Friday, February 10, 2012

AYAM MASAK SAMBAL KERISIK


Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Selamat pagi semua...



Kesedihan melanda...dah la badan tak berapa nak segar seperti biase...hidung pon dah mula berair...hilang separuh nyawa sekejap semalam...hehehe...gara2 pendrive kesayangan hilang...sampai tak boleh nak fikir dan hilang punca tak tahu nak cari kat mane...kebetulan semalam lepas balik kerja...banyak pula persinggahannya...otak jadi jem sekejap nak flashback ape yang telah QH buat sepanjang petang tu...hubby pon jadi mangsa memikirkannya juga...sebab hubby pon ade...walaupon kami berlainan kereta...tak lena tidur malam tadi dibuatnya...macam tu sekali kesannya...hehehe

 

Pepagi lagi dah keluar rumah...tepat pukul 7 dah sampai opis...kalau hari2 biase jangan harap la macam tu...tapi alangkah terkejutnya...pendrive tu tercicir kat opis...terselit kat tepi laci meja...rasa macam nak melompat pon ade...gembira tak terkata...terus call hubby cakap pendrive tu ade...pendrive tu tak la mahal mane pon...harganya RM27 aje...tapi pendrive ni special edition berbentuk aiskrim cornetto tu...ade tertulis HONEY lagi jenama kingston...pendrive tu hubby yang belikan khas untuk menyimpan resepi2 yang akan diupdate dan menyimpan menu2 yang telah dicopy paste untuk dicuba...



Nak cari balik resepi2 tu memang susah la nak jumpa balik...gambar2 dalam tu pula dah siap edit pula tu...tu yang membuatkan rasa terkilan sangat kalau pendrive tu hilang...banyak sebab2nya...Alhamdulillah jodoh masih panjang lagi rupanya dengan pendrive tu...hehehe...ok kembali bernyawa...hahaha...tak senonoh betul kan...


Ok la...seperti biase QH nak kongsikan lagi satu resepi yang sedap tau...Ayam Masak Sambal Kerisik...resepi ni dari mak QH tau...biase time raya baru jumpa menu ni...konon2 menu special raya la...hehehe...kalau ade menu ni mesti makan berulang kali...hubby QH pon suka menu ni...siap buat permintaan lagi kat mak...orang lama aka orang dah biase ke dapurkan kalau masak ape pon memang sedapkan...pada sesiapa yang nak mencuba pula resepi di bawah yea...selamat mencuba....



AYAM MASAK SAMBAL KERISIK

Bahan2
1 ekor ayam - dipotong kecil – QH guna chicken wing
6 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1 inci halia*
3 batang serai* (*dikisar)
2 ulas bawang besar - dipotong bulat
1 paket kecil kerisik
8 sudu makan cili kisar (kalau xnk pedas sila kurangkan)
1/2 paket kecil serbuk kari Baba's
1 batang lobak merah – dipotong dadu
Garam dan gula secukupnya
Air secukupnya

Caranya
Panaskan minyak. Goreng ayam terlebih dahulu sehingga 1/2 masak. Angkat dan ketepikan.
Kemudian tumiskan bahan2 kisar tadi sehingga naik bau.
Masukkan cili kisar, kacau rata dan tumis sehingga pecah minyak.
Masukkan bawang besar, serbuk kari dan kerisik. Kacau rata.
Masukkan lobak merah dan tambahkan sedikit air. Kacau sehingga rata dan biarkan lobak empuk sedikit.
Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
Masukkan ayam dan kacau sehingga rata. Perasakan lagi sekali jika ok, matikan api.
Siap dan hidingkan dengan nasi panas.



No comments: