Wednesday, January 11, 2012

PENGAT SKOTENG

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Selamat pagi semua...

Yeahhhh hari ni dapat bersiaran awal sedikit...



Hari ni QH nak share percubaan pertama QH buat pengat skoteng pula...resepi ni QH main agak2 aje...sebab pernah tengok abah QH buat pengat...

Alhamdulillah...agak tidak mengecewakan kejadian pengat skoteng QH ni...hihihi...bahan2 yang QH guna pon tak banyak...sangat ringkas...

 

QH beli skoteng dan gula Melaka ni masa jalan2 kat Melaka hari tu...gula melaka yang QH guna untuk resepi ni...gula Melaka yang bersaiz kecil tu...dalam plastik tu ade 10 ketul kot...harganya lupa lak... tapi kalau skoteng ni 3 bungkus RM10 aje...kalau di Melaka senang nak dapatkan 2 bahan ni...QH beli kat dalam Melaka Megamall tu...kat situ ade bazaar Bandar Hilir kot...kalau tak silap la...lupa lak nak tengok ape nama tempat tu...main agak2 aje...


Lepas QH dah siap buat pengat ni la...QH baru terfikir nak tengok resepi di internet...resepi pon lebih kurang sama macam QH buat ni...rupanya pengat skoteng ni boleh letak pisang atau keledek...QH tak tau masa tu...so lepas ni kalau buat lagi nak cuba la letak pisang atau keledek...mesti lagi sedapkan...tapi kena ke melaka dulu la...nak membeli skoteng lagi...kalau kat KL ni...macam tak penah nampak atau jumpa lak...kalau anda kat luar sana tau...tolong bagitau saya yea...


PENGAT SKOTENG

Bahan2
2 cawan skoteng
3 cawan air
1 kotak kecil santan
1 cawan gula melaka - dihancurkan
1/4 cawan gula pasir – boleh tambah jika nak manis
2 helai daun pandan - disimpul
1/2 sudu teh garam

Caranya
Mula skoteng direbus dulu hingga lembut, angkat dan tapiskan. Lalukan sekali bawah air dan toskan.

Masak air dengan gula melaka, gula pasir dan daun pandan hingga larut.
Didihkan sebentar.
Masukkan santan dan skoteng, masak dengan api sederhana hingga mendidih.
Masukkan garam dan kacau hingga sedikit mendidih.
Bila dah agak pekat, tutup api sambil dikacau sebentar.


No comments :