Sunday, February 5, 2012

BEGEDIL RANGUP


Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Selawat dan Salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W….

Dikesempatan ni QH ingin mengucapkan Salam Maulidur Rasul SAW Tahun 2012/1433H kepada pengunjung2 blog ini serta semua muslimin dan muslimat sekalian…PERSEFAHAMAN ASAS PERPADUAN UMMAH...

 

Sempena cuti panjang ni…mesti ade yang dah merancang untuk keluar berjalan atau pergi bercuti bersama keluarga kan…tapi mungkin ade juga yang hanya duduk dirumah…sebab sebelum ni dah banyak cuti panjangkan…biase la kalau dah keluar tu…Ringgit Malaysia nya jugak keluar…hahaha…


QH sama macam cuti yang lepas...tak pergi mane2...duduk kat rumah aje...takde bajet...hehehe...takde la nak duduk terperap aje kat dapur...banyak resepi yang QH nak cuba...sebab semakin hari semakin banyak pula resepi2 yang betul2 QH tak tahan menengoknya...asyik telan air liur dibuatnya...semua sedap2 pula tu...sampai QH buat satu jadual senarai menu untuk cuti 4 hari ni...hahaha...macam2 hal la kan...hikhik…


 

Nampaknya hari ni QH tak boleh nak duduk lelama kat depan laptop ni…masa QH agak terbatas sikit…banyak yang menunggu…kerja2 rumah dan kerja2 memasak…sebab bile ade cuti2 macam ni la baru QH berkesempatan untuk turun ke dapur dan mempulun mencuba pelbagai menu…faham aje la kan…nak menyediakan sesuatu menu tu kadang2 mengambil masa yang agak lamakan…sampai kadang2 tu terasa cepatnya masa berlalu...nak kejar pencahayaan ye jugak…sebab waktu siang aje gambar baru cantik…hihihi…


Kali ni QH nak kongsikan lagi satu menu yang sedap…Begedil Rangup pula…memang sedap begedil ni…bile mengunyah tu terasa semua bahan2nya…resepi ni QH ambil dari blog Masam Manis…terima kasih Kak Ita sebab kongsikan resepi yang sedap ni…cuma bahan2 aje QH ade la ubah sikit2…kalau ikut 100% mesti la sedapkan…sebabnya terlupa nak beli barang2 tu semua…dah mula membuat baru perasan bahan tak cukup jadi guna la ape yang ade…hehehe…pada Kak Ita…QH nak mintak izin untuk letak resepi ni kat sini pula yea…

Jom2 tengok resepi…


BEGEDIL RANGUP

Begedil

Bahan2
3 biji kentang
3 keping daging buger atau boleh guna daging cincang – QH guna daging ayam
daun sup ~ di racik halus
2 ulas bawang putih ~ di cincang halus
1/2 cawan bawang goreng
2 sudu rencah soto yang telah ditumis - QH guna rencah Bihun sup  
garam secukup rasa

Caranya
Kentang dikupas kulitnya di hiris bulat nipis dan di goreng terendam.
Angkat kentang, toskan minyaknya dan lecek halus.
Satukan kentang yang telah di lecek bersama daging, bawang putih, bawang goreng, daun sup, garam secukup rasa dan sedikit perencah soto yang telah kita tumis (perencah soto ni ambil dari soto yang kita tumis untuk jadikan kuah soto).
Gaul rata hingga dapat bentuk berbola kecil.
Jika terlembik tambahkan sedikit tepung gandum.



Menyalut begedil

Bahan2
1 butir telur ayam ~ dikocok
sedikit lada hitam
serbuk roti ~ untuk menyalut – QH guna cornflake
minyak ~ untuk mengoreng

Ambil adunan dan bentukkan bebola kecil.
Salutkan bebola daging tadi dengan bread crumbs atau serbuk roti.
Kemudian celupkan ke dalam telur.
Salut sekali lagi dengan serbuk roti .
Goreng dalam minyak yang sederhana panas secara terendam.
Angkat dan toskan.
Siap di hidangkan bersama soto nasi atau mi.
Enak juga di makan bersama sos cili.


6 comments :

Kak Sam said...

Rajinnya buat love2 tu. Tadi hubby ada request nak makan begedil. Tapi nak kurang rasa ubi tapi lebih rasa ayam@daging. huhuhu tengah cari resepi yang sesuai.

Qasey Honey said...

Kak Sam...
cuba la yg ni...rasa kentang dengan ayam sama rata...kalau nk lebih rasa ayam bleh tmbh kepingan burger tu...

rahel said...

Qasey,memang sedap klu tengah ngadap tv sambil kunya2 begedil rangup cicah sos cili..

nOOrsha said...

waah sedapnye begedil..lop2 lg :)

ady said...

as-salam
cantiknye Begedil tu ..love2 lagi..suka tgk..

Kamalia said...

cantiknya begedil tu..bentuk lebiu lagi..salut dengan cornflakes,mmg harum la kan bau dia..sure sedap sangat nih..