Friday, April 13, 2012

BLACKCURRANT PUNCH


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua….

Dah petang baru dapat nak bersiaran hari ni…hehehe…masih kat kampong lagi hari ni…jangan jeles yer…hihihi…panas betulkan cuaca hari ni…tadi tengah hari hujan sekejap…lepas tu panas balik sampai ke petang…bahang sangat terasa…bile cuaca panas macam ni sedapkan kalau dapat makan ABC…perghhh terasa2 dah kat tekak ni…sejuk aje bile masuk ke tekakkan…lagi2 kalau dapat makan ABC yang kat Kampong Melayu Majidi, Johor Bahru tu…terbayang2 terus rupa ABC tu…ABC kat situ memang terkenal la kalau kat Johor ni…tapi nak dapat makan ABC tu…kena tunggu dekat sejam baru sampai ke meja…punya la ramai yang beratur nak membelinya jugak…InsyaAllah kalau takde ape2 besok sampai la QH ke situ…kebetulan nak balik kampong atok belah hubby…jadi dapat la menyinggah ke sana…hehehe…


Jadi petang ni QH nak kongsikan menu minuman pulak…memang kena la sesangat dengan cuaca yang sebegini…tupon tak puas2 minum…cepat sangat2 terasa dahaganya…rasa macam nak terbang ke kutub sekejap untuk sejukkan badan…hahaha…

Untuk resepi kali QH ambil dari Majalah Rasa bulan Jun 2011…untuk edisi ni banyak jugak menu2 minuman yang sedap2…sangat simple aje resepinya dan mudah…bahan2nya pon senang didapati…yang penting tentu la sedapkan…

Ok la tak perlu bercerita panjan2 yer…jom kita tengok resepinya…sebab lepas ni QH nak menjenguk ke dapur anda semua pula…selamat mencuba…


BLACKCURRANT PUNCH
Sumber: Majalah Rasa Jun 2011

Bahan2
250ml air berkarbonat Sprite
65ml cordial blackcurrant
Buah longan secukupnya
Kuib ais secukupnya

Caranya
1.     Tuangkan air berkarbonat di dalam gelas dan masukkan kordial blackcurrant. Kacau rata.
2.  Akhir sekali masukkan buah longan dan kiub ais secukupnya.
3.   Sedia untuk diminum.


22 comments :

Mas said...

segar..segar... kalau dapat minum segelas hihihi..

boleh tiru ni kebetulan bahan2 tu semua ada dlm petisejuk...

cuti panjang ye... selonok kalau cuti panjang dok kg lama2 kan :))))

Wani said...

salam QH ..tengok air blackcurrant ni terus dahaga .. minta segelas tapi kena letak longan banyak2 heheh

Nuridah said...

Assalamualaikum QH

Bila kak Nur ternampak air fruit punch terus lompat kesini....mcm memanggil2 gitu suruh akak ambil segelas....hehehe buat muker 20 sen aja lah!

zila 4ever said...

wahhh qh bestnya yer duk kt kg..x masak kew harinie..ada air jew..h ehehehee kt sini mendung jer dr tadi..ujan kejap..nie dah mendung balik:)

HaSue said...

hoh?ingatkan ada pokok anggur belakang umah kat kmpung tu td ha..kalo ada nak gak tumpang memanjat.hehe..
tetibe rasa haus..mai secawen

dapurCikWan said...

eh eh...kak, 1 gelas terbalik tu..isi la kak..bagi cikwan rasa..dahaga ni! =) heheheh

Nur-nba said...

Memang hilang dahaga kalau dapat minuman macam ni.. ;)

Bicara Kak Noor said...

aduh dahaga lah pulak nengok ni kalau kat depan mata mmg dh tak nampak buah longan tu hehe

Rohah said...

Segarnya penyejuk tekak,dpt segelas pun jadilah..

izahdaut said...

waahh pepagi tengok air sejuk pun boleh dahaga nih.,.. jgn la tayang gini bulan puasa ek.. hehee

quinnie said...

sedapnyaaaaa..:)

Tina Othman said...

nyaman je kalau dpt time panas ni kan

Melly Octaviana said...

Kalo cuaca panas gini memang seger yah minum yang dingin dingin..sekarang Melly secara mau terbang ke rumah nya QH, mau minum yg menyejukkan tekak..hehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Segarrnyaa... QH akak tiap hari buat memacam jenis air tapi langsung tak pernah share kat blogs hehee.. Bila tengok QH punya idea ni... wahh kenapa akak tak tambah satu lagi label ekk... 'AIR' gitu... heee... thanks QH muahhhh cayang!

Amie said...

Assalamualaikum QH,
sekarang ni memang rasa panas semacam... sedap betullah tu dapat seteguk dua sprite....nyaman je tekak.
Ni kak Amie hantar sepinggan sata... ada 7 bungkus ye, selamat menikmati sata ikan dari dapur Kak Amie ye QH...

rostina76 said...

segerrr!!!

Asmah Yusof said...

wahhh ..akak kita terlambat la sure dah abis airnya kan...nnti buat bg asz segelas k ..:))

dapurCikWan said...

Assalamualaiku...tok...tok..tok...ada org tak ni...senyap je.. =)

Gee® said...

Ermm...nyamannya tekak

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

terasa haus pulak bila tgk punch QH tu tau... betul2 menggoda.. skrg ni pun tengah berbahang juga kat luar tu... 'bercinta' nak keluar jemput anak balik tadika.. adeeiiii...

Nieza said...

sedapnya tgk air ni..lama saya tak minum jus sejuk mcm ni sejak musim sejuk kat sini. nanti dah masuk summer dapatlah minum.

Sue @ Nenie said...

Salam Kak QH..nyamannya tengok air ni...pasti bestkan kombinasi longan ngan blackcurrant