Monday, January 30, 2012

AIR SARSI DAN LONGAN

Assalamualaikum…


Selamat pagi dan selamat kembali bertugas kepada sesiapa yang baru naik bercuti hari ni...



Sebelum tu QH nak mengucapkan tahniah kepada pemenang2 AJL 2012...terutama sekali kepada Hafiz AF dengan lagu Awan Nano...mesti Johan Raja Lawak suka kot...sebab dia kan yang suka nyanyi lagu ni...dalam program Raja Lawak...begitu la awan nano, nano, nano...hahahaha...ape la yang QH merepekkan ni...sudah, sudah la tu...



Tapi QH rasa terkilan jugak sebab trio Shila, Jac dan Ning dapat tempat ke-2...sebab lagu Beribu Sesalan tu QH minat sangat...QH tau anda semua pon mesti minat dengan lagu ni jugak kan...dalam banyak2 persembahan...persembahan terakhir tu QH suka...gabungan Hazama, Balck dan Lan menyanyikan lagu Allahyarham Sudirman Hj Arshad...nasib baik takde kat stadium malam tadi...kalau tak mesti dah berjurai2 airmata...tersentuh dengar nyanyi lagu2 tu...



Ok la cukup la bercakap pasal AJL malam tadi tu...kita terus ketujuan asal yea...

Kali ni QH nak kongsikan menu minuman pula…Air Sarsi dan Longan...sedap la pulak bile kedua2nya kita campurkan...ade dua rasa...tak cukup segelas kalau dapat minum...dengan buah longan tu lagi dikunyah2...umphhh...senang aje nak buatnya...campur semua bahan jadi la tu...setakat buat air tak akan ade yang GAGAL lak kan...hikhik...kat bawah bi ade resepinya kalau nak mencuba yea...sebenarnya kuantiti bahan2 QH main agak2 aje...kalau terkurang atau terlebih boleh la adjust sendiri yea...



AIR SARSI DAN LONGAN

Bahan2
1 liter air masak
250ml cordial perasa sarsi – double lion
1 tin buah longan dan air
Gula secukupnya

Caranya
Bancuhkan gula dengan air panas. Kacau sehingga gula larut dengan air.
Masukkan perasa sarsi bersama air masak, buah longan dan airnya sehingga cukup rasa.
Akhir sekali letakkan ais.
Siap untuk dihidang. Sedia untuk diminum.

 

5 comments:

Kak Sam said...

alamak habis dah, baru nak minta segelas.

Qasey Honey said...

Kak Sam...
hehehe...sori la yea...

Ummi said...

Assalam Qaseh Honey, salam kjg balas dr Kuantan, thanks ya sudi jenguk dapur akak....mintak la segelas air longan tuh...panas laa, nak sejukkan anak tekak... :)

nOOrsha said...

WAA SEDAPNYE AIR SARSI..PEBERET...SPESEL LG ADA BUAH LONGAN TU :)

ummiaisyah said...

Ya Allah MasyaAllah..x bole jd..esok nk g cr longan ni!