Friday, January 27, 2012

UDANG SRI RAMPAI

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...



Selamat petang semua...Salam ceria dan kasih dari QH...

Mari kita berjamu mata lagi dengan resepi terkini dari QH...hehehe




Kali ni QH nak kongsikan lagi satu resepi yang simple dan sedap...hari tu semasa QH melawat ke dapur Curlybabe’s Satisfaction...asalnya nak cari resepi muffin...tapi terpandang la pula resepi Udang Sri Rampai ni...terus terpaut selera disitu...tapi udang yang QH guna...udang biase je...sebab stok kat supermarket tempat QH ni tinggal udang jenis tu aje...yang besar2 sikit dah habis...mungkin masa tu musim tahun baru cina...diorang dah borong dulu la tu...hihihi



Mudah sangat untuk memasak menu ni...penyediaan bahan2 pon senang...cara memasak QH ikut cara Kak Ayu buat...bile dah siap makan pula dengan nasi panas2...perghh memang kena sunggug la...resepi ni pon memang kena dengan selera QH...QH suka kalau resepi letak daun kunyit ni...baunya memang naik betul la...QH bagi kredit la pada empunya resepi ni...terima kasih kerana sudi berkongsi resepi ni...



Ape lagi jom kita tengok resepi yang QH maksudkan tadi...ade kat bawah ni QH letak...pada Kak Ayu...QH mintak share pula yea resepi ni untuk diletakkan disini pula yea...



Udang Sri Rampai
Sources:-From Ucu Bakery via Kongsi Resepi

Bahan:-
1 kg Udang - saiz L (lgi bagus XL) -(Ayu gunakan udang galah)
6-7 batang serai - dihiris nipis2-(Ayu gunakan 4 batang serai diblender)
3-5 helai daun kunyit -dihiris nipis2-(Ayu gunakan 3 helai)
3-4 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
2 biji bawang besar - dipotong bulat
1 inci  kunyit hidup - dikisar
sedikit belacan/anak udang kering -dikisar-(Ayu gunakan belacan)
6-7 biji  cili padi - dihiris-(Ayu gunakan 5 biji untuk diblender + 10 biji untuk dihiris)
air asam/asam keping
garam/perasa

Cara2nye :-
Tumis bahan2 yang dikisar, tunggu sehingga naik bau. Masukkan bahan yg dihiris nipis tadi...teruskan kacau. Kemudian masukan udang - gaul lagi sehingga mesra. Masukkan garam/perasa/air asam.Tunggu sehingga mendidih( Tak perlu bubuh air..sebab udang ni akan mengeluarkan air dgn sendirinya)Dah boleh dihidang....Senangkan masak udang sri rampai ni....


4 comments:

ady said...

as-salam Qasey Honey
nice presentation i like!!!!Udang Sri Rampai ni npk berseri2 dan sangat menggoda..sedap mkn dgn nasi panas2..

Qasey Honey said...

ady...
wslm...hehehe tq...
mmg sedap pon klau dmkn dgn nasi panas...

AZLITA AZIZ said...

salam Qasey Honey

ala terliur lah tengok udang2 tu berposing..
nampak sangat menyelerakan
nanti boleh cuba jugak ni!

nice presentation >^<

Qasey Honey said...

AZLITA AZIZ....
wslm kak...tq sudi singgah n komen kt blog sya ni...
mmg sedap resepi udang ni...kredit pd empunya resepi ni...