Tuesday, March 20, 2012

BEBOLA UBI KELEDEK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Syukur sangat2 bile blog QH semakin ramai yang singgah dan melihatnya...ni disebabkan penangan Strawberry Swiss Roll semalam...mendadak naik graf pageviews dan respon dikomen blog dan FB...kira hari ni dalam sejarah la tu...terima kasih banyak sangat2 atas sokongan anda semua...antara komen2 tersebut ade yang lucu juga...rata2 yang komen mengatakan sekali pandang macam bentuk TOWEL...hahaha...tapi bile tengok balik gambar tu...ade benarnya jugak...macam towel digubah untuk hantaran...hehehe

Yang paling tak sangka empunya resepi K1 pon ade komen jugak...suka sangat dan campur takuttt...tapi nasib baik K1 bagi markah banyak kat QH...jadi bertambah2 semangat la lepas ni nak memasak dan berblog lagi...untuk mengasah lagi bakat memasak dan deco mendeco...


Sedang kita dalam bergembira ni...tak lupa juga pada yang berduka saat ini...kita semua sedia maklumkan akan kehilangan adik Siti Nur Fatihah Mahadi semalam yang keluar membeli topup bersama adik2nya yang lain...semakin menjadi2 la pula kes culik sekarang ni kan...ape punya perasaan la orang yang menculik ni dengan cukup berani buat kerja terkutuk tu...cukup senang main tarik2 orang tepi jalan...kerana desakan hidup serba moden sekarang ni ker mereka sampai bertindak sekejam itu...langkah mudah untuk hidup senang diatas kesusahan orang lain...sampai bile nak buat macam tu lambat laun tercekup jugak akhirnya...memang tak akan ke mane jugakkan...

Mari la kita sama2 berdoa semoga adik Siti Nur Fatihah Mahadi, adik2 atau anak2 yang senasib dengannya dapat kembali ke pangkuan keluarga semula dengan keadaan yang selamat...kejadian ini juga merupakan sebagai peringatan kepada kita semua...jadikannya sebagai ikhtibar...QH pon berasa gerun juga dengan kejadian sebegini...perlu lebih berhati2...kalau nak kena tak kira berapa usia dan dimana...


Ok la tak perlu membebel panjang sangat...sambung esok yer...jom layan resepi pula...cuba tengok gambar ubi keledek yang kat atas tu...hahaha...cukup bersenikan QH sehingga menjadikannya begitu...hikhik...tak semua orang boleh buat gitu...orang2 yang terpilih aje tu...golongan orang yang ade huruf M kat depan...tu antara sifat2 semulajadi tak dapat nak dijual beli...hahaha...bile dah terperasan rupa keledek tu camtu...terus la QH mengelabah mencari resepi yang berkaitan...sayang pula nak dibuang camtukan...memang cukup lama pon membelinya sampai lupa adenya keledek tu di rumah...

Hasil dari pencarian tersebut...maka terjumpa la QH dengan resepi ni...Bebola Ubi Keledek dari dapur My Kuali...resepinya simple sesangat dan sedap...kuih ni sedap dimakan panas baru terasa kerangupan bile kita mengigitnya...sambil dilayan minum dengan teh O panas...dengan adenye resepi ni...tak ade la berlakunya pembaziran dari QH...perut pon berisi...kenyang...

Pada Kak Rose...QH nak ucapkan bebanyak terima kasih kerana memperkenalkan dan berkongsi resepi ni serta dapat menyelamatkan ubi keledek QH tu...hehehe...QH mohon untuk kongsi resepi ni di sini pula yer...jom tengok bahan2nya...


Bebola ubi keledek

Bahan2
  • 2 cawan ubi keledek-rebus&mashed (QH guna keledek ungu)
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu baking powder
  • tepung secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit garam
  • 3 tsb gula (yg ni kak rose tambah)

Cara-cara
1.     Masukkan ubi, BP, telur dan garam ke dalam mangkuk. Tambah tepung sedikit demi sedikit. Uli sehingga tak melekat di tangan.
2.  Buat bulat-bulat kecil. Goreng dalam minyak panas sehingga perang.
3.   Sedap dimakan panas.


27 comments :

dapurCikWan said...

ala tomeinye! boolat2.. gtew.. =)

LinRosly said...

Assalamualaikum Qaseh

Sedapnya makan bebola ubi keledek ni...buat minum2 petang...Kak Lin suka sangat...jgn lupa tinggal untuk Kak Lin tau...

Ayu said...

