Thursday, February 16, 2012

POPCORN HOMEMADE

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Selamat petang semua...
 

Hari ni lambat sikit QH bersiaran...

Banyak program hari ni...hehehe...ye la tewwww...

Pagi tadi QH terlibat dengan satu majlis ilmu bersempena Maulidur Rasul SAW di tempat QH bekerja...Peringkat Angkatan Tentera Malaysia...di Auditorium Wisma Pertahanan

Tajuk ceramah tu tadi “Rasulullah Teladan Sepanjang Zaman” yang telah disampaikan oleh Ustaz Dr Hj Zahazan bin Mohamed...

Selain tu beliau ade juga mengedarkan majalah Gen-Q terbitan dari syarikat Telaga Biru...majalah ni berharga RM7 aje..



Kalau ustaz tu tak bagi malajah ni tadi...QH memang tak tahu langsung akan kewujudan majalah ni...
Yang QH tahu majalah masakan la dengan novel2...hehehe
QH tengok kandungan majalah ni pon banyak isi2 atau info2 yang berguna dan berfaedah...
Sambil2 membelek2 majalah tersebut...QH terperasan ade gambar Chef Hanieliza pada ruangan iklan sempena Ekspo Buku Islam 2 yang akan diadakan di Percint 3, Putrajaya pada 24 Feb – 4 Mac 2012 ni...
Jadi pada sape2 yang berminat untuk berkunjung ke ekspo tu boleh la ke sana nanti yea...

Lepas balik dari majlis tersebut...masuk ke pejabat semula...dah ade kerja yang menunggu...huhuhu...
Tu yang tak boleh nak bersiaran seperti waktu biase...
Kena la dahulukan kerja2 tu semua dulu...baru la tenang sikit bile nak berblog...takde gangguan...hahaha


Berbalik pada resepi hari ni la pula yea...
Kali ni Qh nak sharekan resepi yang sangat2 simple...
Popcorn Homemade...haaa macam sedapkan...tentu la sedap...
Lepas ni kalau nak pegi nonton movie kat panggung dah tak payah dah nak beli popcorn kat situ...
Bawak bekal popcorn tu siap2...tapi kena sembunyikan dalam beg beso la...nanti kantoi lak...hehehe
Kompom tak laku la jawabnya popcorn kat situ...pekerja2 kat situ pon akan menjadi pelik kenapa kejadian tu berlaku...hahaha
Kalau dah semua bawak masuk curi2 popcorn homemade ni...hikhik...
Sebab harga popcorn dipanggung tu...kalau buat sendiri boleh buat edaran satu taman dengan jiran2...yea ker???????


Hisss ok la...ntah ape2 la nanti QH merapunya ni...
Resepi popcorn homemade ni QH ambil dari FB Jom Masak...
Senang saje buat popcorn ni rupanya...semudah 1 2 3...
Betul la...tak perlu pon mesin popcorn bagai...guna periuk atau kuali aje dah cukup...
Kalau dah dulu la QH tahu senangnya buat popcorn ni...
Dah la dah QH pegi berniaga kat pasar malam tu...ye la sangat...hahaha

Pada Jom Masak QH minta izin untuk share resepi ni di sini pula yea...pada kawan2 yang lain boleh la mencuba yea...



popcorn homemade
By: Jom Masak

PROSES PERTAMA

Bahan2
2tbsp marjerin/butter
biji jagung

Cara2
Cairkan marjerin/butter di dalam kuali atau periuk.
Masukkan biji jagung secukupnya, agak2 tenggelam dalam merjerin cair tu.
Slowkan api, tutup kuali dan periuk.
Biarkan seketika, selepas itu akan dengar bunyi ‘pop2’  
Bile dah diam bunyi tu, buka penutup periuk.
Jangan terpeanjat yea...kat kuali/periuk tu penuh dengan jagung yang dah meletup tu
Keluarkan jagung tersebut.

PROSES KEDUA

Bahan2
2tbsp marjerin
4tbsp gula
pewarna / perisa

Cara2
Cairkan marjerin...masukkan gula...kacau sampai gula cair...slowkan api...masukkan pewarna/perisa...nak plain pun takpe...kacau rata...masukkan pop corn....kacau sebati...siap



5 comments :

ibundo said...

terasa macam masuk movie theatre pulak hii..
sedap ni.

Qasey Honey said...

ibundo....
time tgk hndustan pon sedap jugak layan popcorn ni....hehehe

cek na said...

Nk cuba la..tq bg resepi sya amek taw cre bt popcorn nie...

myra ixora said...

xperlu bakar ke popcorn lps dah salut dgn gula?

Qasey Honey said...

lps dah salut dgn gula tak perlu dibakar..boleh terus dimakan