Wednesday, January 18, 2012

APAM KUKUS CHOCOLATE RICE

Assalamualaikum...


Ok pagi ni nak berkongsi pula menu apam pula...hari tu QH ade buat Apam Kukus Chocolate Rice...resepi ni QH ambil dari dapur Resepi Citarasawan...masa Kak Wan keluarkan resepi ni...memang rasa tak sesabo nak mencuba...sebab apam coklatkan...pantang tengok resepi yang melibatkan coklat ni...tengok senarai bahan2...kebetulan semua bahan memang lengkap dah kat rumah...lagi menambahkan keterujaan nak mencuba...hehehe

 
Jadi buat la...tapi QH tambah lagi sikit coklat ricenya...biar berlebih tapi berpada...hahaha...dah buat tu...masih tak sesabo lagi nak tengok macam mane rupa kejadiannya...kejap2 selak sikit towel yang menutupi penutup pengukus tu...naik ke tak apam tu...terbelah2 tak...kembang setaman tak...sama tak macam yang Kak Wan buat tu...hihihi...masa mengukus tu bau apam ni pon dah semerbak satu dapur...


Bile dah siap mengukus tu...buka penutup pengukus tu...terus ketawa girang sambil menari2...kesukaan sangat la masa tu...kejadian yang sempurna sangat la...sepanjang hasil meniru resepi2 sebelum ni...sampai sayang nak dimakan la pulak jadinya...tengok kuntum2 apam tu...ade2 aje la QH ni...dalam sayang tu...sampai tak sedar...berketul2 dah masuk ke mulut...lagi2 makan masa lagi panas2...lagi la sedap...


Tapi QH tinggalkan sikit untuk dibawa ke opis...ceh sebab berjaya buatkan...jadi nak tunjukla kat kawan2 opis lak...nak tunggu masuk ke blog lambat...nanti mereka tu terliur lak...hahaha...

Hmmm ok la...kita tengok la pula ape resepinya tu...pada Kak Wan... terima kasih kerana sudi berkongsi resepi ni...QH mintak izin untuk letak resepi apam yang sedap ni...di blog QH pula yea...pada yang lain...jangan lupa mencuba yea...



Apam Kukus Chocolate Rice
By: Resepi Citarasawan

Bahan-bahan
200gm gula halus
2 biji telur
160ml air
200gm tepung gandum
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh double action baking powder
25gm serbuk koko
1 sudu teh coklat emulco / 1 sudu teh serbuk koko hitam
1 sudu kecil ovalette
30gm coklat rice

Cara-cara :
1.  Satukan telur, gula dan air.  Pukul hingga putih dan berbuih.
2.  Ayak bersama tepung, serbuk koko, garam, baking powder.  Masukkan sedikit demi sedikit di dalam adunan telur sambil di pukul perlahan hingga sebati.  Masukkan coklat emulco dan ovalette dan pukul dengan kelajuan tinggi sehingga adunan menjadi kental.
3.  Masukkan coklat rice dan kaup balikkan hingga rata.
4.  Panaskan pengukus.  Masukkan adunan ke dalam acuan yang di alas cawan kertas.  Jarakkan acuan supaya apam boleh mengembang sepenuhnya.  Tuang adunan hingga penuh.
5.  Kukus selama 15-20 minit bergantung pada saiz.


10 comments :

Kak Sam said...

Salam kenal. Suka tengok kemekaran apam ni

Qasey Honey said...

Kak Sam...slm perkenalan juga...sya pon berkali2 tgk apam ni...hehehe

izahdaut said...

comelnya. cantik mekarnya tu terbelah 4. cantik cantik

norlieharumaini said...

salam ziarah dan kenal.. akak pernah buat dulu.. ermm.. memang mekar apam ni...

Kakwan (K1) - citarasawan said...

Salam tuan rumah,, k1 dtg ni,, aik langgar pantang larang pun apam mekar gak selalu kalu buka penutup apam merajuk hee heee.. Thks sudi try n tahniah krn dh berjaya wat apam yg tersenyum lebar..

Qasey Honey said...

Kakwan (K1) - citarasawan...
alamak...sori la kak wan tlanggar pantang..sbb xsesabo nk tgk hasilnya...hehehe..
tq kak wan utk resepi yg sedap ni...

Azie said...

Cantik sgt gambar gambar yg diambil. Kamera mengadap cahaya atau membelakangkan cahaya matahari. Hahaha saya ni budak baru belajar. Harap boleh ajar.

Raychal said...

Hai... kalau tak jumpa coklat emulco tu boleh ganti pki bahan apa ya?

Qasey Honey said...

hai Raychal...coklat emulco kalau cri di kedai bakery pasti akan jmpa...tp klau xde bleh gntikan dgn serbuk koko atau apa2 perasa yg disukai...

Nur Hayati Azwa Alias said...

Assalamualaikum QH. nak tanya klu tak pakai Baking Powder biasa boleh