Friday, May 18, 2012

KARI AYAM KERING


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Sebelum keseterusnya…QH ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan TERIMA KASIH bebanyak kepada semua yang telah memberi ucapan tahniah kepada QH semalam…salam sayang dan peluk ketat2 sampai biru2 muka yang dapat QH balas…hehehe…

Jumaat kembali lagi…terasa lagi cepat betul masa berlalu…tapi memang itu yang QH rasa dan alami semenjak berblog ni…kalau dulu 8 pagi hingga 5 petang di opis terasa lambatnye masa berjalan…rasa berkurun duk kat opis tu…hehehe…tapi sekarang ni tak terasa masa tu berjalan…tengok2 jam dah pukul 5 aje…hihihi…terasa tak cukup masa lagi ade la…hahaha…


Biasenya kalau kat opis QH akan edit sikit2 gambar yang ade tu dulu…kalau kat umah memang tak punya banyak masa untuk mengadap benda2 tu semua…hehehe…buku resepi yang QH pinjam untuk discan dirumah pon tak terbuat2 lagi…masih macam tu lagi walaupon dah dekat 3 minggu kot buku2 tu terperap di rumah…hehehe…

Semua tu buku2 baru rasanya…memang confirmla orang lain tak boleh nak pinjam kalau dah QH pegang buku tu…hahaha…tunggu la yer…bile QH dah benar2 puas dengan buku2 tu semua baru la ianya akan dipulangkan…hehehe…


Ok jom ke resepi hari ni pula…kali ni QH nak kongsikan resepi Kari Ayam Kering pula…resepi ni di ambil dari blog Rahel@Rahel Masak Apa?...berkenan dengan keunikkan resepi ni…takde pon bahan2nya tu ade campuran kari tu semua…tapi nama menu ni berkari pula…tu yang QH cuba nak tahu macam mane rasanya tu…tapi QH tambahkan juga sedikit daun kari…t upon atas permintaan hubby…

Cara masakannye pon boleh tahan senang dan simple aje…janji kena ikut step yng betul…bile dah siap tu macam ala2 rendang pon yer jugak…lagi satu QH memang suka cara masakan yang macam ni…memang sedap tau…hubby pon cakap sedap…kalau dah hubby kata sedap tu…maknanye LULUS la ujian memasak kali ni…hehehe…

Kari Ayam Kering ni QH buat untuk dimakan bersama dengan lontong yang dah QH kongsikan pada enrti sebelum ni…terasa macam raya pulak…bile buat tu semua…hehehe…

Ok la pada yang teringin jugak nak merasa dan mencuba menu ni…resepinya di bawah yer…pada Rahel pula…QH mohon untuk kongsikan resepi yang sedap ni kat sini pula yer…terima kasih bebanyak…



KARI AYAM KERING
Sumber:Buku Resepi Rasa Malaysia (Betty Saw)

Bahan-bahan:
1 ekor,kira-kira 1 kg ayam
2 sudu teh garam
100ml minyak masak
250ml santan daripada 1 biji kelapa parut
Jus lemon dari 1 biji lemon
2 tangkai daun Kari – QH tambah

Bahan-bahan kisar:
10 tangkai cili merah
10 tangkai cili kering,direndam
15 ulas bawang merah,dikupas
8 ulas bawang putih,dikupas
2.5 cm kunyit,dikupas


Cara:
1.Potong ayam kecil-kecil dan perasakan dengan bahan-bahan yang dikisar dan garam.
   Perapkan selama 3 jam.

2.Panaskan minyak masak didalam kuali dan goreng ayam yang diperasakan sehingga
   perang.

3.Campurkan pati santan dan renihkan di atas api kecil sambil dikacau sekali-sekala
   sehingga ayam empuk dan kuah pekat.

4.Sebelum diangkat,bubuh jus lemon.

*Rahel campurkan sedikit bahan perapan dan kunyit ke dalam santan – QH ikut cara Rahel


23 comments :

Mas said...

Assalamualaikum Qaseh....
kari ayam kering tu...
klu dicolek ngan roti....
perhhh...
best tuuuuuuu......

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Qaseh...sedap tu,kelaparan kak ros jadinya.Belum sarapan ni.

Rohah said...

sesuai sangat kari ayam kering tu d padankn ngan lontong, mak saya selalu buat time raya..

Wattie said...

Salam QH,
gandingan yang mantopppppp.......terbaeeekkkkk

cik kasih hatiku said...

sedap nie sis.. minta sikit.. hehe..:)

Amie said...

Pagi Qaseyhoney...
dengan alas daun pisang, bertrambahlah berselera menjamu mata di sini he he hehh

adda syuhada said...

sedapnya nmpak makan ngn nasi impit tu..mcm nk raya jer nengoknya..yerla kari ni nmpak ala-ala rendang pun ada..

Ucu Faridah said...

salam QH..
cantiknya songket dibuat alas...sama naik dgn lauk...
pastu rajin pulak tu cekau daun pisang....

Mas said...

Slmt pagi dan salam jumaat...

Sekali pandang mcm rendang ayam pastu ada nasi impit lak lagi lah dah mcm nak raya plak...sedapnyaaaaa...sgt cantik dan sgt tergoda kita tgkkan

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

memang sedap kari kering gini kan QH.. mmg betul.. rasanya mcm rendang sket2 kan.. mmg sesuai la dimkn dgn nasi impit mcm tu.... tp akak ikut mcm rahel.. mkn dgn nasi hue.. hehehe.. QH tambah daun kari ye? akak ritu tambah juga serbuk kari sikit nak bagi terasa kari... hehe.. memandai jer kan...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam QH..klu cicah ngan pulut pon sedap nih!

Bicara Kak Noor said...

cantiknya kari ayam kering tu merah menyala,mestilah kan kalau kari tak merah tak menyerlah gitu kan pasti nak try jugak utk makan dgn nasi tumis hehee

Asmara said...

kari kering! wah menarik la resepi ni. boleh la cuba nnti. :D

Ayu said...

Assalam QH,
waduh dah terasa dah kesedapan kari kering ni..akak pun memang suka lauk macamni.
boleh masuk list lah...

zila 4ever said...

salam QH
adoiii klu kita kan ratah2 jer ayam tu..mmg x jadi lauk..ha hhaaa sedappp kan:)

Evelyn Gemina said...

Wah3x ini sudah melampau kak QH, memang lapar dibuatnya, sedap tak terhingga!!!!

Yatie said...

mmng nmpk sedap sangat, makan dngn nasi impit, lagilah bertambah2 sedapnya..hingga menjilat jari...yummyyyy.

ady said...

as-salam QH
kalau lauk kering2 macam ni mmg kenalah mkn dgn lontong... sedap juga ni QH mkn dgn pulut kuning..

dapurCikWan said...

eh eh..betul ke blog kak QH ni?? :0.. header baru ye??cantik! ayam tu pun sedap tu...tgk gambar ingat kan rendang tadi..boleh cuba nanti.. ;)

rahel said...

Wallaaaa..kari yam kering sudah mari...perghhh..sedapnya disantap dg lontong...nak jugak..nak jugak..

Nieza said...

memang menyelerakan..akak suka kalau ayam masak kering bersalut gini..:)

Gee® said...

Sedapnyaaa.... rugi k.gee dtg lambat...k.gee bw balik resipi ajelah yer....

FnF Simple Life said...

hmmm...sedapnye...letak serai dah jadi cam rendang kan.