Wednesday, March 14, 2012

APAM BALIK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Hmmm hari ni nak cerita2 bab ape yekkk...kenapa la ku jadi tak banyak idea yang mengarut sejak kebelakangan ini untuk berceloteh...hehehe....

Takpe la...kita terus ke resepi aje la yer...kali nak kongsikan resepi Apam Balik la pula...jangan kita yang terbalik udah...hehehe...resepi ni QH ambil dari FB Namasayeayu Sayeayu...agaknya memang seorang yang ayu kot orangnya ni...tengok namanya pon dah tahu...hihihi...

Kami ni memang peminat apam balik...lebih2 lagi Mr. Hubby tu la...kadang kalau beli apam balik ni...siap minta semua bahan lebih...lagi2 jagung la...benda tu la yang selalu buat kita berebut dan bergaduh...hahaha...


Bile dah agak reti dan rajin memasak ni...semua bendanya nak dibuat sendirikan... tu yang terjadinya apam balik dirumah..hehehe...memang berbaloi buat sendiri...bukan boleh makan setakat sekeping tapi boleh pulun berkeping2...boleh bubuh isi kat dalam tu banyak mane yang kita nak...jagung pon boleh bubuh setin...tapi dah agak melampau la kan...hikhik...buatnya pon tak sesusah mane pon...itu yang suka...kalau tahu la dari dulu sesenangnya macam tu...dah lama buka gerai jual apam balik...hahaha...kompom dah kaya raya sekarang...

Jom la tengok resepi yang QH maksudkan tu...tapi rata2 QH tengok kat blog masak2 yang lain dah ramai jugak yang buat apam balik dengan resepi yang berbeza...takpe yang tu boleh dicuba lain kali pula...pada si ayu ni...Namasayeayu Sayeayu...Qh mohon untuk letak resepi yang telah diceduk ni di sini pula yer...terima kasih bebanyak yer...


APAM BALIK
By: FB@Namasayeayu Sayeayu

Bahan2
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1 biji telur
1 1/2 cawan air
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
sedikit pewarna kuning
sedikit mentega/planta utk mengoles
bahan tabur : kacang tanah tumbuk

Caranya
- guna blender, mesin gula + telur hingga kembang sedikit.
- masuk b.powder, soda bkarbonat, pewarna kuning, dan air.. mesin lg sehingga sebati.
- masukkan tepung, mesin lg hingga sebati (adunan siap-sy rehatkan adunan selama 1jam)
- oleskan planta di permukaan kuali (api perlahan), tuangkan adunan ikut banyak mana dan ratakan.
- biarkan seketika, dan taburkan kacang.. biar hingga masak.
- bila cukup masak, apam dilipat dua. .ok siap!!
SELAMAT MENCUBA!!

** tak guna planta utk mengoles kuali, sy cuma tambahkan 2 sudu minyak ke dalam adunan semasa dimesin. (guna kuali non-stick lg bagus)
** bahan tabur sy tambah cream corn @ ikut selera masing2



16 comments :

Ucu Faridah said...

suke sesangat dpt resipi ni...bolehlah lepas ni buat sendiri bubuh jangung setin..hahhaa.

Qasey Honey said...

@Ucu Faridah
kak Ucu...QH suka statement tu...bubuh setin...hahaha...puas hati kan...

Sue @ Nenie said...

Salam...puas hati kan buat sendiri, boleh buh intinya sebanyak mana yang sukaaa

dapurCikWan said...

biasa beli je kat pasar malam..dari kecik makan apam balik kedai..nanti kita cuba resepi akak at dapur kita plak ye.. =)

zila4ever said...

QH..adoiii rajinya..biasa zila beli jew kt pasar malam.inti kt jb nie ada mcm2 dan mcm2 colour..tp yg paling suka inti kacang merah campur kelapa..sedap jgk..makan time panas2..

Gee® said...

Waaa...banyaknya kacang... gerenti sedap nih... kalau beli di pasar malam ciput jer intinya..kdg2 tawar

Qasey Honey said...

@Sue @ Nenie
aha...mmg puas hati sesgt...xpyh bercatu pon nk buh...hihihi

Qasey Honey said...

@dapurCikWan
Qh dlu pon mcm tu jugak...dri kecik spi ke besar n brumahtgga ni mmjg beli kt psr mlm...tp tidak lg skrg..cuba la sng aje tu...

Qasey Honey said...

@zila4ever
ye ker kt JB mcm2 kaler...trujanya...kt area mne tu yer...bleh terjah nk TENGOK aje yer...hahaha...lenkali la nk cuba inti2 tu semua...

Qasey Honey said...

@Gee®
mmg betul pon kak cmtu...tu yg kekdang siap minta lebih...tp dh minta lebih tu...lebih la pula byrannya...rasanya pon xmnentu...nasib la kan...

Emma said...

Sedap dan mudah nampak!! Harus dicuba ni

Qasey Honey said...

@Emma
mmg mudah n sedap...jgn lupa cuba tau...hehehe

ady said...

as-salam Qasey Honey
malam2 buta Ady datang nak tgk apam balik tu..mesti sedap..ada lagi tak nak rasa ni..

Qasey Honey said...

@ady
alamak abg ady...dh lama abis la apam balik ni...laku pula hri ni jual...lenkali la yer...hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nak apam balik 2 bijik yer.. kurangkan gula.. tapi kacang letak lebih tau... hehehe...

dah lama tak buat apam balik... sedap betul nampaknya tu....

Qasey Honey said...

@MaDiHaA a.k.a Ratna
nk kurang gula yer...kejap yer...hehehe...senang ajekan buatnya...lepas ni boleh la buat lagi...tp nk letak inti lain pula...