Assalam QH,
waduh banyak recipe akak dah terlepas ni..semuanya sedap2..terpegun tengok swiss roll kat bawah ni..cantiklah..bebola ubi keledek ni pun cantik juga bulat aje..akak tak panadai buat bulat2 gini..

ady said...

as-salam QASEY HONEY
uiyyooo.. BEBOLA UBI KELEDEK !!!TAK PERNAH BUAT..NPK SEDAP NI..

zila said...

salam QH..wahhh cantik keledek tue..mmg berseni betul ..ha ha haaa sama la kita..resepi yg simple dan sedap..bole dcuba..:)

quinnie said...

hahahha..betul tu qasey..hanya insan terpilih je yg boleh menjadikan ubi tu bercambah...kekekek..saya dulu pun cam gini la peelnya...dah berdaun baru la sebok nak buat kuih..beli nya rajin..nak membuat mula malas..kekekeke


sempoi la resepinya..nanti ada peluang bleh cuba....

oo ada yg hilang lagi ye....macam2 hal..

Qasey Honey said...

@dapurCikWan
hehehe...puas jugak mbolatkannya...

Qasey Honey said...

@LinRosly
waalaikumusalam kak Lin...
mmg sedap...tp dh abis la pulak nk bg akak sikit...hihihi

Qasey Honey said...

@Ayu
wslm kak...tq...xpe kak kalau tlepas bleh tgk pelan2 yer menu yg ade ni...hehehe...

Qasey Honey said...

@ady
wslm abg ady...
xpenah buat yer...nti boleh la cuba yer lepas ni..

Qasey Honey said...

@zila
haaa tau xpe...mmmg bseni sgt2...hahaha...

Qasey Honey said...

@quinnie
nmpknya kita tgolong dlm insan tpilih tu la yer...hahaha...beli mmg xingat...mmg sempoi resepi ni...simple...

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Nak ambik 3 cucuk please! Ahhhh so tempting right now :)

rahel said...

QH,lewat sampai..ada lg k bebola ubi keledek tu? Rahel ada bawak bekas kecik nak letak bebola keledek.

Qasey Honey said...

@♥LOVE2COOK MALAYSIA♥
Hai Love...sila la amik cepat nti abis...hehehe..nyummy u..

Qasey Honey said...

@rahel
Rahel xpe lmbt janji selamat...hehehe...btul ker bwk bekas ni...xnmpk pongggg...hahaha

Beyong Doctor said...

Dulu masa kecik2 mak buat bebola keledek ni cuma guna keledek dan tepung . Selepas di goreng sira dengan gula . Sedap .

Qasey Honey said...

@Beyong Doctor
ye ker...QH mmg xpenah mkn lg sblm ni...mak xpenah buattt...hehehe...peredaran zamankan...org pon dh smkin kreatif...tu yg bermcm campuran bahan dari resepi asal...sedap juga yea bile digoreng sira dgn gula...tp dh mcm kuih keria la pula...

ogyep yummy mellow said...

Salam perkenalan.. First time got to know about d keledek ball.. Macam cucur pisang ya.. Meh blog walking kat umah kita.. ada cekodok pisang.

ASMAH YUSOF said...

Salam kak QH..

Gelak tgk kejadian keledek tue..mcm leh di tanam balik jer kan...asz pun sama la..sampai lupa ade beli keledek akhirnya baru bergesa nak di masak..cantik sgt bulat2 bebola keledeknya,mmg enak kalau dapat panas2...

Amie said...

Menarik pula resepi nbebola ubi keledek ni... rasa nak cuba pula!

Ummi said...

Assalam Qaseh Honey, thanks sbb sudi selalu ke dapur akak tu yea...sori la akak lama x jenguk, dah jarang2 on9 sekarang...apapun keep updating k...akak cuci2 mata selalu..hehe

Qasey Honey said...

@ogyep yummy mellow
slm perkenalan juga...ye ker ade cekodok pisang...jap lg kita ke sna pula yer...

Qasey Honey said...

@ASMAH YUSOF
hahaha...tau xpe..boleh tnm semula ker??? penyakit M xleh nk hilang lg...tu yg jd gitewwww...hehehe

Qasey Honey said...

@Amie
bleh la cuba sgt senang n sempoi....

Qasey Honey said...

@Ummi
waslm kak Ummi...sama2 kak...tima kasih juga yer sudi singgah ke sni...mmg sya rajin singgah ke blog kengkawan tgk ape menu yg mnarik n sedap...hehehe...

Asyifa Mustaffa said...

amboi...!! lgi tinggi ler QH punya.......hahaha....
gelak syifa tngoknya.....