Tuesday, January 10, 2012

IKAN SIAKAP TIGA RASA

Assalamualaikum

Selamat tengah hari semua...Selamat bertemu kembali...

Hari ni QH nak berkongsi pula resepi Ikan Siakap 3 Rasa...resepi ni mungkin dah cukup biasekan...kat internet atau majalah pon kerap kali keluar resepi ni...resepi pon lebih kurang sama aje kan...



Menu ni merupakan...menu kegemaran QH tau...kalau makan diluar...QH selalu jugak order lauk ni...kadang tu lauk lain QH tak makan sangat pon...lauk ikan ni pon dah cukup...kan dah ade sayur2 kat kuah tu...so lengkap la...tu dulu...selalu macam tu...

Sekarang ni bile dah ade blog sendiri...tentu la kena update selalu kan...so dah kurang sikit la makan kat kedai...kalau terasa2 nak makan tu...cari resepi...lepas tu masak la sendiri...terisi jugak la enrti kat blog...hehehe...

Ok la kalau berminat nak cuba...tengok la resepi kat bawah ni yea...hari ni tak boleh nak bebel pepanjang...jumpa lagi nanti yea... 


ikan siakap 3 rasa

Bahan2
Ikan
1-2 ekor ikan siakap
Serbuk kunyit
Tepung jagung
Garam

Caranya
Ikan dibersihkan dan ditoskan
Lumurkan ikan dengan garam, serbuk kunyit dan tepung jagung. Pastikan semua bahagian di lumur rata.
Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali.
Pastikan minyak betul-betul panas barulah di masukkan ikan tadi.
Goreng terendam ikan tersebut.
Setelah ikan garing, angkat dan ketepikan.


Kuah
2-3 biji bawang besar - potong dadu
6 ulas bawang putih
2 inci halia
10 biji cili padi - potong kecik
2 sudu makan sos tomato
2 sudu makan sos cili
1 sudu makan sos tiram
2 batang lada besar – hiris
1 mangkuk kecil nenas - didadu
1/2 batang lobak merah - didadu
1/2 batang timun - didadu
garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa

Caranya
Panaskan minyak dalam kuali yang lain.
Tumiskan cili padi, halia dan bawang putih.
Setelah bawang agak layu, masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram. Kacau sebentar.
Masukkan bawang besar, lobak, timun dan nenas.
Masukkan air sedikit.
Tambahkan garam, gula dan ajinomoto.
Biarkan kuah mereneh seketika.
Setelah kuah agak pekat, angkat dan curahkan di atas ikan yang telah digoreng tadi.


3 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam QH....
Adeh.. terliuq tgk ikan siakap 3 rasa nie.. my family fav yum3x :P

Melly Octaviana said...

hmmm.. pasti nya enak yah kak, ikan nya ada 3 rasa.. tertelan air liur lihat photonya.. ;)

Qasey Honey said...

hehe...tq...mmg yumm2...harus dcuba...