Thursday, February 9, 2012

KEK CERI


Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Selamat tengah hari semua...



Alhamdulillah bertemu kita sekali lagi...

Ape khabar anda semua?? Semoga semua berada dalam keadaan sihat walafiat dan kepada yang kesihatannya tidak memuaskan semoga cepat sembuh yea...mungkin salah satu faktor cuaca...musim pon sekarang dah tak boleh diduga...kejap panas kejap hujan...



Tekak QH ni pon dah terasa2 lain macam aje 2 – 3 hari ni...dah mula ade batuk sikit2...badan pon cepat letih aje...sampai ade symptom malas nak buat ape2...yang tahu nak semua dah ade depan mata...hihihi...cuma yang tinggal rajin update blog...share link kat FB...tu aje yang lalu dibuat setakat ni...sampai semua komen2 pon QH tak reply satu pon...minta maaf yea...



Kali ni QH nak kongsikan satu lagi resepi kek pula...resepi Kek Ceri...resepi ni QH ambil dari Majalah Rasa November 2011...semasa membelek2 majalah ni lagi QH teringin sangat nak mencubanya...tergoda dengan gambar kek ni...ade buah ceri pula...lagi la suka...QH buat separuh dari adunan di bawah...dapat 1 loaf penuh...kalau di dalam rumah ramai ahli keluarga boleh la buat 1 adunan...rasanya sedap dan sekata...bile dah siap tu sekali pandang macam roti pon yea jugak...gebu dan agak padat tesktur kek ni...

 

KEK CERI
Sumber: Majalah Rasa November 2011

Bahan2
360gm tepung gandum
300gm gula
240gm mentega
4 biji telur
1 tin ceri merah
1 ½ sudu makan serbuk penaik
1 sudu makan esen vanilla
1/2 sudu makan garam
Gula aising – optinal – QH letak badam hiris



Caranya
1.     Putar mentega, gula dan esen vanila sehingga kembang.
2.  Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar kembali. Asingkan.
3.   Dalam mangkuk berlainan satukan serbuk penaik, garam dan tepung gandum. Kacau rata.
4.  Seterusnya masukkan adunan tepung ke dalam adunan mentega tadi. Pukul sebati.
5.   Setelah itu, masukkan separuh adunan ke dalam acuan kek yang telah digris dengan mentega.
6.   Tuangkan pula ceri merah dan ratakan di atas permukaan adunan tadi.
7.   Kemudian tuangkan lebihan adunan ke atas ceri merah dan ratakan.
8.   Bakar di dalam oven pada suhu 350C sehingga 20 – 25 minit.
9.   Akhir sekali taburkan gula aising di atas kek semasa ia masih panas.


6 comments :

Kak Sam said...

Wow bestnya. Banyakkan minum air masak. Insyaallah penyakit tak berani melekat.

rahel said...

waa..ada kek ceri..sedapnya klu minum petang pastu kena hulur sepotong dua kek ceri..

cik cek said...

Kak cek nak sepotong...teringin lak tetiba nak makan kek...

nOOrsha said...

salam..meggoda btol kek ceri nih..comey je bila potong merah2 bulat dlm tu :)

CT Delima said...

As'salam Qaseh

mengoda nya pagi2 ada terhidang kek cerry, nak sepotong..! minum dengan teh tarik k.ct ni :)

E-na Lovely Kitchen said...

dtg anta danish butter cookies...nak kek sepotong ek..:))