon, tomato dan gaulkan rata.
5.   Perasakan dengan garam, jika perlu dan sedikit gula kacau rata dan matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat.


33 comments:

CT Delima said...

As'salam Qaseh

Terima kasih diatas ucapan buat k.ct, Alhamdulillah..bersyukur dengan apa yang diberi. asal jangan kita lupa diri sudahlah ya hehehe.

tunggu entri seterusnya kalau nak tahu ya pasal buku resepi k.ct tu hehehe

bila memandang menu QH pagi ni macam nak jilat2 dah ni...kecur ajeee. k.ct dan family pun suka ayam goreng leman ni, memang sedappp tip top . k.ct pun akan masak juga menu ni untuk berbuka nanti, Insya'Allah. terima kasih QH :)

mama aleen said...

emm sedapp..

Evelyn Gemina said...

Selamat pagi kak QH, wah pagi2 sudah post menu yg menggiurkan, hmmm lama lagi nak buka ni, hehe

izahdaut said...

QH.. dari smlm lagi duk tengok kari telur tu tapi xsempat2 nak ngomen. hehehe.. tq sudi try resepi dri blog sya walau bukan resepi saya ek...

ayam gini nampak menyelerakan benorr.. tapi tula, sya suke sangat ayam goreng2 gini cume anggota yang lain ni tak brapa suke. hasihh.. kena la mengorbankan selera sendiri. hahaha mcmla korban sangat kan. hehe cantik sangat gambor posing. geram je :-)

dZana said...

aslmkum QH.. nampak myelerakan.. rspi2 mudah camni mmg sesuai utk menu bln ramadhan.. slmt berpuasa yer.

ibundo said...

Bundo pun sering tertanya tanya juga macamana nak tau ayam tu betul2 dara ke tak hehe...
Sedap ayam lemon tu QH.Tengah menahan mata daripada nak tengok lama2 ni..

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer :)

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Chicken is my most fav and you made me drooling here! WOW :)

Gee® said...

Pagi2 lagi k.gee dh terlior tgk menu kat sini... tentu sedap ayam lemon tu buat meratah kan....

FARAH deeb said...

Hmm nampak menarik, bleh terai nih!
My latest Entry :)
JJCM: Day 2 Ramadhan 1433

FnF Simple Life said...

Uishhh... ayam goreng... best nye QH... ;)

quinnie said...

nasib baik la semalam kita pun makan ayam..heheheh..sedapnya tengok :)

rahel said...

Selamat pagi QH..
wah..ayam goreng lemon..sedap tu..bole la tapaw sikit buat buka posa nanti petang..hehe..

ogyep yummy mellow said...

kena put dlm list resepi lemon chicken ni...

ady said...

as-salam QH

Looks so delicious and inviting... would love to have a big bite...

Nina Mirza said...

As'salam QH ...

Wahhh ..... menu nie dah ada kat dapur QH. Entah bila lah turn Nina nak buatnya pula.....
Gambarnya sangat menggoda~~~

Wattie said...

Assalamualaikum QH,
Huiiiiissshhhh, pose pose ni sabor jerla....hehehe, mengancam habis I tell u. Salam ramadhan dan selamt berpuasa juga buat QH sekeluarga ya

hazila said...

Selamat Berpuasa buat QH. Akak pun sehari dua ni beli je hidangan berbuka.

Nieda said...

selamat berpuasa.
sedap!

Cho Zila said...

suka ayam lemon ni.. tapoi suka ratahjer boleh..
tahunni tak sempat pasar ramadhan tak sempat masak gak.. balik lambat... jadi suamijer belikan... kesian... sedihpun der...

Tina Othman said...

samalah kita, balik mcm biasa jugak, tapi takat ni tak penah singgah Param lagi, sebab beli pun belun tentu sedap kan

hihi ayam lemon ni kan, lama dah copy resepi tapi tak terbuat2

Delima Zamrud said...

QH thanks kongsi resepi sedap nampak :D..

inahar ali said...

ermm..daapnyer ayam berlemon..mesti harum jek baunye kan! selamat menjalani ibadah puasa wat QH sekeluarga ye!

tun_telani said...

salam kak QH.. tun arini balik kerja ko 530.. maghrib masuk dlm ko 645.. mmg jenuh bersilat kt dapur.. haha.. baru la rasa mcm2 mana sibuk akak2 yg bekerja dan uruskan rumahtangga. tun yg blm ada anak ni pun dh semput. ni nasib baik sekali seminggu je ada lab petang. mmg respect laa kat wanita2 bekerjaya. hihi...
sedap nmpk ayam tu.. panjang dh queue lauk nk cuba nih ;)

Mamasya said...

Salam QH. ayam lemon nampak menarik resepinya....kelainan letak lemon tu....
betul tu QH...membeli di bazar Ramadan kena pilih2 jugak gerai...selain dr rasa..kena tengok kebersihanya juga...

IntaNBerliaN said...

gambar2 ni mggoda betoi.. :-)

sy xpnh pun beli lemon.. hihi

Rohah said...

selamat berpuasa QH, lama tak singgah sini.
Ayam ada, lemon ada, tapi ada bahan yang tak cukup juga...cam nk buat tp tak best juga kalau tak lengkap bahannya kan..kita tatap dulu puas2 kat sini lah ye..

Sally Yatiey said...

Selamat berpuasa. hee. Sedappppp :D

kasihredha said...

Selamat berpuasa
memang nasi kukus dah naik harga kan..
first buat dulu letak lemon byk..masam sgt ke?

Mas Sani said...

Ayammmmmm.......sedapnya!

Nieza said...

salam ramadhan QH...nampak sedap sgt ayam lemon ni..sib baik baru nak mkn sahur kalau tak maunya meleleh air liur ni..hehe

zila norazila said...

salam syg qh..waallaa kecur akk kat sini..heh ehee pose2..dh lama nk buat ayam lemon nie..tp masih x terbuat2 ..tggu masa yg sesuai nnt la:)nk join makan sama boleh..:)

Qasey Honey said...

slmt bpuasa juga buat akak...
1st time buat tu...QH pilih lemon saiz beso n guna lebih dr 1..hehe...konon2 nk lg sedap..tp lain pula jadinye...memandai sgtkan...lg satu QH kalau masam sgt xbape nk suka..bile kali kedua tu guna lemon saiz biase...molek aje rasanye...